Derfor bør du bruge Omnichannel Marketing

Du ved måske, hvad Content Marketing er, og du er måske endda i gang med Context Marketing, men hvad er det næste trin derfra? At levere en strømlinet, integreret kundeoplevelse, hvor dine kunder, uanset hvordan de vælger at engagere med din virksomhed, kommer til at have en ensartet oplevelse.

redweb-omnichannel-01.jpg

Hvad er Omnichannel Marketing?

Omnichannel marketing sætter kunden i centrum. Det er en salgsmetode, der har til formål at forsyne kunden med en problemfri indkøbsoplevelse, uanset om de shopper fra en stationær PC, en tablet, en smartphone eller sågar endda i en fysisk butik. Omnichannel er en fusion af handel derhjemmefra, i butikken, og fra mobilen el. andre enheder og bygger på, at engagere kunder gennem alle kanaler.

Engang var forbrugerne afhængige af lokale forretninger. Hvis Jim ønskede at købe en ny telefon, radio eller måske en vaskemaskine, ville han gå ned til den lokale elektronik- og hvidevareforretning, overveje sine muligheder, og købe det produkt, der tiltalte ham mest i deres sortiment.

Efter internettet blev mere udbredt, var Jim pludselig ikke længere afhængig at vaskemaskinerne i hans lokale hvidevareforretning. Jim fik pludselig muligheden for at browse og researche alle butikker, der sælger vaskemaskiner online, og vente med det vigtige køb til han fandt den helt rigtige vaskemaskine for ham.

Den online shoppingoplevelse har udviklet sig endnu mere siden da. I 2017 er Jim en velinformeret forbruger. Han kan stadig vælge at købe sin vaskemaskine fra den lokale hvidevareforretning, men også fra hans smartphone og endda gennem hans smart TV. Han har måske fundet den helt rigtige vaskemaskine på Pinterest, i en mail, eller gennem en annonce på Facebook.

Det faktum, at Jim kan blive introduceret til den perfekte vaskemaskine gennem så mange forskellige kanaler betyder også, at marketingfolk har ligeså mange muligheder for at informere og engagere kunder, der er ligesom Jim. Dette øger også kompleksiteten for virksomheder i forhold til at holde deres interaktioner, deres brand image og deres budskaber konsekvente på tværs af de mange kanaler, offline såvel som online.

Dette er udfordringen i Omnichannel Marketing.

Omnichannel vs. multichannel

Det kan være svært at holde styr på alle marketing udtrykkene i disse dage, hvor udviklingen af internettet, og hver enkelte nye kanal, der følger med denne udvikling, bliver ved med at ændre de måder, vi markedsfører på.

Omnichannel marketing, multichannel marketing, hip som hap, eller hvad? De to koncepter kan let forvirres, men det er vigtigt at holde dem adskilt, når man prøver at engagere sine kunder gennem marketing i flere kanaler.

Multichannel: Virksomheder, der bruger mere end én kanal i deres markedsføring til at engagere og interagere med deres målgruppe. Dette kunne f.eks. være gennem sociale medier, web, email, radio eller print. Når en virksomhed benytter multichannel marketing, bruger de to eller flere kanaler til at kommunikere med deres kunder. I mange tilfælde betyder det forskellige kampagner i forskellige siloer, der indeholder forskellige informationer. Ofte handler multichannel marketing ikke om at give kunden en ensartet og konsekvent oplevelse gennem hver enkelte kanal.

Omnichannel: Virksomheder, der bruger mere end én kanal, ligesom multichannel, men omnichannel metoden er mere konsekvent og fokuseret. Det handler om at give kunderne det samme look og de samme budskaber, uanset hvilken kanal eller enhed kunden tilgår dit produkt fra. Kunden opdager måske ikke engang forskellen, når de skifter kanal, f.eks. fra Facebook til web shop.

8b31fada10a876cd93baa9c19f021d56523b03e9.png

Med brugeren i centrum

Målet med omnichannel marketing er at kunne levere personlige og meningsfyldte oplevelser til hver eneste bruger, der besøger din hjemmeside - og endda efter.

Men det kræver også en platform, der kan håndtere denne massive mængde data på én gang og få alle systemerne til at spille sammen.

Vil du vide mere?

5 gode grunde til at benytte en omnichannel marketing strategi

Omnichannel marketing virker, fordi du placerer kunden i centrum. Kunden bestemmer, hvor og hvornår de vil engagere og interagere med et brand eller en virksomhed, og da bliver altid mødt med et konsekvent look og de samme budskaber, uanset hvilken kanal de vælger. 

  1. Det vil forenkle og tydeliggøre dit budskab
  2. Dit brand eller virksomhed vil blive mere troværdigt
  3. Det vil hjælpe dig med at fastholde dine kunder
  4. Det vil motivere højere købsadfærd

Omnichannel kræver, at man fjerner den silo-drevne tankegang og åbner op for reelt samarbejde på tværs af afdelinger - omnichannel går begge veje, og man kan selvfølgelig ikke levere en ensartet brugeroplevelse, hvis ikke virksomhedens strategier er forenede. Derfor vil det også gavne virksomhedens interne arbejdsgange.

Og der er en femte klokkeklar grund til at investere i omnichannel marketing: bundlinjen.

En rapport fra Worldpay fortæller, at omnichannel kunder bruger omkring 50-300% flere penge end kunder, der kun benytter én kanal.

På baggrund af dette, vil denne metode inden længe være standarden for alle digitale virksomheder, der sælger produkter via nettet. Derfor kan det betale sig.

Styrk bundlinjen

4 anbefalinger før du implementerer en omnichannel strategi

Det kræver en del arbejde at implementere en omnichannel strategi. Vi har valgt de 4 vigtigste ting, som vi synes, du bør overveje, før du starter implementeringen. 

1 – Gå i dine kunders fodspor

Gennemgå de erfaringer, som dine kunder har, når de kommer i kontakt med dit produkt eller brand. Prøv at interagere med din egen virksomhed gennem dens sociale medier, bestil et af dine egne produkter, tilmeld dig dit eget nyhedsbrev, eller du kan prøve at ringe til din kundeservice, hvis du har en. Sørg for, at kundens oplevelse er problemfri, og at dine budskaber er nøjagtig så konsekvente, som du selv ønsker.

2 – Segmenter din målgruppe

Hvem er dine primære kunder? Hvilke kanaler bruger de mest? Hvilke jobs har de? Hvad for en livsstil har de?

Brug en automatiseret marketing løsning til at indsamle data, som du kan bruge til at opbygge kundeprofiler og optimere brugernes rejse gennem dit website. Gør dine data bedre med mere intelligente gennem context marketing platforme som Aesir - det har aldrig været nemmere at opgradere din kundeoplevelse.

redweb omnichannel 02

3 – Skab indhold, der taler til din målgruppe

Dit indhold skal være værdifuldt og give nøjagtigt de oplysninger, som din kunde er på udkig efter, præcist når han eller hun vil have dem. Hvis du benytter en Digital Experience Platform, er det let at oprette A / B split tests på mange forskellige slags indhold, fra Calls to Action til blogartikler, osv. Dette gør det muligt for dig at sikre, at dine online kunder møder præcist det indhold, der tiltaler dem mest. 

Læs i øvrigt mere om Content Marketing

4 – Lyt til dine kunder og reager

Hvis du lytter til og reagerer på dine kunders behov, bliver det kun lettere for dig og dine teams, fra kundeservice til produktudvikling. Det vil gøre det nemmere at yde en bedre kundeservice, og lettere at optimere salg af produkterne. Nøglen er at have evnen til at reagere på dine kunders behov - hvis du vil have, de skal vende tilbage.

Mange kunder bruger forskellige enheder i en enkelt transaktion - du skal sikre dig, at Jim ikke mister den vaskemaskine, han smed i indkøbskurven via sin telefon om morgenen, når han logger på sin bærbare PC på arbejdet.

Omnichannel kunderejser

Der hersker ingen tvivl om, at en omnichannel strategi kun bliver mere relevant inden for de næste par år. Fordi det er til kundernes gode, vil de på naturlig vis fravælge de butikker, der ikke har en ligeså givtig brugeroplevelse som andre. Faktisk er vi allerede ved at være der i udlandet.

Den voksende tilstedeværelse af mobile enheder og udbredelse af netværker betyder, at kunderne også kommer til at stille større krav til deres brugeroplevelser. Forskellen mellem de fysiske interaktioner og de digitale interaktioner bliver smallere og vil komme til at gå hånd i hånd i mange tilfælde. 

redweb omnichannel 03

For omnichannel er mere end bare en ensartet oplevelse mellem enheder, det er også nye former for interaktioner mellem dem. Forestil dig denne slags kunderejse:

  1. En kunde fra din målgruppe får en idé til et projekt eller et produkt, de mangler.
  2. De søger på Google for at finde et godt tilbud, samt en butik i nærheden.
  3. Via din marketing får de vist resultater fra din butik, der svarer til deres søgeord.
  4. De besøger din hjemmeside, finder det de vil have, lægger det i kurven eller ønskelisten og tager ud i butikken for at se det an.
  5. Rejsen fortsætter via mobil app'en. Kunden "checker ind" i butikken, og medarbejderne i butikken ved nu præcist, hvad kunden leder efter.
  6. Kunden får nu personlig assistance og kan endda previewe varen i 3D gennem app'en i butikkens showroom.
  7. Varen bliver købt og leveret, og kunden har efterfølgende bestilt hjælp til installation gennem app'en.
  8. Din virksomhed kan nu sende personlige mails, der hænger sammen med det købte produkt - tips, guides, webinarer, etc.
  9. Kunden kan via app'en uploade billeder og videoer af deres produkter og dele det med andre via din hjemmesides oplevelsesunivers.

Dette er blot et eksempel, på den ekstra mængde engagement, du kan skabe med en omnichannel løsning, og moderne teknologi lader os tilbyde denne oplevelse til tusindvis af kunder på samme tid.

Omnichannel marketing er bygget på et simpelt koncept - at sætte kunden i centrum. Hvis du gør det på den rette måde, kan du gøre din virksomhed utrolig konkurrencedygtig i stort set alle brancher, der har med e-handel at gøre.

Vil du vide, hvordan omnichannel marketing fungerer i praksis?

Vi arbejder med omnichannel løsninger hver eneste dag og har inkorporeret metoden ind i den måde, vi arbejder på.

Tag gerne kontakt til os for mere info om, hvad en omnichannel løsning kan gøre for dig.

Kontakt mig

Ronni K. Gothard Christiansen

Udviklingschef

+(45) 23 88 87 70

ronni@redweb.dk

Har du brug for rådgivning omkring implementering?

Kontakt mig