Styrk dit website med Google Analytics

 

 

I denne guide vil jeg give lidt små tricks til, hvordan man kan bruge Google Analytics til at gøre ens hverdag nemmere, og styrke ens website og forbedre ens markedsføringsindsats.

Der er ikke en rød tråd i tipsene, men forhåbentlig kan de inspirere til en bedre brug af Google Analytics. 

 

Opsæt mål

Analytics mål opsætning

Hvis ens side har kommercielle mål, altså skaffer henvendelser til ens forretning, eller direkte salg, så er det rigtig smart at opsætte mål i Google Analytics, så man kan spore hvor ens konverteringer kommer fra.

Det er faktisk ikke så svært at opsætte mål, men der er mange som ikke gør det, hvilket er ærgerligt for dem, da de går glip af en masse værdi.

 

Gå til: ”Administrator->Mål->Nyt mål”

 

F.eks. hvis man har en kontaktformular, hvor folk kan lave henvendelser, så kan man opsætte det som et mål i Google Analytics.

Dvs. at når folk henvender sig på siden, så opfanger Analytics henvendelsen og smider den ind i systemet, så kan man se hvordan personen har fundet siden, hvilke sider han/hun har besøgt, mv. Det er ekstremt vigtige data, som kan benyttes til at forbedre ens side og til at forbedre den, så man opnår flere henvendelser.

Man kan opsætte forskellige slags mål:

  • Destination – Målet bliver udløst, hvis brugeren besøger en bestemt side. Her kan man f.eks. opsætte et mål, hvis man har en speciel ”tak for din henvendelse” side, når folk kontakter en.
  • Varighed – Der bliver målet udløst, hvis brugeren er på siden i f.eks. over 2.5 min.
  • Sider/skærmbilleder pr. session – Hvis brugeren besøger x antal sider på sitet.
  • Hændelse – Her kan du angive forskellige hændelsesbetingelser, for at målet udløses.

 

Sælger man produkter på siden, så bør man indsætte e-handels tracking, så man får alle data med ind i Analytics omkring salg. Så kan man få ekstremt værdifulde data, som f.eks. hvilke sider som skaber hvad i omsætning, hvilke trafikkilder der skaber indtjening og hvor meget, osv.

 

Stop med at spore dine egne data – Få korrekt data

Den person som besøger dit website mest, det er højst sandsynligt dig selv. Derfor kan det ødelægge relevansen af dine data, hvis du forurener dem.

 

Gå til: ”Administrator->Filtre->Nyt filter”

 

Og derefter skal du ekskludere din/jeres ip adresse.

 

Opsæt underretninger

underretning i analytics

Man kan via ”Administrator->Tilpassede underretninger” opsætte underretninger. Det er et super værktøj, hvis man er typen som ikke får tjekket sin Analytics konto så tit.

Man kan f.eks. opsætte en underretning, hvor man får en mail hvis besøgstallet stiger eller falder meget.

 

Integrere med Google Webmaster Tools

webmaster tools

Vi har tidligere skrevet om Google Webmaster Tools, hvilket er et genialt værktøj til at holde øje med driften af ens website. Man kan integrere Webmaster Tools med Analytics og få direkte adgang til data omkring hvilke søgeord man bliver fundet på, mm.

For at aktivere det, der skal man have en Webmaster Tools konto tilknyttet domænet. Derefter skal man i Analytics gå til: 

 

”Anskaffelse->Søgemaskineoptimering->Forespørgsler” og ”Konfigurer datadeling med Webmasterværktøj”

 

Se hvad folk søger efter

site search i Google Analytics

Via ”Administrator->Indstillinger for visning” der kan man slå ”Site search” til og opsætte hvilke forespørgelsesparameter Google skal spore. På dansk betyder det, at man kan sætte Google Analytics til at spore hvilke søgeord folk benytter, når de søger på ens side (Hvis man da har en søgefunktion).

Det kan være rigtigt brugbart, at få et indblik i hvad folk søger efter på ens side.

Det kan f.eks. benyttes til at skabe indhold, eller omstrukturer, så folk kan finde det indhold de efterspørger. Man får de søgeord som folk benytter serveret på et sølvfad.

 

Opsæt tilpassede betjeningspaneler

betjeningspanel

Syntes du Analytics er forvirrende og uoverskueligt? Så kan du opsætte betjeningspaneler med widgets, så du kan få et hurtigt overblik over de data som du syntes er relevante.

Man kan opsætte widgets med alle de typer af data, som det er muligt at trække ud af Google Analytics. Der er nærmest uendelige muligheder.

Som bonus trick, der kan man sætte Analytics til at sende en ugentlig rapport, med alt data fra betjeningspanelet. Betjeningspaneler finder du i sidemenuen under ”Betjeningspaneler”.

 

Spot sider med høj afslutningsprocent

Afslutningssider i Google Analytics

Under ”Adfærd->Webstedsindhold->Afslutningssider” der har man mulighed for at se, hvor ens besøgende forlader siden.

At de besøgende forlader siden, det er nødvendigvis ikke en dårlig ting. Typisk vil man f.eks. forlade en side, efter man har lavet en henvendelse, udfyldt en formular eller lavet et køb.

Men kigger man på de procentvise afslutningstal, så kan man spotte sider som performer dårligt. Det kan være sider som giver dårlig information, har fejl, eller lignende.

 

Spor dine kampagner med UTM

utm links

Hvis man kører kampagner via 3. parts medier, så kan det være en god idé at bygge linksene op med UTM parameteret, som f.eks:

link url

Man kan bruges Google´s generator til at oprette links:

https://support.google.com/analytics/answer/1033867?hl=da

 

Effekten af ens kampagner kan man se i Analytics under: 

 

”Anskaffelse->Kampagnetrafik”

 

Det er selvfølgelig ikke noget man skal gøre ved f.eks. Adwords, hvor data automatisk bliver tilføjet til linksene, men f.eks. hvis man køber trafik fra andre sites, f.eks. et banner, hvor man gerne vil kunne måle effekten.



Hvis du skal have hjælp til Google Analytics, så kan vi selvfølgelig hjælpe med alt, f.eks. installationen, undervisning og opsætning af betjeningspaneler, som passer til dine behov.

Du er meget velkommen til at kontakte os, hvis vi skal hjælpe dig med Google Analytics. 

Jesper Sølund Hansen
SEO / SEM

Er du interesseret i at vide mere?


Tlf. 60 254 009
jesper@redweb.dk

Google+

Bliv kontaktet

Indtast dine kontaktinformationer herunder, så kontakter vi dig.

Telefon
Mail

Udbyg din online viden