Hvad er Mobile-First Indexing, og hvordan påvirker det SEO?

Mobile-First Indexing, eller mobil-først indeksering, er Googles nye tiltag til at gøre nettet bedre for mobilbrugere. Se hvordan det påvirker din hjemmeside.

redweb-hvad-er-mobile-first-seo-1.jpg

Googles nye SEO tiltag

Du kan finde meget snak om Mobile-First Indexing lige nu, og det er der en god grund til. Det er et led i Googles seneste indsats for at gøre internettet mere mobilvenligt - da tendensen viser, at folk bruger deres mobilerne mere og mere til surfing, shopping, og alt andet på nettet. I Danmark kalder vi det for ”mobil-først indeksering”.

Vi ved, der er en masse forvirring og spørgsmål omkring, hvad det egentlig betyder for dig som website indehaver. F.eks.: ”Mister vi nu vores placering?” Eller ”Hvad skal vi ændre på vores hjemmeside?” Mens andre måske tænker ”mit website er mobilvenligt (responsive), så jeg må være sikret”.

Hvis du sidder og tænker ”hvad med min SEO/placering?”, så har vi skrevet dette indlæg, hvor vi kommer rundt omkring, hvad ”Mobile-First Indexing” betyder, og hvad du måske skal foretage af ændringer i forhold til SEO på dit website.

Hvad er ”Mobile-First Indexing”?

Mobile-First Indexing er egentlig præcis, hvad det lyder som. Det betyder, at den mobile version af dit website bliver udgangspunktet for, hvad Google læser og inkluderer i deres søgeresultater. I store træk bliver derfor det også din mobile hjemmeside, som Google benytter til at afgøre din placering.

Ved at overvåge de bots, som Google bruger til at læse din hjemmeside, vil du også kunne se en ændring i trafikken fra Googlebot Smartphone, og at dine cached resultater på Google pludselig har ændret sig til den mobile version af websitet.

Samtidig kaldes initiativet “mobile-first”, netop fordi det ikke er et mobile-ONLY index: Det vil sige. at hvis dit website ikke er mobilvenligt, vil Google stadig inkludere din desktop udgave i deres resultater. Men som mange allerede nu er bekendte med, har ikke-eksisterende mobilvenlighed en ret negativ effekt på dine placeringer, og du vil derfor formentlig blive rangeret under dine konkurrenter, som sidder med en mobilvenlig hjemmeside.

google3.jpg

Sådan læser Google dine sider

Man kan betragte udtrykket ”mobile-first” som en indikator for, at den mobile version af hjemmesiden vil blive anvendt som den primære.

Det betyder ikke, at Google ikke også kigger på din normale hjemmeside, men fremover vil mobilversionen få højere prioritet end din desktop, når Google bot'en læser dit website.

Derfor kan det have stor betydning for dig, hvis ikke din mobile hjemmeside har fået nok opmærksomhed.

Vil du vide mere?

Hvad betyder det for mig?

Har du et responsive website?

Hvis du allerede har en responsive hjemmeside med indhold, der er identisk med din desktop version, inkl. sidetitler m.m., har mobile-first initiativet ikke den store betydning for indekseringen af dit indhold - og dermed heller for ikke dine placeringer på Google.

Har du et reelt mobilt site?

Hvis du har en ”ekstra” hjemmeside til mobilvisninger, f.eks. "m.hjemmeside.dk", er det her, du virkelig vil kunne mærke en forskel, da indhold, backlinks og sidetitler, oftest ikke er betragtet som vigtige på de selvstændige mobile sites. Derfor vil de fleste med et reelt mobilt website typisk kunne mærke større ændringer i deres placeringer end folk med et responsive website.

Har du brug for ydeligere assistance, så læs mere her

Bør jeg ændre mit website i forhold til ”Mobile-First Indexing"?

Vi får mange henvendelser, der spørger til netop hvad de skal gøre eller ændre på deres hjemmeside. Det første step er at finde ud af, om du har et mobilt site eller et responsive site. Samtidig kan vi oplyse, at Mobile-First stadig er nyt og stadig i en udgivelsesfase, som gradvist rulles ud site for site. Din webmaster vil modtage en besked fra Google, såfremt dit site er blevet ramt af Mobile-First Indexing. Først her bør du foretage dig noget og gerne hurtigt!

Ifølge Google’s egen guide herom siges det, at hvis dit website er responsive og ellers indeholder præcist samme indhold, som din desktop udgave, vil dine placeringer formentlig forblive de samme som altid.

Når det så er sagt, bør man stadig få tjekket, om ens page speed på mobile enheder, prioritering af billeder og evt. andre dynamiske elementer er optimeret til mobile brugere, og dermed giver en god brugeroplevelse. Du bør skrive dig bag øret, at med Mobile-First Indexing vil indhold, som er skjult via f.eks. expands, tabs, eller fordi der ikke er plads nok, ikke blive betragtet som anderledes end synligt indhold. Det kunne det godt blive førhen.

Hvad kan jeg gøre for at undgå nedrykning?

Er du indehaver af et responsive website, og kan du følge disse punkter, så er du godt på vej til at undgå nedrykning i Google:

  • Dine grafiske elementer bør ikke fylde for meget på skærmen.
  • Foretag et hastighedstjek og evt. hastighedsoptimering af sitet.
  • Foretag en UX (brugeroplevelse) analyse.
  • Kontrollér, at dine titler og descriptions ikke er for lange.

Er du indehaver af et mobilt website, så følg disse punkter, og du vil være godt på vej til at undgå placeringstab:

  • Er der inkluderet social metadata, som f.eks. OpenGraph tags etc. på både dit mobile site og desktop?
  • Verificer begge sites i Googles webmaster ”Search Console”.
  • Sørg for, at robots.txt, XML og media sitemap links er tilgængelige fra dit mobile site.

google screen

  • Sørg for, at dit webhotel/server kan håndtere den forøgede crawl aktivitet.
  • Hvis du anvender "rel=hreflang" til flere sprog, skal dit mobile sites "hreflang" URLs føre til dit mobile site, og desktop "hreflang" URLs skal føre til din desktop version.
  • Kontroller, at dine titler og descriptions ikke er for lange, og at de er tilgængelige på både dit mobile site og på dit desktop site.
  • Strukturèr din data med struktureret data mærkning på både mobil og desktop sites. Pas på, at du ikke tilføjer for meget ”ligegyldigt” indhold til den strukturerede data. (dvs. kun data, som er relevant for den lagte struktur, bør angives som en del af den strukturerede data).
  • Kontrollér, at dit indhold på dit mobile site også er unikt og ligeså meningsfuldt, som på din desktop version.

Laver Google et separat indeks til Mobile-first indexing?

Der vil fortsat kun være ét Google indeks, som er det samme, som Google brugte før Mobile-First Indexing trådte i kraft. De vil altså ikke lave en ny indeksering af din hjemmeside, men ganske enkelt ændre, hvordan din sides indhold vises på Google udfra det, du viser på den mobile version af dit site.

Giver Google så placering ud fra mobilversionen nu?

Som udgangspunkt vil dine placeringer blive dannet udfra den mobile udgave af din hjemmeside, men ikke denne alene. Din desktop version tæller stadig med i yderst høj grad. Faktisk kan det sammenlignes lidt med,at  hvis dit site ikke var mobilvenligt før ændringen. Man vil opnå samme ”SEO straf” her, hvis du eksempelvis kun har et mobilt site, som ikke kan bruges på en desktop.

Så for at bevare dette, bestemmer de nu ikke kun placering ud fra dit mobile website eller den responsive del heraf - den får bare højere prioritet i deres placeringsfaktorer nu end dit desktop site. I sidste ende kræver det derfor, at du er endnu bedre til at have brugervenlighed og hastighed i topform til de mobile enheder på din hjemmeside.

Er du stadig i tvivl om, hvad du skal foretage dig med netop dit site?

Lad os hjælpe dig

Sidder du stadig med spørgsmål om Mobile-First Indexing?

Så har vi mere end 18 års erfaring med Googles algoritmer, UX (brugeroplevelser) og brugeradfærd.

Kontakt mig eller udfyld navn og mail/telefon, så kontakter jeg dig.

Kontakt mig

Jesper Bak

Digital marketing specialist

+(45) 60 25 40 09

jesperb@redweb.dk