Simpel remarketing på Facebook

 

 

Med Facebook remarketing, der kan du fange de besøgende, som besøger dit website / webshop og målrette annoncer til dem. 

Typisk, konverterer Facebook remarketing klik enormt godt, og prisen pr. ordre/lead er ofte lav.

Der er mange spændende muligheder, som f.eks:

  • Målrette annoncer mod folk som har vist købsadfærd, men som ikke har købt noget.
  • Takke folk som har lavet et køb eller en henvendelse.
  • Tilbyde relaterende produkter, for folk som allerede har lavet et køb.

Mulighederne er mange. Det handler om at tænke kreativt og prøve nogle forskellige ting af. Det er dog typisk målrettet websites eller webshops, med en vis trafikvolume.

Hvis du har en Facebook Ads konto og har tilkoblet et kreditkort, så skal du bare gøre følgende:

 

1: Konverteringssporing

Opret en konverteringssporingskode og indsæt den på den side som bliver vist, når der går et salg / lead igennem. Vi vil jo gerne spore effekten af annoncerne.

Gå til Værktøjer-> Konverteringssporing -> Opret Pixel

opret pixel konvertering

Opret den pixel som passer bedst til dine behov. Derefter skal koden placeres, på en side som kun vises, hvis der er gået et salg igennem, eller en henvendelse.

Afhængigt af hvilket system du bruger, så kan det være at det er nødvendigt at man får en udvikler på, da det ikke altid er muligt selv at styre. 

 

2: Tilkoble trackingkode til alle sider og oprettelse af målgruppe

Facebooks trackingkode skal tilføjes til alle sider, så de besøgende kan spores og bruges som målgruppe til remarketing kampagnerne.

Gå til Værktøjer -> Målgrupper -> Opret målgruppe -> Brugerdefineret målgruppe -> Websitetrafik

Så får vi dette skærmbillede:

opret målgruppe remarketing

For at Facebook skal kunne opsamle målgruppen, så er det nødvendigt at vi implementere en sporingskode på alle vores sider. Nede i venstre hjørne, der finder vi denne mulighed:

pixels

Når vi trykker på ”Vis pixelkode” – så får vi den nødvendige sporingskode:

pixelskode

Igen er selve implementeringen afhængigt af det system du bruger, men typisk smider man koden direkte ind i ens template, i head sektionen.

Når sporingskoden er implementeret, så hop tilbage til forrige skærmbillede:

opret målgruppe remarketing

Nu skal vi have defineret vores målgruppe

Under Websitetrafik er der 5 valgmuligheder:

  • Enhver, som besøger dit website
  • Personer, som besøger specifikke websider
  • Personer, som besøger specifikke websider, men ikke andre
  • Personer, som ikke har besøgt dit website i en bestemt tidsperiode
  • Brugerdefineret kombination

De forskellige muligheder giver lidt sig selv. Hvis vi f.eks. vil lave en målgruppe, med folk som:

  • Har besøgt vores webshop indenfor de sidste 10 dage og kigget på en bestemt kategori.
  • Har puttet produkter i kurven
  • Er ikke gået til checkud

Så kan vi oprette en målgruppe som kunne se således ud:

maalgruppe

Giv målgruppen et meningsfyldt navn og tryk ”Opret målgruppe”.

Som sagt, så er mulighederne enorme. Det her er blot et simpelt eksempel på hvordan en målgruppe kan se ud.

 

3: Opret kampagne/annonce og tilkoble målgruppen

Nu skal vi have oprettet en kampagne/annonce til vores målgruppe. Her vil man typisk skulle vente et par dage, før det er muligt at benytte ens målgruppe. Ens målgruppe skal som minimum være på 20 personer, før den vil virke.

Opret en ny kampagne:

opret kampagne

Og vælg den målsætning som passer til dine behov. I vores remarketing eksempel, vil det typisk være ”Få flere konverteringer til dit website”.

konverteringer

Adressen på den landingsside som brugeren skal lande på.

webadresse

Og vælg den konverteringspixel som vi oprettede tidligere:

salgs pixel

Under selve kampagne indstillingerne, der skal vi vælge vores oprettede målgruppe:

facebook maalgruppe

 

Annonceoprettelse + yderligere målgruppeindstillinger

Herefter har vi mulighed for at yderligere definere vores målgruppe og oprette den egentlige annonce. Det vil jeg ikke gå så meget i dybden med, andet end at give et par fif:

• Hvis man vil øge sin klikrate, så kan det give mening at yderligere målrette sin målgruppe. Der kan f.eks. være ud fra køn, geografi, alder, osv.

• Det er vigtigt at man tænker over sin annonces indhold og hvordan den passer til ens målgruppe. Måske er ens produkter lige en anelse for dyre og en rabatkode vil trække folk tilbage? Måske det er andre virkemidler der skal til?

• Generelt så virker de store annoncer i Facebooks nyhedsstrøm, bedre end de små højre kolonnes annoncer.

• Hvis der kræves meget af brugeren, for at lave et lead. F.eks. indtastning af kreditkortsoplysninger, mv. Så kan det også give mening, at ekskludere mobilbrugere. Er det derimod en simpel ”Ring mig op” kampagne, så kan konverteringsraten være overraskende høj på mobiler.

• Bruger man store billedeannoncer i nyhedsstrømmen (Typisk de mest effektive annoncer) – så husk at højst 20% af billedet må være tekst.

• Hvis man gerne vil spore ens kampagner i Analytics, så kan det være en fordel at benytte sig af UTM tags (https://support.google.com/analytics/answer/1033867?hl=da )

 

De sidste ord

Facebook remarketing er bestemt ikke for alle. Det kræver en vis trafikvolume, før man kan opnå så meget tilbagevendende trafik, at det kan mærkes.

Der findes et hav af muligheder og det er bare med at teste løs, indtil man finder den vindende formular. Hvis det lykkedes at finde frem til en målgruppe + annoncer som virker, så er det dog praktisk talt vedligeholdelsesfrit.

Hvis du har behov for hjælp til online markedsføring, så tøv ikke med at kontakte os i dag. Vi står klar til at hjælpe dig med Facebook Ads, Adwords, søgemaskineoptimering, mm.

Jesper Sølund Hansen
SEO / SEM

Er du interesseret i at vide mere?


Tlf. 60 254 009
jesper@redweb.dk

Google+

Bliv kontaktet

Indtast dine kontaktinformationer herunder, så kontakter vi dig.

Telefon
Mail

Udbyg din online viden