Sådan får du succes med en Digital Experience Platform

Relevant indhold, der taler direkte til brugerne på dit website, er nøglen til succes. Netop derfor får du brug for en platform, der kan tage udgangspunkt i brugernes adfærd.

Personaliser dit website med en digital experience platform

Gør dit indhold dynamisk

I bund og grund så giver en Digital Experience Platform dig muligheden for at vise det rette indhold, til den rette bruger, på det rette tidspunkt. I realiteten betyder det, at du via segmentering og adfærdsanalyse viser hver bruger lige netop det, de mangler, på deres nuværende trin i kunderejsen.

Men fordi det er umuligt at lave unikt indhold til hver enkelte besøgende, gør man i stedet sit indhold dynamisk gennem en Digital Experience Platform. Det vil sige, at selv om mange forskellige mennesker måske besøger den samme landingsside, vil de få vist forskellige ting, afhængig af deres adfærdsmønstre.

Fordelene ved dynamisk indhold er mange, deriblandt:

  • Højere konverteringsrater
  • Relevante brugeroplevelser
  • Bedre indhold

Det behøver ikke nødvendigvis at være store ting, men bare noget, der tiltrækker deres opmærksomhed, og som taler direkte til dem. Hvis bare du viser brugerne en ting, der kan være relevant for lige netop deres situation, så er de meget mere tilbøjelige til at bruge mere tid på din hjemmeside.

En enkel måde at lave personaliseret indhold på er ved at bruge dynamiske Calls-to-Action (CTAer).

Opfordring til handling

CTA er en fælles betegnelse for ex. knapper, pop-ups, billeder, e.l. der skal opfordre brugeren til handling. Denne handling kan f.eks. være et link til andre relevante sider, en kontaktformular, et download link, en del knap til sociale medier eller registrering til nyhedsbrev.

Idéen er, at du vil have dine forskellige målgrupper til at gøre forskellige ting. En bruger, der leder efter mere information, skal have hurtig adgang til det. En bruger, der f.eks. leder efter en specifik vare, skal kunne finde den hurtigt. Der er mange eksempler, men formålet er at give brugeren det, de vil have, så hurtigt som muligt.

Med en Digital Experience Platform kan du derefter indsætte disse CTAer på alle dine indholdssider, og dynamisk målrette dem baseret på kontekstuelle touch points som f.eks.:

  • Geografisk lokation eller sprog
  • De søgeord eller annoncer, der har ført brugeren til dit site
  • Brugerens virksomhed eller branche
  • Den enhed, som brugeren benytter
  • Brugerens engagement og historik
  • De emner, brugeren har vist interesse i

Læs mere om Digital Experience Platforms.

Gør din marketing dynamisk

Næste skridt er at tilpasse dine CTAer til dine målgrupper og dine personaer. Med en Digital Experience Platform som Aesir kan dette gøres direkte i systemet, og du vil kunne oprette specifikke CTAer til særlige adfærdsmønstre.

Læs mere om personaer

Det er her, at dynamiske CTA moduler virkelig kan give pote, hvis du bruger dem på den rette måde. Her er fem eksempler på, hvordan du kan gøre din marketing mere dynamisk og mere relevant for en bredere gruppe mennesker.

Send forskellige budskaber til forskellige målgrupper

Den enkle måde at bruge dynamiske CTAer på. Du ved måske allerede en masse om dine målgrupper (og hvis ikke du gør, så kan en Digital Experience Platform fortælle dig om det), så det handler egentlig blot om at ændre det, du vil have dem til at gøre, når de ser din CTA.

Det kunne f.eks. være, at du viser et link til en guide omkring Digital Experience Platforms, hvis brugeren har vist interesse i dette emne. En anden brugertype har måske brug for et konkret tilbud, og du kan derefter sende dem videre til din løsningsside.

Igen, en af de klare fordele ved dynamiske CTAer er, at du vil kunne målrette budskaber til forskellige målgrupper på det samme indhold. Nogle målgrupper vil måske inviteres til et seminar, mens andre foretrækker at tilmelde dem til dit nyhedsbrev.

Når du kender dine brugere gennem din Digital Experience Platform, bliver dette en enkel proces.

Målret baseret på, hvor langt de besøgende er i deres brugerrejse

Det kræver en anden tilgang at tale til en bruger, der allerede har købt et produkt fra din hjemmeside, end en bruger, der endnu ikke har konverteret.

Her kommer de gamle marketing tricks dig til gode, for det drejer sig om ikke at være for aggressiv i dine budskaber, hvis de skal konvertere.

Det er faktisk lidt ligesom at behandle en kunde i en virkelig butik - er de nye, så hjælp dem og giv dem inspiration. Har de købt, så vis dem guides og ressourcer. Har de købt mange gange, så skræddersy dine tilbud og giv dem personlig service.

Kendt eller ukendt bruger?

Fra et lidt bredere perspektiv end kunderejsen, kan det betale sig at fokusere på de mange brugere, der forlader din side kort efter, at de ankommer. Det er normen, at konverteringsraterne på en webshop ikke er højere end omkring 2.5% af alle besøgende.

Med en Digital Experience Platform kan du gøre noget ved dette. De kendte brugere er lidt nemmere at håndtere, da du allerede ved noget om dem. De ukendte er dog noget mere vanskelige.

Det er her, at adfærdsmønstre er uundværlige.

  • 20% er ikke særligt interesserede, men deres adfærd fortæller os stadig noget om deres præferencer.
  • 30% er interesserede, men finder ikke det, de leder efter.
  • 20% er tæt på at købe, men har brug for et personligt skub eller tilbud.
  • Af de resterende, har du måske 5% normale konverteringsrater, en ekstra 5% fra dine eksisterende kunder, og 20% er fuldstændigt kolde leads, der formodentlig aldrig konverterer,

Hvis du kan målrette på disse adfærdsmønstre, kan du nok se, hvor stort et vækstpotentiale, dynamiske CTAer kan opnå.

Hvad ved du om brugerens historik?

De sider, som brugeren har besøgt tidligere, kan fortælle dig meget om både deres adfærd og deres behov. Hvis de har besøgt dine produktsider og kigget på dine priser, så er de sandsynligvis i gang med at evaluere dine tilbud.

Dette fungerer lidt som retargeting på f.eks. Facebook. Hvis brugeren har besøgt dine konkurrenters hjemmesider, og i det tilfælde kan du give dem et ekstra incitament til at vælge dig ved at tilbyde f.eks. en personlig demo af dit produkt, eller en discount kode e.l.

Så selv om brugeren måske aldrig har købt noget fra dig, vil du have et forspring over dine konkurrenter på baggrund af det, du kan tyde på brugerens historik.

Hvad ved du om brugerens præferencer?

Denne hænger sammen med brugerens historik og kan især være fordelagtig i en webshop. Her drejer det sig bl.a. om at vise CTAer baseret på specifikke produkter, samt de kontekstuelle egenskaber, som brugeren har vist interesse i.

I en møbelforretning, er de måske tilbøjelige overfor produkter lavet af egetræ. I en skoforretning foretrækker de måske røde sneakers. Måske leder de kun efter produkter i en bestemt prisklasse, osv.

Dine CTAer vil her fungere som en slags anbefalinger, hvilket er en ret enkel måde at tale direkte til brugerne på, og noget som vi ved skaber resultater.

Skal dit indhold være dynamisk?

Vi er specialiseret i de redskaber, der gør det nemt for dig at skabe personligt og meningsfyldt indhold.

Skriv til os, hvis du gerne vil gøre din hjemmeside mere dynamisk.

Kontakt mig

Ronni K. Gothard Christiansen

CEO

+(45) 23 88 87 70

ronni@redweb.dk