Hvad er content marketing?

Content marketing er en form for markedsføring, der har til formål at tiltrække potentielle kunder med værdifuldt indhold. Content marketing har stort set overtaget online marketing i takt med, at de sociale medier vokser.

Ægte fans elsker dig

Content marketing, helt grundlæggende

Efterhånden er content marketing nærmest blevet et synonym for online markedsføring. Men hvad er content marketing? Og er der andre måder at bruge online markedsføring på at skaffe kunder?

Det korte svar er, at selvfølgelig er der andre måder at skaffe kunder på, og dem kan du læse mere om allersidst i denne artikel.

Først skal det handle om content marketing, for det er jo det, du har søgt på, for at finde denne artikel.

De grundlæggende idéer

Helt grundlæggende, så handler content marketing om at skabe loyale kunder og ægte fans af dig og det, du gør - ikke dine produkter. Kunder, der er så glade, at de vil stå på mål for dig, forsvare dig og være ambassadører for dig, og det du gør.

Det kan virke som en utopisk tanke, men det er langt fra umuligt, og det kan helt sikkert betale sig. Det viser sig nemlig, at kunder, som først er blevet ægte fans af dig, vil foretrække at handle med dig fremfor en konkurrent - på trods af pris osv. Det er et vigtigt parameter i den moderne købscyklus, hvor kunderne undersøger deres muligheder meget mere, før de køber et produkt eller service.

Med god content marketing er man så at sige langt foran på point fra starten, og det behøver ikke understreges, hvor vigtigt det er.

Vis hvad du kan!

Grundtanken bag content marketing er, at du VISER, hvad du kan, frem for at fortælle, hvad du kan. Måden som du kan skabe omsætning med content marketing er, at kunderne bliver ægte fans af dig og det, du gør. Derfor vil de vælge at handle, lave forretning og investere i dig, frem for dine konkurrenter, når nye behov opstår.

Processen fra content marketing til omsætning kunne f.eks. være:

Indhold skabes -> brugere opdager indholdet via sociale medier -> indholdet bliver brugt og delt -> brugerne bliver glade for dig -> behov for nye produkter eller services opstår -> brugerne vælger dig, fordi de allerede kan lide dig -> brugere bliver til kunder

Med tiden er modellen udviklet og blevet mere effektiv ift. at bruge content til at skabe større omsætning. Men grundtanken er den samme: Hvis indholdet er godt og relevant, skaber det nye og tilbagevendende kunder med tiden, som vil elske dig og det, du står for.

Derfor er content marketing også en langsigtet rejse at begive sig ud på, nen det kan mere end betale sig, hvis du gør det rigtigt.

Helt lavpraktisk: indhold til målgruppen

Helt lavpraktisk handler content marketing om at producere indhold, der er så interessant og brugbart, at målgruppen vil bruge indholdet og anbefale andre at bruge det ved at dele det med deres netværk, f.eks. på sociale medier.

Som med alt andet markedsføring handler content marketing om at kende sine målgruppe og lave indhold, som er meningsfuldt for den.

Jo bedre du kender målgruppen, målgruppens behov, målgruppens udfordringer, jo bedre kan du lave indhold, som hjælper dem, og i det format, de ønsker det.

Videooptagelse af produkter til en blog

Det gode eksempel

Et eksempel fra vores egen hverdag er den guide, vi skrev for et par år siden - 25 punkter, du skal have styr på, når du skal have ny webshop. Den guide hjælper stadig potentielle kunder, som overvejer at starte en webshop eller skifte den eksisterende, med at komme godt over på en ny løsning.

Vi har opdateret den løbende, og fordi vores artikel er hjælpsom, bliver vi set som en ressource, frem for blot en virksomhed, der sælger webshop løsninger. Det interessante er, at vi kan se, at en del af de henvendelser, vi får, omkring nye webshops, kommer fra personer, som har læst guiden (samt nogle af vores andre guides).

Denne ene guide er blevet en værdifuld kilde for os, og vi gør ikke så meget ved den til dagligt, men vi sørger for at opdatere den i takt med, at tendenser og metoder ændrer sig.

Sociale medier, mail og søgninger

Tankegangen bag content marketing er ikke ny eller revolutionær. Rent teoretisk er det “blot” en pull strategi, der er blevet twistet i kraft med, at sociale medier har fået dominans over internettet. Og vil du i gang med content marketing, er der da heller ingen vej udenom de sociale medier.

Facebook, LinkedIn, Twitter og Instagram er de centrale kanaler i langt de fleste content marketing strategier, og ofte de kanaler, som driver markedsføringen. Det er her, dine fans vil dele dit indhold med deres venner og netværk, og det er også på sociale medier, at du vil få positiv respons på dit indhold, hvis du er dygtig nok.

1128a662f3ff1734419adeac1a2dca430d8ea5e4

Hvilken kanal, du skal bruge, afhænger af målgruppen, og det indhold, du vil i gang med at producere. Hvert sociale medie har sine styrker og skal derfor bruges forskelligt. Instagram er god til billeder og visuelle fortællinger, mens Twitter typisk er en platform for meningsdannere, journalister og politikere. LinkedIn bruges ofte af virksomheder til at kommunikere med andre virksomheder eller ledere.

Der er mange muligheder for at få dit indhold ud til brugerne, og som tidligere nævnt, er det vigtigt at finde den kanal, som din målgruppe bruger - og derefter producere indhold, som matcher både kanal og målgruppe.

Der er andre veje til succes end content marketing

Selvom content marketing er en god måde at markedsføre sig på, er det ikke den eneste metode til at skabe omsætning (som jo er målet med markedsføring). Men hvordan du gør det, afhænger bl.a. af hvad du sælger, konkurrencen på dit marked og avancen på dine varer.

Sælger du produkter fra en webshop, kan det være en fordel at annoncere dine produkter via Google Shopping, eller skabe opmærksomhed omkring din virksomhed med kampagner og bannerannoncer i Google AdWords. Du kan også fokusere på at sælge dine produkter via en e-mailliste eller sælge flere ydelser til de kunder, du allerede har.

Det handler om at finde de metoder og redskaber, som giver værdi for dig. Men der er ingen tvivl om, at content marketing er kommet for at blive, og metoden vil fortsat dominere marketing i fremtiden, fordi den er så effektiv og skaber konkret omsætning på den lange bane.

Vil du vide mere om content marketing?

Eller måske har du helt andre tanker ift. markedsføring af din virksomhed og brand?

Lad os tage en snak, hvis du har behov for mere dybdegående rådgivning.

Kontakt mig

Kasper Kjerulff

Digital marketing specialist

+(45) 60 25 40 12

kmk@redweb.dk