Derfor bør du bruge Omnichannel Marketing

 

 

Mange kanaler - Et budskab

 

Du ved måske, hvad Content Marketing er, og du er måske endda i gang med Context Marketing, men hvad er det næste trin derfra? Trinnet, hvor du kan levere en strømlinet, integreret kundeoplevelse, hvor dine kunder, uanset hvordan de vælger at engagere med din virksomhed, kommer til at have den samme oplevelse.

Hvad er Omnichannel Marketing?


Omnichannel marketing sætter kunden i centrum. Det er en salgsmetode, der har til formål at forsyne kunden med en problemfri indkøbsoplevelse, uanset om de shopper fra en stationær PC, en tablet, en smartphone eller sågar endda i en fysisk butik. Omnichannel er en fusion af handel derhjemmefra, i butikken, og fra mobilen.

Engang var forbrugerne afhængige af de lokale virksomheder. Hvis Jim ønskede at købe en ny telefon, radio eller måske en vaskemaskine, ville han gå ned til den lokale elektronik- eller hvidevareforretning, overveje sine muligheder, og købe det produkt, der tiltalte ham mest.

Efter internettet blev mere udbredt, var Jim pludselig ikke længere afhængig at vaskemaskinerne i hans lokale hvidevareforretning. Jim fik pludselig muligheden for at browse og researche alle butikker, der sælger vaskemaskiner online, og vente med det vigtige køb til han fandt den helt rigtige vaskemaskine for ham.

Den online shoppingoplevelse har udviklet sig endnu mere siden da. I 2017 er Jim en velinformeret forbruger. Jim kan stadig vælge at købe sin vaskemaskine fra den lokale hvidevareforretning, men også fra hans smartphone og endda gennem hans smart TV. Han har måske fundet den helt rigtige vaskemaskine på Pinterest, i en mail, eller gennem en reklame i hans yndlingsavis.

Det faktum, at Jim kan blive introduceret til den perfekte vaskemaskine gennem så mange forskellige kanaler betyder også, at reklame- som marketingfolk har ligeså mange muligheder for at informere og engagere kunder, der er ligesom Jim. Dette øger også kompleksiteten for virksomhederne i forhold til at holde sine interaktioner, sit brand image og sine intentioner konsekvente på tværs af de mange kanaler, offline såvel som online, for at sikre en flydende oplevelse for forbrugerne.

Dette er udfordringen i Omnichannel Marketing.

Omnichannel v multichannel


Det er svært at holde styr på alle marketingudtrykkene i disse dage, hvor udviklingen af internettet, og hver enkelte nye kanal, der følger med denne udvikling, bliver ved med at ændre de måder, vi markedsfører på.

Omnichannel marketing, multichannel marketing, hip som hap, eller hvad? De to koncepter kan let forvirres, men det er vigtigt at holde dem adskilt, når man prøver at engagere sine kunder gennem marketing i flere kanaler.

Multichannel: Virksomheder, der bruger mere end én kanal i deres markedsføring til at engagere og interagere med deres målgruppe. Dette kunne f.eks. være gennem sociale medier, web, email, radio eller print. Når en virksomhed benytter multichannel marketing, bruger de to eller flere kanaler til at kommunikere med deres kunder. I mange tilfælde betyder det forskellige kampagner i forskellige siloer, der indeholder forskellig information. Ofte handler multichannel marketing ikke om at give kunden en ensartet og konsekvent oplevelse gennem hver enkelte kanal.

Omnichannel: Virksomheder, der bruger mere end én kanal, ligesom multichannel, men omnichannel metoden er mere konsekvent og fokuseret. Det handler om at give kunderne det samme look og de samme budskaber, uanset hvilken kanal eller enhed kunden tilgår dit produkt fra. Kunden opdager måske ikke engang forskellen, når de skifter kanal, f.eks. fra Facebook til web shop.

ipad

4 gode grunde til at benytte en omnichannel marketing strategi


Omnichannel marketing virker, fordi du placerer kunden i centrum. Kunden bestemmer, hvor og hvornår de vil engagere og interagere med et brand eller en virksomhed, og da de altid mødes med det samme look og det samme budskab, uanset hvilken kanal de vælger, vil de aldrig være i tvivl om det er det rigtige brands eller den rigtige virksomheds kanal de er på. 

  • Det vil forenkle og tydeliggøre dit budskab
  • Dit brand eller virksomhed vil blive mere troværdigt
  • Det vil hjælpe dig med at fastholde dine kunder
  • Det vil motivere højere købsadfærd

 

4 anbefalinger før du implementerer en omnichannel strategi


Det kræver en del arbejde at implementere en omnichannel strategi. Vi har valgt de 4 vigtigste ting, som vi synes, du bør overveje, før du starter implementeringen. 

1) Gå i dine kunders fodspor

Gennemgå de erfaringer, som dine kunder har, når de kommer i kontakt med dit produkt eller brand. Prøv at interagere med din egen virksomhed gennem dens sociale medier, bestil et af dine egne produkter, tilmeld dig til dit eget nyhedsbrev, eller du kan prøve at ringe til din kundeservice, hvis du har en. Sørg for, at kundens oplevelse er problemfri, og at dine budskaber er nøjagtig så konsekvente, som du ønsker.

2) Segmenter din målgruppe

Hvem er dine primære kunder? Hvilke kanaler bruger de mest? Hvilket job har de? Hvad for en livsstil har de?

Brug en automatiseret marketing løsning til at indsamle data, som du kan bruge til at opbygge kundeprofiler og optimere brugernes rejse gennem dit website. Gør dine data bedre med mere intelligente gennem context marketing platforme som Aesir - det har aldrig været nemmere at opgradere din kundeoplevelse.

3) Skab indhold, der taler til din målgruppe

Dit indhold skal være værdifuldt og give nøjagtigt de oplysninger, som din kunde er på udkig efter, præcis når han eller hun vil have dem. Hvis du benytter en platform som Aesir, er det let at oprette A / B split tests på mange forskellige slags indhold, fra Calls to Action til blogartikler, osv. Dette gør det muligt for dig at sikre, at dine online kunder møder præcist det indhold der tiltaler dem mest. 

4) Lyt til dine kunder og reager

Hvis du lytter til og reagerer på dine kunders behov, bliver det kun lettere for dig og dine teams, fra kundeservice til produktudvikling, da det vil gøre det nemmere at yde en bedre kundeservice, og lettere at optimere produkterne. Du skal kunne reagere på dine kunders behov, hvis du vil have, de skal vende tilbage.

Mange kunder bruger forskellige maskiner i en enkelt transaktion - du skal sikre dig, at Jim ikke mister den vaskemaskine, han smed i indkøbskurven på sin telefon i bussen i morges, når han logger på sin bærbare PC på arbejdet.

Ved at benytte den revolutionære Aesir Context Marketing platform, kan du nemt bruge omnichannel marketing strategi til at skabe et brand, der er konsekvent i dets identitet på tværs af alle kanaler.

Send dit budskab, og sørg for at det er klart og tydeligt.

Udbyg din online viden