Nye regler for opkrævning af betalingsgebyr på kreditkort

Fra 1. januar 2018 må du ikke længe opkræve betalingsgebyr fra dine kunder på betaling med kort, der er udstedt i EU. Hvad skal du gøre? 

Guides: Hvad skal du gøre som webshopejer?

Fra 1. januar 2018 ændres reglerne for surcharging som en del af PSD2 direktivet. Det betyder, at du ikke længere må opkræve dine kunder et betalingsgebyr, når de betaler med kredit- eller debitkort, som er udstedt inden for EU.

De nye regler for opkrævning af betalingsgebyr har allerede kastet en den tvivlsspørgsmål af sig. Men både foreningen af danske internethandlende FDIH og forbrugerstyrelsen har udgivet guides, der hjælper dig med at finde ud af hvad du er forpligtet til.

Find FDIHs guide her

Se forbrug.dks artikel om emnet her

DIBS, som håndterer 70% af de beløb der handles for i de danske webshops, har også en guide, som du kan læse her.

Da de nye regler gælder pr. 1. januar 2018, bør du ændre i din opsætning af din betalingsløsning. Hvordan du ændrer din opsætning, kan din ydbyder af betalingsgateways hjælpe dig med. 

 

Hvordan gør du?

- det afhænger af din udbyder af betalingsgateway.

Da de nye regler gælder pr. 1. januar 2018, bør du ændre i din opsætning af din betalingsløsning.

Hvordan du ændrer din opsætning, kan din ydbyder af betalingsgateways hjælpe dig med. Der er ikke nogen universal metode til at oppsætte gateways, og derfor kan vi kun anbefale at du tager kontakt til din udbyder, der kan guide dig videre i processen.

 

Links til udvalgte gateway leverandører

ePay    Dibs    QuickPay    Yourpay

 

OBS: Ændringen gælder ikke for firmakort eller kredit- og debitkort, som er udstedt uden for EU, ej heller American Express og Diners.