Som nystartet webshop, der kan det være svært at skaffe trafik og få gang i salget. Vi har samlet 29 af de bedste ideer til, hvordan du skaber trafik på din webshop. Nogle af metoderne er selvfølgelig mere effektive end andre, men alle kan de bidrage positivt med trafik til din webshop.
Adwords er klassikeren – Her er det nemt og hurtigt at booste trafikken til ens webshop. Man betaler typisk pr. klik og man kan integrere konverteringssporing, så man direkte kan se afkastet af ens udgifter.
Altså kan man se hvor mange penge man omsætter for, ned til hvert enkelt søgeord.
Man har også mulighed for at integrere det med Google Merchant og få billedreklamer i Google.
Ligesom Adwords, er det muligt at købe betalt markedsføring via Facebook. Også her er det muligt at indsætte konverteringssporing og se om man tjener eller taber penge på kampagnerne.
Hos Pricerunner kan man betale sig til relevant trafik, ved at deltage i deres prissammenligninger. Her betaler man typisk pr. klik eller konvertering.
Søgemaskineoptimering har selvfølgelig en naturlig placering på denne liste. Sørg for at arbejde aktivt med søgemaskineoptimering i alle dets aspekter, så bør det med tiden give en positiv udvikling ift. Organisk trafik.
Har du noget interessant at bidrage med, så kan Twitter være en undervurderet trafikkilde. Jo mere relevant du kan bidrage med, jo flere følgere vil du få og dermed også potentiel trafik til din webshop.
Sælger man bestemte varer, så kan det være smart at deltage i relevante forummer. Bidrag positivt og link kun til dit indhold når det er relevant. Målet er at blive anset som ekspert indenfor sit felt, så skal det nok generere trafik til din webshop.
Youtube er som mange ved det, faktisk verdens 2. mest besøgte søgemaskine. De rigtige videoer kan være med til at skabe trafik, f.eks. hvis man rammer den rigtige indgangsvinkel.
Skab loyale og tilbagevendende kunder, som med tiden kan udvikle sig til ambassadører for din webshop. Content Marketing handler om at skabe indhold som er værd at dele og som hjælper den besøgende. Perfekt i kombination med søgemaskineoptimering.
Hvis du ikke har en nyhedsbrevsliste, så er det med at komme i gang.
Køber du nok af gangen, så koster visitkort jo nærmest ingenting. Del ud til højre og venstre, måske med en rabatkode.
Affiliate marketing er en anden måde at skabe trafik på. Du betaler publishers for at skabe salg og der afregnes automatisk via en 3. part (Affiliate netværk).
En konkurrent til Pricerunner. Kan måske ikke levere samme trafikmængder, men de kan være værd at overveje.
Man kan f.eks. sælge gavekort via diverse deal sider. Det kan ende med et økonomisk underskud, da deal siderne tager sig godt betalt, men det kan skabe opmærksomhed og potentielle kunder til fremtiden.
Spot de bloggers, youtubere og andre influencers som skriver, poster videoer, og på anden måde laver indhold omkring din niche og kontakt dem. Selvom influencers bliver mere og mere bevidste om deres værdi, så er der stor værdi at hente ved at få de rette til at dele information om dine produkter. Start i de små, med microinfluencers og se hvordan de kan give værdi for dig.
Husk at markedsføringen af din shop bør angives som et sponsoreret indlæg, for at overholde markedsføringsloven.
Har du interessant viden eller noget spændende at skrive? Så kan du måske få lov til at skrive et gæsteindlæg på en relevant blog. Find relevante blogs og prøv at sælg ideen. Det kan både give trafik og bedre Google placeringer.
Nogle typer af produkter er perfekte til markedsføring via Instagram. Sælger du produkter på deres udseende, som f.eks. smuk brugskunst eller lignende, så kan der helt sikkert findes relevante besøgende på Instagram.
Som Instagram, kan Pinterest være en alternativ måde at skabe opmærksomhed omkring ens produkter (Og skaffe besøgende).
Er du i den tekniske niche, så kan Google+ faktisk være et godt sted at deltage aktivt. Segmentet hos Google+ er nok mere til gadgets end rideudstyr.
Endnu et socialt medie, som igen henvender sig til lidt specielle målgrupper. Sælger du B2B ydelser/produkter er LinkedIn et fantastisk sted at promovere dig selv eller dit produkt.
Der findes en lang række websites, hvor man kan se oversigter over konkurrencer på nettet. Ved at afholde en konkurrence, kan man få et link fra de sites. Desuden kan en konkurrence bruges på ens sociale medier.
Husk nu at inkluder et link til din webshop i din e-mail signatur.
Har du en god historie? Kan du ramme de rigtige medier, så kan det give tonsvis af trafik. Det kan selvfølgelig være svært at komme i de store medier, men måske du kan starte med et mindre medie?
Sælger du hundefoder, så kan du starte en gruppe/side for hundeejere. Måske tomme kalorier ala ”Os der elsker vores hund” – eller en seriøs gruppe, hvor der bliver delt viden omkring hundetræning. Mulighederne er enorme, og det kan bruges som en stærk trafikkilde til ens webshop.
Mange apps er reklamefinansierede. Derfor kan det være en idé at annoncere med dine produkter eller din webshop i spil eller lignende. Både på iOS (iAd) og Android (AdMob) kan du købe dig til visninger ligesom på Google og Facebook.
Det kræver dog nok et tilpasset varesortiment (I forhold til app-typen), hvis trafikken skal konvertere. F.eks. annoncerer for sportstøj i Endomondo (Motionsapp), eller sælge specialvin via Vivino-appen (Vinanmeldelser), osv.
Sælger du brugskunst kan du f.eks. annoncere i Bo Bedre og vha. QA kode linke ind til din webshop eller et bestemt produkt i din webshop. På den måde kombinerer du det fysiske medie med det interaktive medie.
Mange leverandører har et website, hvor de linker til de butikker der sælger deres produkter. Det er både godt SEO mæssigt, men kan også skabe trafik.
Små reklamegaver, som f.eks. keyhangers kan være med til at promovere din webshop.
Hvis du alligevel kører meget rundt i din bil / varevogn, så kan du jo lige så godt have en reklame for din webshop?
Findes der nogle relevante websites i din branche, så kan du jo kontakte dem og høre om du ikke kan købe annoncering hos dem.
Det var 29 gode og hurtige idéer. Forhåbentlig kan nogle af dem inspirere dig, så du kommer i gang med at markedsføre din webshop.
Er du i tvivl om hvor du skal starte og hvad du skal gøre for at komme i gang, så kan vi hælpe. Vi har et hold af markedsføringseksperter, som kan hjælpe dig med at få gang i butikken.
Kontakt os nu, så vender vi tilbage til dig.
Modtag de seneste nyheder med tips og tricks omkring Joomla, markedsføring, søgemaskineoptimering og andre lækre godbidder til de webansvarlige.