Bliv markedsleder med en Digital Experience Platform

Data omkring brugeradfærd og unikke interaktioner er det nye våben i kampen om at gøre mere for sine kunder - fra det digitale til endda det fysiske. Her er det, du skal vide.

Fremtidens webløsninger kommer til at omfatte meget mere end bare en ny hjemmeside - de bliver det digitale centrum i virksomheden, med grene, der rækker ud i alle dele af virksomheden og binder dem sammen i en tæt knyttet værdikæde.

Målet med disse løsninger er at levere personlige og meningsfyldte brugeroplevelser, der skaber tættere forhold mellem kunderne og virksomheden. Det er denne dynamik, der skaber loyalitet for kunder, og som forvandler fremadtænkende virksomheder til markedsledere.

Men faktisk så er fremtiden her allerede for nogen. Organisationer som Adobe, Microsoft, IBM, Oracle, etc., udbyder specialiserede løsninger med fokus på at bevæge sig væk fra et web-centrisk udgangspunkt, hvor man kun engagerer sine brugere gennem etvejskommunikation, til et altomfattende udgangspunkt, hvor oplevelsen for både brugere og virksomhedens ansatte går hånd i hånd for at optimere den for begge.

Fordi meningen med disse banebrydende løsninger er, at de kan styrke alle dele af virksomheden, samt den udadvendte brugeroplevelse, er de enormt svære at kategorisere og definere. For kan man virkelig tackle alle de udfordringer, som virksomheder står overfor i den digitale verden, med blot ét enkelt produkt?

Ja, det kan man. Garner, verdens største digitale konsulentvirksomhed, har givet disse løsninger navnet

“Digital Experience Platforms”

Hvad er en Digital Experience Platform, og hvad får jeg ud af en?

Gartner definerer en Digital Experience Platform som:

“Et integreret sæt af teknologier baseret på en fælles platform, der giver en bred vifte af målgrupper en ensartet, sikker, og personaliseret adgang til information og applikationer på tværs af mange digitale touchpoints”.

Kilde: Gartner

Dette kan på enkel vis opsummeres med udtrykket:

Brugerens oplevelse er i centrum

I praksis betyder det, at du får en digital løsning, der kan håndtere:

  • Fuld opbygning af hjemmeside - både ift. udvikling og design og generel content management
  • Marketing værktøjer - deriblandt optimering af indhold, SEO, annoncering og sociale medier
  • Forbedring af brugerrejser - tracking af brugernes præferencer og adfærdsbaseret tilpasning af indhold
  • Omnichannel - det vil sige at forbinde alle aspekter af værdikæden, fra hjemmeside til apps til mobiloplevelser til interne portaler til endda den fysiske butik
  • Optimering af interne workflows - så interne arbejdsgange bliver mere effektive og skaber bedre samarbejde mellem afdelinger
  • Indbyggede statistikker og analytics - der giver mere indsigt i de korrekte målgrupper, både kendte og ukendte

I bund og grund omhandler Digital Experience Platforms det, som navnet hentyder til - digitale oplevelser. Det at kunne levere relevant information, engagerende interaktioner og værdiskabende viden til kunder, ansatte, partnere, borgere, studerende, alle slags målgrupper - på det rette tidspunkt.

Dette gøres gennem brugercentriske metoder og teknologi, der benytter konkret information omkring ens målgrupper til at udforme mere nøjagtige strategiske modeller, kortlægge mulige brugerrejser, og benytte data-drevet design, der taler direkte til kundernes krav og ønsker.

En forbundet værdikæde af digitale redskaber

En Digital Experience Platform fungerer som et centralt kontrolcenter, der samler unik adfærdsdata og derefter bruger det til at berige hver del af virksomhedens processer - med et samlet mål om at forbedre måden, man kommunikerer med sine brugere på.

Samtidig fungerer platformen som en optimering af virksomhedens systemer - f.eks. ved integration af eksterne værktøjer som bogføring, e-handel, PIM, DAM og ERP.

Selv hvis du ikke bruger et af redskaberne, er de måske allerede indbygget i platformen.

Klik her og hent guide som pdf

Hvad betyder en Digital Experience Platform i praksis?

I essensen består en Digital Experience Platform af to dimensioner:

  1. Integrerede systemer, der kan samle, måle, og definere de kontaktpunkter, der opstår, når en bruger besøger din hjemmeside, bruger din app eller køber et produkt.
  2. En central platform, der sørger for, at alle virksomhedens systemer arbejder sammen og forbinder dem med de interne arbejdsgange, så du rent faktisk kan benytte denne data på en praktisk måde.

Lige nu er der ingen standard for, hvad en Digital Experience Platform skal kunne, og hvordan du bruger den til at skabe konkret værdi - det kommer helt an på løsningen og selvfølgelig også din virksomheds størrelse og målsætning.

Derfor er det ikke sikkert, at de fleste løsninger passer til din virksomhed - du har måske ikke behov for at bruge alle de forskellige funktioner på én gang, eller måske tager det for lang tid at indtjene investeringen i forhold til din virksomheds størrelse.

Derfor fremlægger vi her de vigtigste funktioner og forbehold, du skal tænke over i forhold til en Digital Experience Platform for din virksomhed.

Fordele ved en Digital Experience Platform

Bemærk at disse ikke er universelle funktioner, men efter vores vurdering er det disse ting, der virkelig gør, at en Digital Experience Platform skaber værdi for virksomheden.

Skalerbarhed

Uanset hvad størrelse din virksomhed er, bør det ikke begrænse din adgang til værktøjer, der kan hjælpe dig med at skabe vækst og udvikling og komme foran dine konkurrenter.

Personaliserede brugeroplevelser gavner dit brand og dit produkt betydeligt, uanset om du har 1.000 eller 100.000 besøgende på dit website om dagen, og bedre viden omkring ens målgrupper er en universel fordel.

Derfor er det vigtigt, at den rette løsning passer til din virksomheds størrelse og samtidig kan skalere i takt med den vækst, som den skaber for dig.

Fleksibilitet

Lidt i kombination med skalerbarhed er det også vigtigt, at din løsning kan tilpasses til dine specifikke behov. Det gør f.eks. ingen nytte at betale i dyre domme for en samlet platform, der inkluderer e-handel, hvis du ikke har tænkt dig at bruge en webshop.

Derfor er muligheden for udvidelse af din løsning enormt vigtig, både for at imødekomme din egen vækst, men også for at imødekomme skiftende trends og nye funktioner, som kunder og brugere forventer, at du kan levere i fremtiden.

Integration

Fordi en stor del af formålet med en Digital Experience Platform er at forbinde dine forskellige systemer og samle dem på et sted, skal dette selvfølgelig kunne lade sig gøre fra et teknisk synspunkt.

Idéelt set ville det være at foretrække, at du kan integrere dit nuværende ERP-system eller f.eks. E-conomic, hvis det er det, du bruger - frem for leverandørens egne systemer, hvis altså du ikke har behov for dem.

Dette er ofte en teknisk hurdle, selv for de store etablerede platforme, da de selvfølgelig hellere vil have, at du bruger deres produkter. Derfor kan det sagtens betale sig at lede efter en løsning, der kan skræddersys til din virksomhed.

Brugervenlighed

Måske den allervigtigste del af en god Digital Experience Platform, da du ikke vil få det fulde udbytte fra din løsning, hvis den er for svær at bruge.

En af grundstenene bag en Digital Experience Platform er også, at den skal kunne bruges langt ud i fremtiden, og derfor skal det ikke være et problem for dine ansatte at bruge systemerne og få det meste ud af dem. Nye medarbejdere skal ligeledes kunne onboardes relativt hurtigt.

Idéen er, at styrke måden, som virksomheden arbejder på, samt fjerne de forhindringer, der holder jer fra at eksekvere på det, som brugerne leder efter.

Hastighed

I takt med, at din virksomhed vokser, er det desuden vigtigt, at ydeevnen på din hjemmeside og andre kanaler forbliver stabil. Samtidig skal din forretning kunne udvides nemt og hurtigt, så internationale sites og systemer kan udrulles så hurtigt som muligt.

Når din virksomhed opererer på et internationalt niveau, er det uhyre vigtigt, at dit brand er konsekvent, og at alle afdelinger arbejder med den samme overordnede brand filosofi, ellers kan det svække din internationale tilstedeværelse.

Den rigtige Digital Experience Platform kan styre al information, der flyder igennem din virksomhed, og f.eks. sende opdateringer i produktbeskrivelser eller priser ud til alle internationale sites på en gang, så du sikrer, at der ikke er uoverensstemmelse mellem lande eller afdelinger.

Fokuser på de rette målgrupper med en Digital Experience Platform

Ulemper ved en Digital Experience Platform

Det handler igen om at vælge en platform, der passer til din virksomhed - investering i en forkert løsning kan være knusende. Her er nogle overvejelser, du bør gøre. 

Kompleksitet

Den forkerte løsning gør det sværere for dig at styre din forretning. Det siger sig selv, men i mange tilfælde kan en god løsning med for mange unødige funktioner faktisk være mere vanskelig at arbejde med.

Nogle løsninger kræver også ekstra udviklingsressourcer, som mange virksomheder måske ikke har rådighed for. Det skal siges, at fleste Digital Experience Platforms er målrettet til større virksomheder, hvor man måske har et dedikeret teknisk team, der kan håndtere disse opgaver.

Hvis ikke dette er på plads i virksomheden, kan det føre til stejle indlæringskurver, samt gøre udrulningen til dine forskellige kanaler, f.eks. hjemmeside eller apps, langsommere.

Svær at bruge i praksis

Det er under alle omstændigheder en god ting at vide mere om dine målgrupper. Men hvis den information, du får ind i butikken, ikke kan bruges til noget i praksis, står du på bar bund, når det kommer til at optimere dit indhold og skabe flere konverteringer.

Det er lidt det samme princip som med brugen af standardiserede værktøjer, f.eks. Google Analytics. De fleste logger måske ind en gang om måneden og tjekker, om kurven går op eller ned, og det skal selvfølgelig ikke være tilfældet, når man investerer i en dyr løsning.

Derfor vil en god Digital Experience Platform også kunne give dig det, du skal bruge, for at kunne optimere dit indhold, på en letforståelig og brugbar måde.

Pris

Dette vil selvfølgelig være barrieren for mange virksomheder. Da Digital Experience Platforms typisk er forbundet med større virksomheder, ligger prisniveauet også generelt i den højere ende.

Adobe har sidenhen introduceret basis versioner af dele af deres overordnede platform, men der mangler fleksibilitet i de funktioner, man kan vælge mellem, og løsningen vil stadig være utilgængelig for små eller mellemstore virksomheder, og ressourcekrævende for de større.

Derfor vil det ikke nødvendigvis være en fordel at vælge de største og mest kendte platforms til din virksomhed. I stedet kan det betale sig at gå efter noget mere skræddersyet.

Forkerte funktioner

Fordi mange Digital Experience Platforms er byggede på lukkede systemer, der udbydes af massive teknologi-giganter, er det ikke sikkert, at deres løsninger kan anvendes lige præcist til din virksomhed.

Grundfunktionerne vil være dækket i de flest løsninger af denne størrelse, men derfor er det ikke sikkert, at du lige vil kunne integrere dit eget ERP-system nemt og hurtigt eller bare lige overføre al din nuværende data til et nyt system.

Det kan igen betale sig at søge en mere skræddersyet løsning her, hvor du har større rådighed over de funktioner, som præcis du har brug for.

Support

Flere af de største leverandører som Microsoft og Adobe har afdelinger i hele verden, men når man samarbejder med organisationer af denne størrelse, kan det være vanskeligt at få et godt ord igennem og rent faktisk have noget indflydelse over din egen løsning.

Det kan også være vanskeligt at få den rette support i visse markeder, hvor infrastrukturen måske ikke er fuldt etableret endnu. Hvis du er baseret i Danmark, begrænser det dig desuden, da flere Digital Experience Platforms slet ikke er tilgængelige endnu, da ingen udbyder dem lokalt.

Her kan vi heldigvis hjælpe.

Hvad er den rigtige Digital Experience Platform for mig?

Hvis du har læst denne artikel og kan se fordelene ved en Digital Experience Platform, men stadig ikke ved hvad der vil passe til din virksomhed, så kan vi hjælpe dig.

Der er ingen tvivl om, at Digital Experience Platforms som Adobe Experience Cloud, IBM Digital Experience Manager eller Oracle CX Cloud Suite er fremragende værktøjer med brede funktionaliteter. Men fakta er lige nu, at disse enten ikke er tilgængelige eller passende for mange virksomheder, der er klare til at tage det ekstra skridt og transformere den kundeoplevelse, der er tilknyttet til deres brand.

Markedet for Digital Experience Platforms er opstået fordi, at udviklingen af de digitale processer i virksomheder er gået så stærkt, at det kan være svært at følge med. De fleste virksomheder, der gerne vil skabe succes på nettet, har oplevet voksende frustrationer med et forvirrende antal af uforenelige systemer og komplicerede mekanismer, der indgår i planlægningen og udførelsen af deres digital strategi.

Det er disse udfordringer, vi har observeret over de seneste år i samarbejdet med vores kunder. Ganske enkelt er det umuligt at levere en enkelt løsning, der passer til alle slags virksomheder, og derfor har vi inkorporeret disse idéer og teknikker i vores egne løsninger med fokus på fleksibilitet.

Resultatet er Aesir Context Marketing

Det er enkelt og simpelt med Aesir som Digital Experience Platform

Aesir Context Marketing er en egenudviklet Digital Experience Platform, der allerede har transformeret måden, som flere virksomheder arbejder på, bl.a. KOMPAN og Maersk Training.

Vi har designet Aesir specifikt til at adressere de fordele og ulemper, der findes i de største Digital Experience Platforms, specifikt skræddersyet til vores kunders behov. Vi leverer Aesir løsninger til både små og større virksomheder og skaber mærkbare resultater for begge.

Fordele ved Aesir

Skalerbar

Vi arbejder med kunder, der har skabt enorm vækst i deres omsætning over de sidste 2-3 år. Dette har resulteret i nye behov, der skal dækkes af nye funktioner og nye teknikker.

Aesir giver dig indsigt i dine målgruppers adfærd og kan måle individuelle brugerrejser ned til de mindste bevægelser. Dette giver dig muligheden for at levere personaliserede og meningsfyldte oplevelser for et ubegrænset antal brugere, så du kan skalere i takt med, at du vækster.

Fleksibel

Aesir er ikke opbygget som en lukket platform. De forskellige udvidelser i Aesir er fuldstændigt modulære, så hvis ikke du har brug for PIM eller e-handel, så bliver de ikke en del af din løsning.

Vi arbejder desuden for at integrere alle slags systemer i Aesir, uanset om de er understøttet på forhånd eller ej. Fordi Aesir er en åben Digital Experience Platform, kan vi integrere stort set hvad som helst og skabe de fordele, som reducerede processer har for dine arbejdsgange.

Nem at bruge i praksis

Formålet med Aesir er at kunne underbygge fleksibiliteten med brugervenlighed. Fordi den digitale verden er i konstant forandring, skal virksomheder også have muligheden for at kunne tilpasse sig hurtigt.

Aesir er nemt at bruge, både for udviklere og for de ansatte, der arbejder med det på en daglig basis. Styring af workflows er indbygget i systemet for at gøre det lettere at uddelegere opgaver og derefter løse dem. Med en modulær opbygning er desuden det enkelt og hurtigt at udskifte individuelle elementer på dit website eller shop uden behov for ekstra udvikling.

Og så er Aesir altid opgraderet til nyeste version uden ekstra omkostninger, så du kan få adgang til nye funktioner og tiltag baseret på den kontinuerlige udvikling, der foregår i samarbejde med vores kunder.

Tilgængelig

Ifølge Gartner, så vil virksomheder, der har investeret i alle typer personalisering, sælge 20% mere end de, der ikke har, i 2018.

Personalisering på stor skala er dog ikke tilgængelig for de fleste, og derfor er Aesir bygget til også at understøtte de virksomhedssegmenter, der befinder sig under de helt store enterprise løsninger - som måske har brug for en Digital Experience Platform til at tage det ekstra skridt og blive markedsleder.

Skræddersyet

Det er som sagt umuligt at levere en enkelt løsning, der passer til alle. Derfor sørger vi for, at din platform passer til din virksomhed.

Hvis du benytter specifikke arbejdsmetoder eller særprægede systemer, som du har behov for i lige din situation, så kan vi forbinde dem med Aesir og sørge for, at du også kan maksimere udbyttet af din forretning.

Digital Experience Platforms kan som sagt bruges til alle slags brancher, om det så er digitale bureauer, kursusudbydere, bilforhandlere, fitnesscentre, etc. - men det skal også give mening for dem.

Kundeorienteret

Aesir udvikler sig løbende baseret på feedback og ønsker fra vores individuelle kunder. Og så kan vi yde international support og hjælp til udrulning via vores partner netværk.

Vi vælger vores Aesir leverandører baseret på stærke kompetencer og delte filosofier omkring at sætte kunden i centrum. Dermed kan vi sikre os dækkelse af problemstillinger, som alle vore kunder står overfor - både herhjemme og internationalt.

Skab vækst med en Digital Experience Platform

Derfor bør du investere i en Digital Experience Platform

En virksomhed, der kan tilpasse sig til alle de forandringer, der opstår i forhold til brugernes krav og forventninger, vil altid være foran. Udfordringen  ligger i at at omfavne en fleksibel og nytænkende kultur, der er underbygget af de relevante rammer, infrastrukturer og systemer. 

Det er her, at Digital Experience Platforms kommer ind i billedet. 

Gennem et data-baseret fundament, der identificerer adfærdsmønstre og de ændringer, der opstår løbende, kan du imødekomme nye markedstendenser og reagere direkte på konkret information om dine målgrupper. Brug denne data til at sammensætte de rette teams på tværs af virksomheden og nedbryd de siloer, der forårsager varierende perspektiver omkring, hvem du skal tale til.

Med den rigtige Digital Experience Platform kan du dermed altid være sikker på at 

  1. levere de rigtige produkter, det rigtige indhold eller de rigtige budskaber
  2. til de rigtige brugere eller de rigtige kunder
  3. på det rette tidspunkt, sted og igennem den rette kanal

Dermed placerer du dine målgruppers behov ligeså højt eller endda højere end dine egne, og det er det, der skaber vedvarende loyalitet og succes i alle brancher.

Det er denne filsofi, vi benytter i alle vores løsninger, og det er derfor, vi har bygget Aesir.

Vil du videre? Fortæl mig, hvad du ønsker

Jeg oplever altid, at vores kunder har vidt forskellige krav til deres løsninger.

Derfor har vores teams stor ekspertise i at skræddersy løsninger og kan bygge en Digital Experience Platform, der passer perfekt til dine behov.

Vil du videre? Så start med at fortælle mig, hvad du ønsker.

Skriv til mig - klik her

Ronni K. Gothard Christiansen

CEO

+(45) 23 88 87 70

ronni@redweb.dk

Skal vi levere den rigtige platform til din virksomhed?

Fortæl os, hvad du har brug for.

Kontakt mig