Google straf? – Sådan spotter du en Google straf og får gjort noget ved den

At blive straffet af Google er enhver webmasters marridt. Er ens forretning webbaseret, så kan det koste mange penge på bundlinjen.

 

Er du nu sikker på du har fået en straf?

Hvis du pludselig oplever et stort fald i din organiske trafik, så er det ikke nødvendigvis ensbetydende med at Google straffer dig.

Ofte har store trafikfald en mere naturlig forklaring.

Det kan skyldes en lang række ting, som f.eks:

  • Siden er blevet sat til Noindex ved en fejl.
  • Fejl i ens robots.txt fil.
  • At man blokerer søgemaskinerne på andre måder, f.eks. via Javascript eller lignende.

Hvis man på en eller anden måde holder søgemaskinerne ude, så vil det hurtigt kunne ses på ens trafiktal. Men det er jo ikke en decideret straf. 

Især Noindex er en fejl som ses igen og igen.

 

Jeg er kommet til at blokere Google...

Hvis uheldet er ude og man ved en fejl har blokeret Google og andre søgemaskiner fra ens website, så ingen grund til panik. Når fejlet er udbedret, så går det sjældent lang tid, før alt er tilbage ved det gamle.

Det er også værd at undersøge den søgemaskinetrafik, som man havde i forvejen. Hvis f.eks. det meste af trafikken kom fra en god placering på et enkelt søgeord, så kan det være man har mistet et stærkt link, som gør at ens rankering er røget.

Det kan også være man er i en sæsonpræget branche, hvor der er store udfald på søgetrafikken.

I langt de fleste tilfælde, hvor der pludseligt er et stort fald i trafikken, er der en logisk forklaring. Så tag en dyb indånding og se om du kan finde den.

Tip: Med Screaming Frog kan du simulere et Google crawl og hurtigt spotte eventuelle fejl. Læs mere om Screaming Frog her. Du kan også teste via Webmaster Tools og se om der er problemer med crawling.

 

Jeg er 100% sikker på at Google har givet mig en straf

Er du helt overbevist om, at Google har givet dig en decideret straf, men er i tvivl om hvorfor? Så bør du som det første tjekke om:

Er det en manuel eller algoritmisk straf?

En manuel straf er nem at spotte. Det er blot at logge ind i Webmaster Tools og se om der ligger en lille besked fra Google, om at ens side har fået med den store hammer.

En manuel straf kan variere, fra små fald i rankering til en fuldstændig sletning i Googles indeks. Det kan gælde hele websitet eller enkeltsider.

Tip: Har du ikke en Webmaster Tools konto, så kan du oprette en her.

En algoritmisk straf er sværere at spotte, da man normalt ikke får nogen besked i Webmaster Tools. Typisk, der ser man et stort fald i ens organiske trafik og må derefter analysere sig frem til, hvad man har gjort forkert.

Google lever af kvaliteten af deres søgeresultater. De har en lang række algoritmer som er udviklet med henblik på at fjerne ”skrammel” fra deres indeks. Altså resultater som enten er af lav kvalitet, eller som snyder/manipulerer sig frem i søgeresultaterne.

De to mest kendte algoritme opdateringer ift. straf, er Google Panda og Google Penguin.

Det er vigtigt at man får identificeret, hvilken af disse algoritmer man er ramt af, da ”kuren” og vejen tilbage i Googles varme – er forskellig.

 

Google Panda

google panda

Google Panda fokuserer direkte på indholdet af ens website, man ser ofte et stort fald i pladser, men sjældent en direkte fjernelse fra Google indeks.

Jeg har opdelt problemstillingen i 5 underpunkter, vær dog opmærksom på at nogle af punkterne overlapper hinanden.

 

Dårligt indhold

En af de mest typiske problemstillinger, er dårligt indhold. Hvis man har store problemer med:

  • Tyndt indhold – F.eks. et stort antal kategorisider uden reelt tekstindhold.
  • Autogenereret indhold – Spinnede tekster og lignende.
  • Indhold fra andre sider, f.eks. via RSS-feeds.
  • Dublicate content – Hvis man har det samme indhold på forskellige URL’er

Med ovenstående punkter, der udsættes ens website for en risiko for straf. Google vil have originalt tekstindhold af høj kvalitet.

 

Brugeradfærd

Brugeradfærd er et emne, som der kommer større og større fokus på. Google måler på brugeradfærden, og ser de at de besøgende, hurtigt browser væk fra et website og aldrig kommer igen, så kan det påvirke ens rankings negativt.

Hvis ens website performer dårligt i Googles øjne. F.eks. ved lav CTR fra søgeresultaterne, høj bouncerate (Folk finder ens indhold irrelevant), lavt tidsforbrug pr. besøgende på siden og et lavt antal tilbagevendende besøgende, så er det noget Google er opmærksom på.

 

Dårlig UX

Nogle af punkterne har en direkte sammenhæng med forrige punkt ”brugeradfærd”.

Google bryder sig ikke om når et website:

  • Har problemer med designet.
  • Har dårlig navigeringsmuligheder.
  • Er fyldt med 404 sider.
  • Ikke understøtter responsivt design, eller har en mobilvenlig del af siden, som er kodet forkert op.
  • Benytter meta-refresh.
  • Har store loadingtider.
  • Er fyldt med reklamer.
  • Benytter flash.

Lav troværdighed

Hvis ens website ikke fremstår troværdigt, så kan det også påvirke Googles vurdering.

Det kan f.eks. være:

  • Manglende kontaktoplysninger og adresse.
  • Manglende privat politik.
  • Dårlig grammatik og stavefejl

 

Overoptimering

Overoptimering er når man optimerer for aggressivt mod Google. F.eks. ved at fylde ens tekster med søgeord og linke internt med søgeord på en unaturlig måde.

 

Sjældent kun en problemstilling

Vær opmærksom på at det sjældent er et problem på websitet, som medfører en Panda straf. Det er typisk en kombination af flere ting, som får Google til at vurdere at siden er af lav kvalitet.

 

Sådan får du fjernet en Google Panda straf

En Google Panda straf kan være svær at spotte, da det som nævnt, ofte er en kombination af mange ting.

Generelt så handler det om at få øget kvaliteten af ens website. Nogle råd ville være at:

  • Få skrevet fantastisk unikt tekstindhold.
  • Få fjernet irrelevant indhold fra Google. F.eks. hvis man har en lang række tynde kategorisider, så få dem sat Noindex, follow, så de ikke længere bliver indekseret. Det samme hvis man har artikler af meget lav kvalitet.
  • Få fjernet dublicate indhold.
  • Overvej om siden trænger til et nyt design.
  • Sørg for at siden loader hurtigt.
  • Få ryddet op i 404 fejl.
  • Sørge for at websitet virker responsivt og er mobilvenligt.
  • Lade være med at fylde websitet med reklamer.
  • Stop med at syndikere indhold fra andre steder.
  • Skrue ned for søgeordsoptimeringen – Lad tekster være naturlige og læsevenlige, i stedet for at fylde dem med gentagende søgeord.
  • Gør websitet mere brugervenligt og nemmere at finde rundt på.
  • Få tilføjet kontaktoplysninger, privatpolitik, mm.

 

Google Penguin

google penquin

Google Penguin fokuserer på ens linkprofil. Med Penguin, der risikerer man at forsvinde fra Google med et brag.

Det er ikke unormalt, at blive helt deindekseret ved en Penguin straf.

Risikofaktorerne er:

  • En stor andel af identiske / optimerede linktekster.
  • Købte links.
  • Linkbytte i stor stil.
  • Kommentarspam og forumspam.
  • Store mængder irrelevante links.
  • Links fra linknetværker.
  • Links fra sider med automatisk indhold (Spinned tekster)

 

Sådan får du fjernet en Google Penguin straf

Når pingvinen rammer, så slår den hårdt!

Man er blevet taget med fingrene nede i kagedåsen og der er ikke så meget at gøre, andet end at få ryddet op i det.

Skab dig et overblik over alle dine links

Hvis du selv har bygget links til din side, så har du nok en idé om omfanget. Men måske har du haft et bureau til det, som har brugt lidt ufine tricks, og så begynder det at blive lidt uoverskueligt.

Du kan også være ramt af et angreb af negativ SEO, måske fra en misundelig konkurrent.

Udpeg dem som ser unaturlige ud

Du har højst sandsynligt ingen idé om, hvilke sider som der linker til din side.

Her har du brug for et analyse program, til at få en oversigt over dine indgående links. Et værktøj som Ahrefs.com er genialt – Det er et værktøj, hvor du kan slå dit domænenavn op og så se langt de fleste af dine indgående links. Det koster lidt penge, men de er givet godt ud, da man sparer ekstremt meget tid.

Tip: Du kan læse mere om Ahrefs her.

Der er flere metoder til at vurdere om et link er godt eller skidt.

  • Kig på den enkelte side / Domæne. Er det en spamside?
  • Har siden nogen reel værdi for den besøgende?
  • Ranker siden fornuftigt i Google?
  • Linker siden ud til alverdens ting, som ikke har nogen relevans?
  • Kommer der trafik fra linket? I Analytics kan du se om der rent faktisk kommer besøgende fra linket.

Lav en liste over alle de links som du finder værdiløse.

 

Har du overoptimeret ankertekster?

Tidligere var den mest anvendte SEO taktik, at skaffe en masse links med en linktekst svarende til det søgeord, som man gerne ville rankere på, f.eks. ”Billige sko”.

Det er ikke så godt mere, især ikke, hvis man har en stor mængde links med unaturlige tekster.

Google ved godt at folk sjældent linker på den måde. Naturlige ankertekster indeholder sjældent søgeord, men derimod ens firma/domæne navn, "læs mere", osv.

På Ahrefs.com kan du som nævnt, trække lister ud over alle dine indgående links og de ankertekster der benyttes.

Få noteret alle de domæner som linker til dig med et direkte søgeord.

 

Har du købt links?

Hvis du har været ude og købe links, så skal du være ekstra varsom. Især hvis der på pågældende side er tydelige tegn på at linket er købt, f.eks. kunne der stå ”Sponsorede links”.

Hvis du virkelig ønsker at bibeholde linksene, så sørg for at de får tilføjet rel=nofollow, så Google ikke tildeler dem nogen værdi.

 

Få fjernet så mange skadelige links som muligt

Det kan virke uoverskueligt at rydde op i en dårlig linkprofil og det er bestemt også et stort arbejde.

Men det er ikke umuligt.

1: Det første du skal gøre, det er at få fjernet alle dårlige links som du selv har kontrol over. Hvis du er blevet straffet for links med en for aggressiv ankertekst, så kan du overveje at beholde et link, hvis det er meget stærkt. Du bør dog få ankerteksten lavet om, så den fremgår naturlig.

2: Kontakt de hjemmesider hvor du gerne vil have et link fjernet fra. Send en mail eller ring ejeren op og bed om at få fjernet linket. Hvis du er i tvivl om ejeren af domænet, så kan du bruge en whois tjeneste.

 

Disavow de resterende

Hvis du har prøvet alt, for at få et link fjernet, men det viser sig at være umuligt, så tilbyder Google deres Disavow Tool (På dansk ”Afvis links”), hvor du via Webmaster Tools kan uploade en liste over domæner / urls, som du ikke vil stå ved.

Tip: Læs mere om Disavow tool her.

Det er absolut sidste udvej at benytte denne tjeneste, da det er langt bedre selv at fjerne linksene, da det bestemt ikke er et mirakel-værktøj.

 

Afvent tålmodigt… og så alligevel ikke

Når du har fået ryddet op i alle dine skadelige links og måske fået indsendt en disavow fil, så skal du være tålmodig… meget tålmodig.

Det kan tage lang tid, før at man er tilbage i varmen og ens rankings bliver normaliseret.

Hvis man har fået en manuel straf, så bør man indsende en reconsideration request, men først når man har ryddet 100% op.

Man bør dog ikke slappe helt af. Ved at skaffe rigtig kvalitets links, så kan man modarbejde skaden fra de dårlige links. Men det skal være kvalitets links fra relevante hjemmesider, med stærkt indhold og en stærk autoritet.

Jesper Sølund Hansen
SEO / SEM

Er du interesseret i at vide mere?


Tlf. 60 254 009
jesper@redweb.dk

Google+

Bliv kontaktet

Indtast dine kontaktinformationer herunder, så kontakter vi dig.

Telefon
Mail

Udbyg din online viden