Der er en række punkter du bør tage stilling til, hvis du skal have udviklet en ny hjemmeside - dem kigger vi nærmere på i denne artikel.

Stil dig selv spørgsmålet: hvad er vigtigst for mig?

Inden du går på jagt efter en leverandør til din nye hjemmeside, så er det vigtigt du bliver bevidst om hvad det er du søger.  Det er en rigtig god idé, at opsætte konkrete mål for hvad den nye hjemmeside skal kunne, og spørge dig selv, hvad er det hjemmesiden skal løse for mig? Det kan f.eks. være, at den skal skabe flere kunder til din fysiske butik, eller at hjemmesiden skal være et sted, hvor du kan dele ud af din viden om virksomhedsledelse. Samtidig kan det være at det grafiske udtryk er det vigtigste for dig, eller at siden skal være optimalt optimeret i forhold til søgemaskinerne. Det kan også være du har specielle behov i forhold til hvem der har adgang til hvilke "områder" f.eks. i en større organisation, eller at det er vigtigt, at siden er optimeret mod folk med synshandicap. Som det fremgår, så har hver organisation, firma eller person forskellige behov. Derfor er det vigtigt at være bevidst om dine unikke behov. Så har du den bedste mulighed for at finde den hjemmeside leverandør, der kan opfylde de behov. Fra leverandørens synspunkt, så er det også vigtigt, at disse behov bliver klarlagt fra start, så de kan indbygges og planlægges fra start.

Overvejer du at få en ny hjemmeside - det her skal du have med

Overvejer du at få udviklet en ny hjemmeside, så er denne guide lige det du skal bruge, for at komme godt igang med processen.

Her får du indsigt i nogle af de vigtigste issues, som er nyttige at få styr på, inden du investerer i en ny hjemmeside.

Dette er en overskrift {h2}

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros.

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor. Fusce dapibus, tellus ac cursus commodo, tortor mauris condimentum nibh, ut fermentum massa justo sit amet risus.

Er der noget der skal skræddersyes? 

Skal du have udviklet en ny hjemmeside, så er det også vigtigt at tænke over, om der er funktionaliteter eller elementer der skal skræddersyes. Altså er der noget som der skal udvikles fra bunden.

Det er ikke altid lige til at gennemskue, men en kommende leveandør kan hurtigt gennemskue, om det du ønsker er noget de allerede har på hylderne, eller er noget der skal udvikles. 

En god ide er at kigge leverandørens referencer efter. Findes det du ønsker på en af de sider som leverandøren har lavet, så kan de ofte genbruge de funktioner og elementer, og skal dermed ikke udvikles fra bunden.

Er der noget som skal udvikles fra bunden, er det her fårene bliver skilt fra bukkene.

De fleste webbureauer kan udvikle en pæn hjemmeside, med de mest almindelige funktioner, men skal der integreres andre systemer, programmeres avancerede funktioner, laves procesoptimering, mv, så falder mange bureauer fra. De har simpelthen ikke kompetencerne inden for de mere hardcore områder af webudvikling. 

Så hvis du er på udkig efter en ny hjemmeside, som skal kunne nogle komplicerede ting, så bør du:

  • Være bevidst om, at teknisk udvikling koster penge. Det tager tid at programmerer større funktioner.
  • Være klar over, at alle bureauer ikke altid kan lave teknisk udvikling selv. Derfor bør du være kritisk i dit valg af bureau. Det kan ende med at blive rigtigt dyrt, hvis du vælger et bureau til at lave din side, hvorefter du bliver nødt til at vælge et andet bureau til at udvikle og integrerer de funktioner, som det første bureau ikke magtede. 

Vi har stor erfaring med teknisk udvikling og mener at vi kan udvikle alt for dig. Vores slogan er "kan det tegnes, kan det laves" - og det tager vi seriøst.  

Hvilket CMS system skal jeg vælge?

Kort fortalt, så er et CMS system det system, som håndterer den data som ligger i databasen. Det er CMS systemet, som gør det muligt at fremvise data, eksempelvis på din hjemmeside, og manipulerer med data.

Der er rigtig mange CMS systemer på markedet og det kan være forvirrende at skulle vælge.

Nogle koster penge. Her køber du typisk en licens til at benytte systemet.

Andre koster en månedlig pris og er typisk systemer, der er udviklet specifikt af webdesign firmaerne.

Og så er der open source systemerne. Open Source systemerne koster ikke noget.

Webdesign firmaer sværger ofte til forskellige systemer og nogle gange nærmer det sig helt religiøse tilstande, når firmaer skal sælge det system som de benytter.

Open Source

Der kan være fordele og ulemper ved hvert system, men hos redWEB går vi ind for open source. Vi benytter Joomla, som er en af de mest populære og benyttede CMS systemer i verden.

Joomla takes the day

Fordelen ved open source, er at der sidder mange tusinde mennesker og udvikler på systemet, så systemet konstant udviklker sig og bliver bedre og bedre.

På den måde får man en langtidsholdbar løsning, hvor selve systemet ikke koster noget i drift og som hver dag bliver bedre. 

Desuden får man den fordel, at der sidder tusindevis af udviklere rundt omkring i verden og laver udvidelser til systemet.

Det betyder, at hvis du ønsker at integrere en en bestemt mulighed på websitet, så er der gode chancer for, at den allerede er udviklet og kan hentes gratis.

Skal du bare have en enkel informations hjemmeside, så betyder det ofte ikke det store, hvilket system man vælger.

Skal du derimod have en avanceret hjemmeside, som også er fremtidssikker, så kan det være katastrofalt at vælge det forkerte system.

CMS systemer og sikkerhed

At vælge et af de store open source systemer har både fordele og ulemper i forhold til sikkerheden.

Fordelen er, at når millioner af hjemmesider kører på samme system, så bliver alle tænkelig og utænkelige sikkerhedshuller afprøvet.

Med et open source system som Joomla, er der momentvis opstået sikkerhedshuller, men de er hurtigt blevet opdaget og fixet.

Ulempen er, at gevinsten ved at knække et udbredt system er noget større for hackerne, da de pluslig får adgang til ekstremt mange hjemmesider. Det motiverer hackerne til at blive bedre og bedre.

Ved de mindre systemer er gevinsten ikke lige så stor. Der er ikke samme antal websider som hackerne kan få adgang til, hvis det lykkedes dem at bryde ind. Omvendt er det ofte nemmere for en hacker at knække et lille system, da det ikke er så gennemtestet, eller er blevet forbedret gennem mange år.

Råd om valg af leverandør

Vi vil selvfølgelig gerne have at du vælger redWEB som leverandør af din nye hjemmeside, men det er ikke sikkert at vores profil matcher med dine behov. For det gælder om at undersøge markedet og finde den leverandør som matcher dine behov bedst muligt.

Når du skal finde en leverandør, så er det vigtigt at du har nogle forskellige ting i baghovedet.

Først og fremmest, så skal du være bevidst om, hvad der er vigtigt for dig. Hvilke funktioner og kerneområder som du vil fokuserer på.

Derudover er der en række andre punkter du bør tage med i overvejelsen.

Prisen

Dit budget kan åbne eller lukke mange døre. Hvis du f.eks. har 5.000,- kroner til udvikling af ny hjemmeside, så kommer du ikke langt hos redWEB eller hos mange af vores konkurrenter.

Det kan let komme til at lyde snobbet, men sådan er virkeligheden. Skal man have professionelle mennesker til at udføre et arbejde de er specialiseret i, så koster det penge.

Men pris og kvalitet hænger ofte sammen, og er dit budget ikke særligt stort, kan det betyde at du bliver nødt til at skære ned på ambitionsniveauet, eller blive enndnu skarpere på din ide.

Husk også at regne den samlede pris ud. Ved nogle leverandører binder du dig i x antal år, med en årlig pris på X antal tusinde.

For nogle kan det lyde skræmmende med en pris på en ny hjemmeside på 18,000 kroner, hvorimod 6.000,- årligt, med en binding på 3 år lyder mere spiseligt. I praksis er det dog samme pris.

Regn alle de samlede udgifter ud og sæt det op i mod, hvad du får hos de forskellige leverandører.

Det en rigtig god idé at kontakte forskellige leverandører og få en snak om dit projekt. Du bør kunne få et uforpligtende tilbud hos langt de fleste bureauer. Du er i hvert fald meget velkommen til at kontakte os. Vi står altid klar til at give et uforpligtende tilbud på dit projekt.

Ingen mennesker kan alt

Skal du have en ny hjemmeside af højeste kvalitet, er det en god ide, at være bevidst om, at ingen mennesker kan alt - heller ikke indenfor webbranchen. Leder du efter et webbureau, så kan der være fordele ved at vælge ét, hvor deres medarbejdergruppe dækker mange forskellige kompetenceområder.

En grafisk designer er dygtig til det grafiske, SEO-eksperten kan søgemaskineoptimerer siden, udvikleren kan klare kodningen, tekstforfatteren kan skrive de rigtige tekster og den digitale marketing eksperk kan sammensætte de rigtige digitale marketingredskaber, så de passer til dine ide og vision.

Det er nogle af de fordele der er ved at vælge et webdesign firma, hvor medarbejderne har forskellige kerneområder, fremfor små selskaber, hvor en person har mange hatte på.

Du skal have adgang til dit eget indhold

Du skal have adgang til at ændre dit eget indhold, så simpelt er det. Nogle leverandører har krav om, at alle ændringer skal gå igennem dem, eller at de kun vil ændre indhold X antal gange om året.

Du bør have adgang til alt selv, ellers svarer det til at købe et hus, men ikke må flytte rundt på møblerne, når du er flyttet ind.

Det lyder selvfølgelig lidt skørt med den praksis, men den findes i Danmark og du bør være opmærksom på den.

Når man har købt et produkt, så bør man få adgang til alle filer, database, indhold på siden, mv.

Vær opmærksom på søgemaskineoptimering (SEO)

SEO er et af de vigtigste punkter i forhold til at få succes med sin nye hjemmeside. Hvis du har kommercielt indhold og regner med at skabe en indtjening, eller skaffe nye kunder via din side, så bør der også tænkes SEO ind i din løsning.

Hvis din hjemmeside derimod blot skal fremvise familiens katte eller lignende, så er det selvfølgelig et punkt som du kan springe over.

Mange webdesign firmaer sælger også søgemaskineoptimering, enten som en del af deres faste pakke eller som tilkøb. Men hvordan arbejdet udføres og prissættes varierer fra selskab til selskab.

Der er dog nogle faldgrupper du skal være opmærksom på:

Søgemaskineoptimering kan være utroligt forvirrende, der kan være rigtig mange ting man skal forholde sig til. Desuden kan SEO branchen minde lidt om de vilde vesten, da der er en del aktører som har en begrænset viden og som kun er ude på at tjene en hurtig mønt. Der er mange faldgrupper, så det handler om at vælge et firma som ved hvad de gør. 

Hvis et selskab vil sælge dig en løsning, hvor du bliver ”fundet af søgemaskinerne”, så kan der i få tilfælde være tale om Google Adwords, hvilket er betalt markedsføring. Her køber du en reklameplads på Google. Det kan være effektivt, men hvert klik koster penge, hvilket du skal være opmærksom på. Det har ikke nogen direkte relation til søgemaskineoptimering.

I nogle tilfælde kan man købe SEO af enkelte søgeord – her er der 2 ting man bør være opmærksom på:

  1. Nogle søgeord kan være enormt lette at få til at ligge nr. 1 i Google, så hvis du eksempelvis går efter ordene ”Brugskunst i Nørresundby”, så vil det ofte være en dyrt købt placering.
  2. Sørg for at du arbejder med et professionelt SEO-firma, da der kan være risiko for at de påvirker din side negativt, hvis de arbejder for aggressivt med at få gode placeringer til dine søgeord.

Hvordan søgemaskineoptimering udføres af de forskellige selskaber varierer meget. Men når du er på udkig efter en leverandør til en ny hjemmeside, så sørg for at vælge et selskab som er bevidst om SEO.

Det er vigtigt at søgemaskineoptimering tænkes ind i siden fra start da det ofte er dyrt at rette en hjemmeside til med henblik på SEO optimering, hvis strukturen og opbygningen af siden har været forkert fra start af.

Vær bevidst om at du også bør involveres

Hvis du skal have fremstillet en ny hjemmeside er det vigtigt, at du bliver involveret fra start af. Først og fremmest, så skal du jo dele dine tanker med leverandøren, f.eks. om dine behov og hvad der er vigtigt for dig.

Jo mere du bliver involveret fra start, desto større er chancen for at projektet bliver en succes.

Når man arbejder med et professionelt webdesign firma, som f.eks. redWEB, så har firmaets medarbejdere en kæmpe viden indenfor området. Er du åben overfor input og ideer fra webudviklerne kan i skabe den bedste løsning sammen, hvor dine ønsker bliver blandet med deres ekspertise.

Hos redWEB har vi det synspunkt, at et godt og seriøst webdesign tager udgangspunkt i wireframes. En wireframe er et designmæssigt værktøj, der benyttes af grafikkerne når der udvikles hjemmesider.

Designeren tegner en kladde over hvad de enkelte sider skal indeholde og hvordan navigationsstrukturen bør være. Desuden noteres hvilke funktioner siden skal have, hvordan de skal virke og hvor de skal placeres. En wireframe tegnes ud fra kundes indledende ønsker og benyttes til:

  1. At give kunden et indblik i designet, så der kan justeres, så der er størst mulig chance for at webdesignet bliver godkendt første gang.
  2. Skabe den rette struktur, så de besøgende kan finde det de søger.
  3. Være bevidste om eventuelle call-to-action og hvor de skal placeres.
  4. Skabe en gennemarbejdet og gennemtænkt webløsning.

På den måde bliver et godt webdesign skabt, hvor tingene er gennemtænkte og kunden involveres i designet.

Det er også en god idé at være løbende involveret og give konstruktiv kritik og feedback. Involverer du dig i projektet, så er der størst mulig chance for at slutproduktet bliver som du ønsker det.

Husk smartphones og tablets

Markedet for smartphones og tablets bliver større og større. Det skal du huske når du får designet en ny hjemmeside. Det er ikke unormalt at over 40% procent af trafikken kommer fra enten mobiltelefoner eller tablets.

Derfor skal dit webdesign være responsiv, så det tilpasser sig den enhed brugerne anvender, når de besøger din side. De fleste CMS systemer understøtter responsivt design og bør kunne kodes ind i alle løsninger.

En del kunder vælger også at den nye side designet "mobile first". Her tager designerne udgangspunkt i at designet først og fremmest passer til telefonen og tablets. På den måde vil sitet fungere bedst på mobilen. Det kan give god mening, hvis man ved at ens  kernemålgrupper primært bruger mobilen til at gå på nettet med.

Det finder man ud af i den indledende analyse.

Group 2

Personlig kontakt

Det er altid en god idé at vælge en leverandør, hvor du kan få personlig kontakt. Det kan være lige fra indledende møde, til løbende dialog igennem design og udviklingsperioden. Desuden skal dit projekt overdrages på ordentlig vis, med undervisning og gennemgang af funktioner og muligheder.

Gode referencer

Det er en god idé at undersøge referencer og anmeldelser af de forskellige leverandører du overvejer til at udvikle din nye hjemmeside. De giver et godt indtryk af leverandørernes evner og muligheder.

Du kan også gå på opdagelse i leverandørernes cases og egne referencer. De kan bruges som inspiration til din egen hjemmeside.

Efter levering af mit website

Hvad sker der efter du har fået din nye hjemeside? Det er også vigtigt at tænke over, da det er nu du skal til at bruge siden. Herunder er et par områder du bør undersøge, inden du vælger leverandør.

Sikkerheden

Hacking problemer og menneskelige fejl kan opstå på alle sider. Derfor er det vigtigt du vælger en leverandør som er bevidst om, at disse problemer kan opstå og som har nogle klare retningslinjer og procedurer omkring disse problemstillinger.

Du kan bl.a. stille dig selv spørgsmålet om du selv vil stå for opdateringen af sikkerheden på siden, eller vil du hellere have webbureauet til at gøre det for dig?

Hvem skal stå med aben, hvis siden bliver hacket?

Hos redWEB er vores holdning, at kunden skal selv opdatere CMS, men det er nemt via Joomlas indbyggede opdateringssystem. Hvis man ikke er interesseret i at stå for den del af hjemmesiden administationen, kan man tilkøbe en vedligeholdelsespakke.

Hvis siden bliver hacket, eller f.eks. ødelagt ved en menneskelig fejl, så tilbyder vi en gendannelse (Hvis siden er hostet via redHOST, ellers kan vi ikke garantere denne service) og vejledning omkring udbedring af fejlen.

Man kan også overlade sikkerhedsansvaret 100% til os og få opsat en sikkerhedspakke.

Uddannelse og overlevering

Hvad nytter det at have en fantastisk hjemmeside, hvis man ikke forstår at benytte den. Ofte bliver en hjemmeside ikke undnyttet til fulde, fordi funktionaliteterne ikke bliver anvendt. Grunden er, at de der skal bruge siden i hverdagen ikke er blevet undervist i funktionerne og selv skal finde ud af hvordan siden bruges. 

Uanset om du er virkelig dygtig eller nybegynder er det derfor en god idé at undersøge om der er undervisning med, hvis du køber en ny hjemmeside hos et webbureau, eller om det eventuelt kan tilkøbes.

De sisdte ord

Denne guide var vores bud på nogle af de emner du bør forholde dig til, hvis du skal finde en leverandør til en ny hjemmeside. Listen giver et indblik i nogle af de områder der kan være relevante for dig.

Kort og godt, så gælder det om at træffe bevidste valg og have en holdning til ovenstående områder, inden du kaster dig ud i at få bygget et nyt website.

Hvis du snakker med os, så vil du også opdage, at vi har en holdning til tingene. Det er bedst for alle parter, hvis vi alle er klar over holdninger og politikker. Så undgår vi, at der opstår situationer hvor forventning og praksis ikke matcher.

Overvejer du at investere i en ny webshop, så bør du læse vores artikel "Ny webshop? 25 punkter du bør overveje, hvis du planlægger at starte en webshop".

Skal vi designe jeres nye website?

Vores team af eksperter står klar til at bygge jeres nye og fremtidssikrede website. Fortæl os jeres visioner, og vi løfter opgaven.

Jeg kontakter dig gerne

Ronni K. Gothard Christiansen

CEO

+(45) 23 88 87 70

ronni@redweb.dk