Simpel remarketing på Facebook

Med Facebook remarketing kan du fange de besøgende, som har besøgt dit website / webshop og målrette annoncer til dem. 

Typisk, konverterer Facebook remarketing enormt godt, og prisen pr. ordre/lead er ofte lav.

Sådan laver du remarketing på facebook

Effektivt og enkelt at opsætte

Effektivitet er nøgleordet, når det drejer sig om remarketing - også på facebook. Mark Suckerberg og co har endda gjort det relativt simpelt at opsætte og målrette annoncer, der er baseret på hvor dine besøgende har været på din hjemmeside eller webshop.

Har du nok trafik og vil du gerne nå ud til de der allerede kender dig, så vil denne artikel føre dig gennem de vigtigste steps, for at oprette simple remarketing annoncer på facebook, så du selv kan komme igang.

Der er mange spændende muligheder, som f.eks:

  • Målrette annoncer mod folk som har vist købsadfærd, men som ikke har købt noget.
  • Takke folk som har lavet et køb eller en henvendelse.
  • Tilbyde relaterende produkter, for folk som allerede har lavet et køb.

Mulighederne er mange. Det handler om at tænke kreativt og prøve nogle forskellige ting af. Men husk, at det er de besøgende der allerede har været på din hjemmeside eller webshop, som du rammer. 

Sådan opretter du en remarket kampagne på facebook

Hvis du har en Facebook Ads konto og har tilkoblet et kreditkort, skal du bare gøre følgende:

1: Opret en trackingkode (pixel)

Facebook bruger en ode tilat holde styr på hvilke sider dine besøgende bevæger sig rundt på. Det hedder en pixel. Hver gang en besøgende går ind på dit site, holder denne pixel øje med brugeren og hvad der sker på sitet. 

Du opretter en facebookpixel på denne måde. 

1: Gå ind i administrer annoncer, og vælg den annonceringskonto din nye pixel skal tilknytttes. 

2: Under værktøjsmenuen, finder du Måling og Rapportering og finder undermenu'en Pixels.

Facebook pixel 1 

Får du ikke dette billede frem, skal du klikke på  "alle værktøjer" i drop down menuen.  

3: Derefter biver du bedt om at oprette en pixel, angive navnet på din pixel og trykke "opret". Herefter er din pixel oprettet.  

Opret Facebook pixels2

2: Tilkoble trackingkode til alle sider og oprettelse af målgruppe

Facebooks trackingkode skal tilføjes til alle sider, så de besøgende kan spores og bruges som målgruppe til remarketing kampagnerne.

Afhængigt af hvilken webshop eller CMS du bruger, så kan det være nødvendigt at få en udvikler til dette. 

Det kan vi hjælpe dig med. Klik her og kontakt os nu 

Har du selv fingrene godt inde i maskinen, kan skal du indsætte koden i headeren <head> på templaten på dit website. 

Når pixelen er installeret på sitet, vil den opsamle information om de brugere der besøger sitet. Information, som du kan bruge til at oprette målgrupper ud fra. 

3: Oprette målgrupper

Det er nu tid til at oprette en målgruppe ud fra den trafik du får på dit website eller webshop. 

Gå til Værktøjer -> Målgrupper -> Opret målgruppe -> Brugerdefineret målgruppe -> Websitetrafik

Så får vi dette skærmbillede:


Malgruppe step 1


Nu skal vi have defineret vores målgruppe

Under Websitetrafik er der 5 valgmuligheder:

  • Enhver, som besøger dit website
  • Personer, som besøger specifikke websider
  • Personer, som besøger specifikke websider, men ikke andre
  • Personer, som ikke har besøgt dit website i en bestemt tidsperiode
  • Brugerdefineret kombination

De forskellige muligheder giver lidt sig selv. Hvis vi f.eks. vil lave en målgruppe, med folk som:

  • Har besøgt vores kategori "e-handel" eller "websites"  indenfor de sidste 30 dage.
  • Ikke har udfyldt og indsendt en formular

Så kan vi oprette en målgruppe som kunne se således ud:

Malgruppe step 2
Husk at medtage www i url'en på den side du vil generere målgruppen ud fra. I eksemplet herover, har facebook selv forkortet url'en.  

Giv målgruppen et meningsfyldt navn og tryk ”Opret målgruppe”.

Herefter genererer facebook en målgruppe ud fra de besøgende der har besøgt de nævnte sider.

Den oprettede målgruppe

I eksemplet herover er det besøgende på vores landingsider "/websites" og "/e-handel". Dermed har de besøgende været på en af de to sider, som skal konvertere til en henvendelse.

Men det vi gerne vil, er at ramme de der ikke har henvendt sig, med et tilbud om et gratis webinar.

I eksemplet her, gør vi det ved at udelukke "/submissions_succes". Det er den url, brugerne får retur, når de henvender sig via vores formularer.

På den måde ekskluderer vi dem, der allerede har henvendt sig via vores formularer, og rammer kun de der ikke har.  

Det her er blot et eksempel på hvordan en målgruppe kan se ud og segmenteres, ud fra de besøgende du allerede har på sitet, samt en handling de har foretaget.

4: Opret kampagne/annonce og tilkoble målgruppen

Når målgruppen er oprettet skal vi have oprettet en kampagne/annonce, der rammer dem. Her vil man typisk skulle vente et par dage, før det er muligt at benytte målgruppe og den skal som minimum være på 20 personer, før den vil virke.

Du opretter en kampagne til din målgruppe ved at oprette en ny kampagne, som du plejer, og vælger den målsætning som passer til dine behov.

I vores remarketing eksempel, vil det være Trafik, der er målet. 

Facebook kampagne 

Under selve kampagneindstillingerne, skal du vælge vores oprettede målgruppe under "brugerdefinerede målgrupper".

Herefter følger du blot kampagneopsætningen som normalt. 

Husk at navngive kampagnen og annoncerne undervejs i forløbet. 

Ekstra om annonceoprettelse + yderligere målgruppeindstillinger

Du har mulighed for at yderligere definere målgruppen, mens du opretter den eller de egentlige annoncer.

Det vil jeg ikke gå så meget i dybden med, andet end at give et par fif:

  • Hvis man vil øge sin klikrate, så kan det give mening at yderligere målrette sin målgruppe. Der kan f.eks. være ud fra køn, geografi, alder, osv.
  • Det er vigtigt at tænke over sin annonces indhold og hvordan den passer til ens målgruppe. Måske er ens produkter lige en anelse for dyre og en rabatkode vil trække folk tilbage? Måske det er andre virkemidler der skal til?
  • Generelt så virker de store annoncer i Facebooks nyhedsstrøm, bedre end de små højre kolonnes annoncer.
  • Hvis der kræves meget af brugeren, for at lave et lead. F.eks. indtastning af kreditkortsoplysninger, mv. kan det også give mening, at ekskludere mobilbrugere. Er det derimod en simpel ”Ring mig op” kampagne, så kan konverteringsraten være overraskende høj på mobiler.
  • Kort om billeder. Lækre billeder og grafik virker, men husk at højst 20% af billedet må være tekst, ellers nedjusterer facebook dit reach. 
  • Hvis man gerne vil spore ens kampagner i Analytics, så kan det være en fordel at benytte sig af UTM tags, som du kan læse mere om her

De sidste ord

Facebook remarketing er ikke for alle, for det kræver en vis trafikvolume, før man kan opnå så meget tilbagevendende trafik, at det kan mærkes. Men det skal overvejes på samme måde som eksempelvis AdWords. 

Der findes et hav af muligheder og det er bare med at teste løs, indtil man finder den vindende formular, for gevinsten kan være stor. 

Når det lykkedes at finde frem til en målgruppe + annoncer som virker, er det praktisk talt vedligeholdelsesfrit og giver rigtig god værdi for pengene.

Få hjælp til dine kampagner

Har du problemer med dine kampagner, så lad mig se på dem.

Jeg har markedsført en række virksomheder på facebook siden 2008 og vil gerne hjælpe dig også. 

Få hjælp - kontakt mig her

Jim Vestergaard

CEO - DK

(+45) 22 91 96 84

jiv@redweb.dk