Optimer din hjemmeside med heatmaps og trackers

 

 
Læs hvordan du med heatmaps og andre trackere får et mere nøjagtigt indblik i adfærden på din hjemmeside og kan optimere din side derefter.

Google Analytics bruges efterhånden som de facto standarden, til at måle trafikken og adfærden på din hjemmeside. Der er ingen tvivl om at Analytics giver et godt indblik i aktiviteten på din hjemmeside men med de mange muligheder, som efterhånden findes i Analytics kan det virke uoverskueligt at gå i gang med. Heldigvis findes der andre måder at måle og tracke dine besøgende på, som kan virke mere overskuelige og brugervenlige. Det er et udsnit af disse redskaber som vi vil kigge nærmere på i denne artikel. 


Hvad er et heatmap?

Inden vi ser nærmere på redskaberne er det nødvendigt at forklare hvad et heatmap er. Den nemmeste måde at forklare dette, er ved at sammenligne det med Google Analytics. For Google Analytics præsenterer en masse tal og statistikker for dig i de paneler som du vil se. Det kan f.eks. en indsigt i din målgruppes demografi og interesser eller hvordan trafikken er landet på din side eller hvilke sider de læser på din hjemmeside. Alt dette præsenteres i grafer og med tørre tal. 

heatmap redweb

Her adskiller heatmaps sig ved at vise din hjemmeside med klikkene, som er foretaget på din hjemmeside, præsenteret grafisk som et lag ovenpå din hjemmeside. For hver klik vil du se en markør på lige netop det sted som din besøgende har klikket. Desto flere gange der klikkes, desto varmere bliver området –deraf navnet heatmap.


Hvad får jeg ud af et heatmap?

Først og fremmest skal du selvfølgelig sætte dig for, hvad målet er for den givne side som brugerne besøger. Er det f.eks. at lægge et produkt i kurven eller at få brugeren til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Herefter kan du med et heatmap få et hurtigt overblik over, præcist hvor dine besøgende klikker på din hjemmeside og ikke mindst hvor de ikke klikker. Det vil sige at du kan se om dine besøgende klikker på steder, som ikke indeholder et link til dit produkt eller nyhedsbrev og dermed klikker forgæves. Det giver dig et indblik i hvor din hjemmeside kan udnyttes bedre ved, at indsætte flere eller tydeligere Call-To-Actions.

Har du en webshop kan du få et overblik over, hvilke af dine produkter brugerne klikket mest på. Hvis f.eks. dine kunder klikker mest på produktet, som ligger øverst til venstre på din webshop, kan det være en idé at indsætte et andet produkt på denne position, evt. et produkt hvor du har en bedre avance så du øger din indtjening.

Samtidig kan du se om brugerne klikker på produktbilledet, ”læs mere”- knappen, eller ”læg i kurv”-knappen. Hvis du kan se, at en stor del af dine besøgende klikker på produktbilledet, men denne ikke linker til produktdetaljesiden kunne det være en idé, at lave produktbilledet til et link til produktdetaljesiden. Dermed giver du dine brugere en bedre brugeroplevelse, som kan påvirke din konvertering i sidste ende.

clicktale

Overordnet set kan øge konverteringen, ved at ombytte de kolde elementer som ikke konverter, med de varme elementer som du ønsker konverterer bedre på din hjemmeside. Der er selvfølgelig ingen garanti for at din konvertering eksploderer, men du ved nu om det er pga. placering eller om det er ”indpakningen” det er galt med. Hvis dit site stadig ikke konverterer, bør du kigge på at pakke dit budskab bedre ind med tydeligere CTA.


Tracking - det kan heatmaps også.

har du en webshop kan du fa overblik

De fleste af de store udbydere af heatmaps har også andre funktioner indbygget end bare et grafisk varmekort af dine klik. Mange har også avancerede funktioner såsom klikstatistikker, scrollmap og tracking af dine besøgendes musebevægelser.

 

Herunder kan du se hvad de mest brugte systemer tilbyder af fetaures og hvordan du kan bruge det til konverteringsoptimering.


Crazyegg – det simple og komplette heatmap tool

 

crazyegg

En af de mest anvendte heatmap redskaber er crazyegg. Dette program giver dig ikke kun mulighed for at få vist et traditionelt heatmap, men også et scrollmap så du kan se hvor langt ned på din side dine besøgende kigger. Hvis dine besøgende ikke scroller på din hjemmeside skal du f.eks. ikke gemme vigtige data under folden, som er det område af din hjemmeside som kan ses inden der skal scrolles.

crazyegg heatmap

Du kan desuden bruge Crazyegg til at opsamle avancerede brugerdata såsom, hvordan besøgende fra de organiske resultater i Google trykker rundt på din hjemmeside i forhold til besøgende som kommer fra Adwords. Ligeledes kan du se hvor lang tid det tager før brugerne foretager det første klik og hvor på siden det så bliver foretaget. Det giver dig et hurtigt indblik i om dine besøgende kan finde hvad de leder efter eller om dine CTA ikke er tydelige nok.

En anden mulighed er, at hvis du f.eks. har en tysk og en svensk version af din hjemmeside kan du sammenligne hvordan de besøgende fra Tyskland agerer på din hjemmeside i forhold til besøgende fra Sverige. Ved at forfølge - og optimere på baggrund af disse data kan du med fordel skræddersy dine hjemmesider til de markeder du opererer på. Kan du f.eks. se at dine tyske brugere klikker meget på ”kontakt” og dine svenske brugere klikker meget på siden omkring dine produkter, så kan du med fordel gøre nemmere at blive kontaktet på den tyske hjemmeside og vise flere produkter på din svenske hjemmeside. Dermed højner du igen brugeroplevelsen på din hjemmeside og målretter kommunikationen til din bruger, hvilket kan resultere i højere konvertering.

crazyegg lande

Står du og overvejer en ny hjemmeside er det også en rigtig god idé at bruge Crazyegg til indamling af data. Da Crazyegg giver dig et indblik i, hvad der fungerer godt og hvad der fungerer mindre godt, kan du videreføre de gode elementer fra din eksisterende hjemmeside til din nye hjemmeside. Omvendt kan du forbedre elementerne, som ikke fungerer så godt på din nye hjemmeside.
Det eneste som Crazyegg kræver er at du lægger et lille script ind i din header eller footer. Bare rolig scriptet sløver ikke din hjemmeside! Når dette er lagt ind, vælger du hvilke sider, som skal trackes på din hjemmeside. Det gør du blot ved at vælge et nyt snapshot og tilføje URL’en som skal trackes. Herefter kan du følge med i hvad der sker på din hjemmeside. Det er en god idé at lade Crazyegg suge noget statistik til sig, så du får et datagrundlag som er stort nok.


Clicktale – måler frafald i formularer

Ligesom Crazyegg kan du med Clicktale både få vist heatmaps, scrollmaps og et detaljeret indblik i klikmønsteret helt ned til undersiderne på din hjemmeside. Clicktale kan derudover se muse-aktiviteten på din hjemmeside samt den scroll-adfærd som dine besøgende har. Det kan godt virke lidt som en feature, som er smart uden reelt at tilføre nogen brugbar værdi. Ikke desto mindre giver det dig et indblik i, hvordan brugerne navigerer på din hjemmeside og om de er betænksomme med at trykke på nogle af dine CTA’er. 

Du får ligeledes syn for sagen, hvor langt (hvis overhovedet) dine brugere scroller ned på din side.

formular

En anden smart feature i Clicktale er muligheden for at se hvor godt eller dårligt dine formularer virker. Du kan simpelthen se hvor langt i udfyldningsprocessen dine brugere når og ultimativt konkludere hvad du kan optimere for at højne konverteringen i dine formularer. 

Du kan se:

  • Hvor mange % af brugerne som forlader din side inden de har udfyldt noget som helst i formularen
  • Hvor mange % af brugerne som har forladt midt i udfyldningsprocessen
  • Hvor mange % af brugerne som har udfyldt og forsøgt at sende, men fejlede
  • Hvor mange % af brugerne som har udfyldt og sendt formularen


For at dykke endnu dybere kan du se hvad, som fungerer godt i formularen med de følgende views.

Drop report: Giver dig et indblik i, hvilke felter i formularen var de sidste som blev udfyldt inden brugeren stoppede med at udfylde.

Time report: Viser hvor lang tid brugerne er om at udfylde formularen og delene heraf.

Blank field report: Viser hvilke felter som ikke var udfyldt da formularen blev sendt.

Refill report: Viser hvor tid brugere vender tilbage for at udfylde resten af formularen.

Clicktale er et godt værktøj hvis du f.eks. driver en konsulentforretning eller et rejsebureau hvor du er afhængig af, at folk udfylder formularer. Har du lange og komplicerede formularer (som i øvrigt frarådes) hvilket f.eks. håndværkervirksomheder bruger når de skal indsamle data til tilbudsberegning, er det ligeledes godt til at få et indblik i, hvor dine brugere kører surt i processen.

Opsætning af clicktale på din Joomla hjemmeside er ret simpel. Det foregår lidt på samme måde som med crazyegg. Du kan følge guiden som du finder her: http://wiki.clicktale.com/Article/Joomla!_integration_module


Mouseflow – Lær hvad brugerne ser på

Et tredje alternativ, der ligesom de 2 førnævnte, også har indbygget heatmap, scrollmap er Mouseflow. Mouseflow kan også se muse-aktiviteten på din hjemmeside og dermed klarlægge om dine besøgende fører musen op til dine CTA’er, uden dog at agere (trykke/udfylde).mouseflow Med dette indblik kan du optimere dine CTA’er til at være mere indbydende og dermed højne konverteringen. Ifølge undersøgelser bevæger 85% af brugerne musen henover de steder, som de læser på hjemmesiden. Derfor kan du med Mouseflow også få et (relativt) indblik i, hvad dine brugere læser på de enkelte sider.

Et link til installation i Joomla finder du her: https://mouseflow.zendesk.com/entries/23149437-Installing-Mouseflow-on-Joomla


Praktisk konverteringsoptimering

Heatmaps og trackers serverer altså data på en anden måde end Google Analytics. Det er et godt værktøj for dig, hvis du er visuel orienteret og gerne vil slippe for at skulle klikke dig hele vejen frem til dataene i Analytics. Det giver dig et visuelt indblik i dine brugers adfærd på din hjemmeside, som du kan reagere på for at arbejde med din konverteringsoptimering.

Har du brug for hjælp til at opsætte heatmaps / trackers er du velkommen til at kontakte redWEB. Vi har stor erfaring i installation og opsætning samt tolkning af de data som redskaberne producerer.

Jim Vestergaard
Sales Manager


Er du interesseret i at vide mere?


Tlf. 22 919 684
jiv@redweb.dk

Bliv kontaktet

Indtast dine kontaktinformationer herunder, så kontakter vi dig.

Telefon
Mail

Udbyg din online viden