Fang og fasthold dine besøgende - Google optimering

 

 
Når besøgende kommer direkte fra Google er det vigtigt, at de reagere positivt på indholdet.

Hvis de blot hopper tilbage i Google, er det et klart signal om, at de ikke fandt det de søgte.

Har man mange besøgende som reagerer således kan det betyde, at Google nedprioritere dit resultat, da Google lever af at servere gode søgeresultater.

Det er derfor vigtigt, at du har lav bouncerate – et lavt antal af folk som forlader dit website, efter kun have set en enkelt side. Desuden er det ofte godt, at folk får set flere sider på dit website og at de bruger lang tid på siden.

 

At udvælge de rigtige søgeord er ikke længere nok...

I de gode gamle dage fokuserede man på, hvilke søgeord der var gode. Det var nemt at rankere i Google. Det handlede blot om at finde det rigtige søgeord og bruge det flere gange i ens indhold.

Den tid er heldigvis slut.

Google har omstillet sig til at kigge rigtig meget på kontekst og brugerintentioner.

  • Ud fra din geografiske location og din brug af søgeord ved den, hvornår den skal vise lokale søgeresultater.
  • Når du begynder at indtaste dit søgeord kommer Google automatisk med forslag, baseret på historik.
  • Hvis du staver forkert, så retter Google det for dig.
  • Lugter din søgning lidt af, at du leder efter flybilletter, så får du kastet priser på flybilletter i hovedet.

Det er vigtigt, at du, ligesom Google omstiller dig og fremover overvejer brugerens intentioner og konteksten.

Rigtig mange benytter det korrekt, men vi ser stadig mange som fuldstændig glemmer at tænke over, hvem deres brugere er og hvad de egentligt gerne vil have svar på. De tænker udelukkende på at optimere indholdet ud fra søgeord.

 

Kreer indhold der passer til kontekst og brugerintentionen

Hvis vi eksempelvis har en mand som søger efter "loftisolering", hvad leder han så efter?

  • Der er mange typer af isoleringsmaterialer, måske er han i tvivl om hvilket han skal vælge?
  • Måske er han klar til at bestille isolering af sit loft og bare gerne vil have et tilbud på opgaven.
  • Måske vil han isolere selv?

 

Helgarderingen

Loftisoleringsvirksomhedens primære interesse er enten at sælge løsningen eller produktet direkte, eller at få brugeren til at bestille et tilbud på opgaven.

Men det burde ikke afholde virksomheden fra at ramme brugerne som blot er på informationsjagt.

Hvorfor ikke have en sektion, hvor der fortælles lidt om de forskellige isoleringsmaterialer samt hvad virksomheden anbefaler?

Der kunne også sagtens være en sektion omkring "gør det selv" løsninger og lidt tips til dette. Især hvis man kan overtale brugeren til at indse at det faktisk er besværligt og indebære en del problemstillinger.

På den måde kan man lave indhold, som er helgarderet, hvor brugeren ofte finder det han eller hun søger. Det burde ikke gøre konverteringsraten dårligere, tværtimod. Får du lavet dit indhold rigtigt, så har du en bedre mulighed for at overtale tvivlere til at blive købere.

 

Det virker besværligt

Ja – content marketing og context marketing tager tid. Det kræver en investering i indhold og resultaterne tager tid. Men med tiden skulle investeringen gerne vise sig at være givet godt ud. Jo mere åbne søgeord man vælger, desto mere krævende vil kravene til indholdet være.

Hvis man har et mere specifikt søgeord, som f.eks. "loftisolering pris" – så er man ude i en anden brugerintention og kontekst. 

Her er det klart, at personen er på tilbudsjagt og gerne vil vide hvad det koster. Optimerer man en artikel til det søgeord, så er det noget nemmere. Her kan man måske lave et priseksempel, som rammer den typiske kunde og samtidig gøre det muligt at bestille et tilbud.

Hvis du har brug for hjælp til søgemaskineoptimering, så står vi selvfølgelig klar til at hjælpe. Kontakt os på 23 888 777 eller send en mail til email@redweb.dk

Udbyg din online viden