Guide: SEO optimering med SH404SEF

 

 

Langt de fleste af vores kunder benytter SH404SEF til at styre Joomla´s interne urls, da det er en genialt komponent, som gør Joomla nemmere og bedre at arbejde med i forhold til søgemaskineoptimering. Der er dog mange som er i tvivl om hvordan de bruger de grundlæggende SEO funktioner i SH404SEF, så her er en kort guide.

Hvis du ønsker at ændre/optimere en intern url, så skal du åbne SH404SEF->Url manager:

url manager

 I "Url manager" kan du så slå din interne url op. Vi bruger lige denne artikels url som eksempel:

interne url

Ved at trykke på "SEF url" linket, der kan man åbne op for url-indstillingerne:

url indstillinger

Typisk benytter vi indstillingsmulighederne i "Edit url record", "Title and meta tags" og "Aliases":

valg

Det er sjældent vi benytter "Social networking", så den springer vi over. 

Her kommer en gennemgang af de forskellige muligheder man typisk vil benytte:

 

Edit url record

edit url record

 

New SEF URL

Her kan man omdøbe den interne URL. Hvis man f.eks. vil forkorte en URL, eller SEO-optimere en url, så den indeholder søgeord. Man skal dog være lidt forsigtig i forhold til URL omdøbning, da det er lidt en fintfølende funktion, hvor det er vigtigt at man lige har styr på hvad man laver. 

Canonical url

Canonical url er god at bruge, hvis man f.eks. har 2 sider med det samme indhold. Hvis vi f.eks. har 2 sider med samme tekstindhold som ser således ud:

  • Domæne.dk/sjove-hatte
  • Domæne.dk/her-er-nogle-sjove-hatte

Google kan ikke så godt lide at der ligger ens indhold på en side. Hvis vi for siden /sjove-hatte indtaster "/her-er-nogle-sjove-hatte" som canonical url, så vil SH404SEF generere dette output:

sjove hatte

På den måde kan vi fortælle Google, at vi ved at vi har 2 ens sider, men da canonical url peger fra den ene aritkel til den anden, så skal Google prioritere den side der peges på. 

 

Title and meta tags

title and meta tags

Page title

Page title benyttes til at overskrive den titel som Joomla har genereret. Typisk vil man skrive en SEO optimeret titel på omkring 60-67 tegn. 

Description tag

Som med page titel, der kan man skrive sin egen meta beskrivelse, som overskriver den beskrivelse som kommer fra Joomla, eller f.eks. fra et komponent som redSHOP. 

Typisk skriver man højst 150-155 tegn. 

Eksempel:

 eksempel på sh404sef

 Vil se således ud i Google:

sh404sef i google

Skriver man den for lang, så vil Google beskære titel og beskrivelse. 

 

Keywords tag

I Keywords tag kan du skrive dine keywords ind. Der er ikke nogen grund til at benytte den, hvis du optimere til Google, da Google ikke benytter den. Vil du alligevel benytte Keywords tag, så skal søgeordene bare skrives som en kommasepareret liste:

Søgeord1, Dette er en søgeordsætning, søgeord2, søgeord3

Robots tag

Robots tag er for dig som vil give søgerobotterne specifikke instrukser for den enkelte side. Hvis vi f.eks. ikke vil have vores eksempelside indekseret i Google, så kan vi skrive:

noindex

Med "noindex, follow", der fortæller vi søgerobotterne at denne side skal ikke indekseres (noindex). Follow betyder at søgerobotterne gerne må følge de links som er på pågældende side og crawle videre på siden. 

Language tag

Benyttes normalt ikke. Det er kun hvis du vil angive specielle sprogtag til enkeltsider, f.eks. hvis du har en enkelt underside på japansk. 

Aliases

 Aliases kan man bruge til at viderestille/redirecte links. 

aliases

 Her har jeg lavet et alias som hedder "hej-med-dig" til denne artikel. 

Hvis vi følger linket http://redweb.dk/hej-med-dig så redirecter linket over i denne artikel. 

Med aliases kan man viderestille links, hvis man f.eks. har fået ny Url struktur, eller hvis nogle linker til ens indhold med et forkert link. 

Bemærk: for at aliases skal virke, så må der ikke være en eksisterende intern sh404sef url som er magen til. Hvis der eksisterer sådan en, så skal man først slette den gamle sh404sef url, inden man opretter alias. 

Jesper Sølund Hansen
SEO / SEM

Er du interesseret i at vide mere?


Tlf. 60 254 009
jesper@redweb.dk

Google+

Bliv kontaktet

Indtast dine kontaktinformationer herunder, så kontakter vi dig.

Telefon
Mail

Udbyg din online viden