Hvad er e-handel?

Kort og godt, så er e-handel er en fællesbetegnelse for al handel, der foregår på nettet.
En stor del sker mellem virksomheder og private, men også virksomheder har glæde af at handle online med hinanden.

Alle køber ind på nettet - også virksomheder.jpg

Langt de fleste forstår e-handel som det at købe tøj, elektronik, rejser osv. over nettet. Det er også rigtigt. Det er det man kalder for B2C e-handel - Business to Consumer, altså fra forretning til forbruger.

Men der er også andre former for e-handel, som flyver under radaren, men findes under den samme paraply.

Det kan eksempelvis være, at en forhandler af skruer bestiller en ny ordre hos deres leverandør direkte via leverandørens website, eller en digital virksomhed køber en softwareløsning hos en anden virksomhed via “skyen”. Det er det vi kalder for B2B e-handel - Business to Business.

Og så er der hybrid’en, hvor privatkunder bestiller varer direkte fra leverandøren gennem en forhandler. Det er det, man kalder B2B2C - Business to Business to Consumer.

Denne version har virkelig vind i sejlene i øjeblikket.

Alle handler på nettet - også andre virksomheder

Sådan - så er det sagt. Langt størstedelen af alle danskere køber ting og produkter på nettet. 98% for at være præcis.

I Danmark er den samlede omsætning fra e-handel steget med 78% siden 2013, med en værdi på 83 milliarder kr. i 2017 alene, og det bliver ved med at stige.

Undersøgelser af forbruget på B2C webshops viser, at det er børnefamilierne, som handler oftest, men det er det ældre publikum, der bruger flest penge pr. ordre, selvom de egentlig ikke bruger lige så meget tid på nettet.

Selvom forbrugerne for alvor har taget e-handel til sig, så ser billedet meget mere broget ud, når det kommer til e-handel mellem virksomheder. Alt afhængig af industri og produkter er der stor forskel på indsatserne og investeringerne i e-handel.

Men fælles for alle er, at der bliver handlet og udvekslet ordrer mellem virksomheder over nettet, og den tendens ser også ud til at stige.

Investering i e-handel betaler sig

Vi mener, at alle virksomheder har gavn af at investere i e-handel eller digitalisering, som det også kan kaldes. Dette bakkes op af Dansk Industris analyse af 800 danske B2B virksomheders syn på e-handel.

I analysen kan man bl.a. se, at de virksomheder, som har fokus på e-handel, oplever, at det styrker virksomhedens brand, evnen til at skabe nye og bedre kunderelationer, samt øger effektiviteten. Derfor har virksomheder, der handler med andre virksomheder, ofte en strategisk fordel ved at fokusere på e-handel, også selvom konkurrenterne ikke gør det.

Selvom billedet er forskelligt, og B2B og B2C markederne har hver deres sæt spilleregler, og hver deres formål, er der en række fælles fordele ved at drive forretning på nettet.

Fordelene ved e-handel

Der er en række gode grunde til, at investeringen i e-handel er penge, som er godt givet ud.

E-handel er nemt og gennemskueligt

Det er enkelt at sammenligne priser på det samme produkt, og samtidig er e-handel blevet så brugervenligt, at selve købsprocessen ofte er enklere end i en fysisk butik.

Butikkerne er åbne, når kunderne har tid

Der er ingen lukketid på nettet, og derfor kan kunderne handle når de har lyst, og når det passer ind i deres hverdag. Det betyder, at nogle målgrupper langt hellere vil købe produkter på nettet fremfor i en fysisk butik. Også selvom prisen er højere.

Børnefamilier handler mest på nettet.jpg

Forskellige varer, til forskellige målgrupper med forskellige behov

Børnefamilierne er dem som handler oftest og det er varer som tøj og elektronik, som står øverst på deres ønskeliste. E-handel opfylder et behov for at handle når der er tid, og ikke når butikkerne har åbne for dette segment.

De midaldrende er derimod dem som bruger flest penge. Her er rejser en eftertragtet vare og internettet opfylder behovet for overskuelighed og prismatch over for denne kundegruppe.

Vil du dybere ned i statistikken, vil vi anbefale at følge med i hvad foreningen af danske e-handlere (FDIH) laver og udgiver. De udgiver løbende analyser for e-handel herhjemme.

Udfordringerne alle står overfor

Der er dog også nogle udfordringer, som både forbrugere og virksomhed skal være opmærksom på ifm. e-handel.

Sikkerhed og troværdighed

Det er ingen hemmelighed, at sikkerhed på nettet er et vigtigt emne, uanset om dine kunder er forbrugere eller virksomheder.

Udenlandsk pakke

Sikkerhed er vigtigt. En del udenlandske aktører er begyndt at få øjnene op for det danske e-handelsmarked, og selvom der som regel er godt styr på sikkerheden, er det ikke altid de nye internationale spillere er troværdige nok, og det betyder, at kunderne ikke handler hos til dem, selvom prisen er lav.

Ingen har lyst til at dele fortrolige oplysninger med en usikker side, så derfor er det vigtigt at sikkerheden er i top, og at siden også fremstår som sikker for brugeren.

Størrelser, dimensioner, farver og pasform

For webshops, som sælger tøj, har der historisk set været en udfordring omkring kundernes ønske om at prøve det, før de køber. I dag løses det let ved en yderst simpel returnering og betalingsproces.

En stor del af e handel handler om produktpræsentation

De samme typer problemer er til stede på en række andre områder, som drejer sig om at ‘fitte’ produkter rigtigt, vise de præcise farver eller have den helt rette pasform og dimension.

Levering og returnering

Vi har nævnt det tidligere. Levering og returnering kan være en udfordring, men samtidig også et konkurrenceparameter.

Jo bedre dine leveringsbetingelser og returneringsbetingelser er, jo lettere er det for dine kunder at handle med dig. Derfor kan det godt betale sig at holde øje med hvad konkurrenterne gør i denne sammenhæng og ikke mindst holde godt øje med, hvad fragtfirmaerne leverer af løsninger.

Det er også vigtigt at sætte sig lidt ind i, hvor god sammenhængen mellem webshoppen og fragtfirmaets bestillingsmodul er. Det skal fungere optimalt, ellers giver det problemer for dine kunder og i sidste ende for dig.

Få den rådgivning du behøver

Har du et e-handelsprojekt, du gerne vil have hjælp til, så tag endelig fat i mig.

Jeg har over 15 års erfaring med digital forretningsudvikling for en lang række succesfulde kunder.

Kontakt mig

Ronni K. Gothard Christiansen

CEO

+(45) 23 88 87 70

ronni@redweb.dk

Vil du vide mere om B2B e-handel, så er jeg den rette at sparre med.

Jeg har over 15 års erfaring med digital forretningsudvikling for en lang række succesfulde kunder.

Kontakt mig