Fremtidens websites skal personaliseres

Når dine besøgende er på nettet, så er det ikke bare tilfældig browsing - de er på udkig efter noget. Noget, der er personligt for dem. - men er det rent faktisk noget, vi stadig gør?

Fremtidens web er personalisering og unikke brugeroplevelser

Surfer du gennem tilfældige hjemmesider, når du keder dig, bare for at se, hvad der popper op og hvor ofte besøger du Amazon uden noget formål andet end bare at kigge?

Nye trends viser, at vi har udviklet os ud over disse vaner.

Vi har trænet os selv til at være meget mere kritiske over for det, vi gerne vil se på nettet, og vi kan ikke lide, når vi bliver vist noget, der er helt ude af kontekst. Dette er en af grundende til, at ældre marketingsmetoder er ved at uddø.

Markedsføring skal være kreativ og direkte uden at være alt for direkte og påtrængende. Det betyder:

  • Personlige og meningsfyldte oplevelser
  • Bedre udnyttelse af data til at kunne levere disse oplevelser
  • At have adgang til værdifuld, personlig data, der relaterer direkte til dit publikum

"Personalisering" er det simple udtryk for denne proces - det kræver, at man tager risici, og det kræver adgang til den rette teknologi. Men kan du ikke levere basisk personalisering på dit website, vil mange besøgende finde en konkurrent, der gør, og det kommer til at hæmme væksten på længere sigt.

Du kan også læse vores uddybende artikel om hvordan Aesir Context Marketing gør websites personlige

Disse virksomheder personaliserer deres indhold

Personalisering af indhold og unikke meningsfulde brugeroplevelser giver allerede værdi for en række af vores kunder, bl.a. disse tre

Hvad betyder personalisering i praksis?

I disse dage leder alle efter noget. Selv om vi stadig bruger ordet “browsing”, er konceptet blevet erstattet af, f.eks. at checke Twitter eller Facebook.

Forskellen er, at din Facebook feed er noget, du selv har personliggjort - du vælger selv de personer, du følger, du filtrerer de nyheder, du gerne vil læse, og de diskussioner, du gerne vil deltage i.

Personalisering betyder, at du viser dine besøgende, at du er opmærksom på og interesseret i at appellere til dem personligt. Der hersker ingen tvivl om, at denne metode både er mere effektiv end bare statisk indhold, og samtidig er uundgåelig i fremtiden - det er her, digital markedsføring er på vej hen, og faktisk så forventer folk allerede at blive taget mødt personligt på nettet.

Fordelene ved personalisering

Alt dette betyder, at din strategi skal være fuldstændig brugercentrisk - både internt og eksternt. Du har brug for et bedre grundlag til at træffe velovervejede beslutninger om dit publikum, og du skal også være mere opmærksom på de forskellige segmenter, der omfatter dine målgrupper.

Det er en vanskelig balance, men undersøgelser viser, at

I 2018 vil virksomheder, der investerer i alle former for personalisering, sælge 20% mere end virksomheder, der ikke har.

Kilde: Gartner

Personalisering og skræddersyet web-løsning

Hvordan bruger man personalisering?

Amazon bruger personalisering ved at give hver bruger deres egen personlige side med foretrukne produkter, anbefalede køb på hver eneste vare, og en dynamisk søgefunktion, der forkorter afstanden mellem brugerne og det produkt, de leder efter.

Netflix bruger personalisering ved at give deres brugere kontrol over deres feed ved brug af ratings. Gradvist bliver forsiden mere og mere personlig efter hvert besøg, og man bliver automatisk vist hvor mange procent, der anbefaler hver enkelte film eller TV-serie, der relaterer til det, du ser.

Kort sagt, der er mange metoder, du kan tage i brug for at gøre dit website mere personligt og levere bedre brugeroplevelser. Det behøver ikke at være massive ændringer til dit indhold, og i mange tilfælde kan det betale sig at være mere diskret.

I en større forstand, kan personalisering være:

  • Målretning af dit indhold baseret på brugerens lokation
  • Relaterede produkter i en webshop
  • Personlige calls to action, der hænger sammen med brugerens adfærd
  • En website, der er skræddersyet til brugerens foretrukne kanal og enhed
  • Kontobaseret personalisering og unikke landingssider

Disse er bare nogle af de eksempler, vi har identificeret og anvendt, der har vist sig at generere direkte afkast for vores kunder.

Det kan være en lang og dyr proces at implementere personalisering på dit website eller e-handelsløsning, men evnen til at vide mere om dine målgrupper end dine konkurrenter og at kunne præsentere dem for personlige, meningsfyldte oplevelser, er uden tvivl nøglen til overlevelse på lang sigt.

Tag første skridt mod personalisering på nettet

Vil du høre mere om hvordan personalisering af indhold og unikke meningsfulde brugeroplevelser kan skabe vækst i din forretning?

Kontakt mig for at høre mere.

 

Lad mig kontakte dig

Ronni K. Gothard Christiansen

CEO

+(45) 23 88 87 70

ronni@redweb.dk