Styrk dit website med Google Analytics

I denne guide vil vi vise hvordan Google Analytics kan bruges til at styrke jeres website og forbedre jeres markedsføringsindsats.

google_analytics.jpg

Vil i mere en blot i gang?

Mulighederne i Google Analytics kan virke overvældende, og derfor har vi lavet denne indføring i opsætningen af de vigtigste elementer.

Den er ikke avanceret, men vil gøre en forskel for jeres måde at drive forretning på. Samtidig er det en god vejledning til at komme mere end blot "i gang" med at drive en datadrevet forretning. 

 

Analyse er grundlaget for succes på nettet

Data og analyse er grundlaget for alle der har succes på nettet. Kort og godt gør den rette opætning og analyse forskellen mellem succes og fiasko.

Langt de fleste har en Google Analytics konto, til at holde styr på data og analysere det data, som websitet opsamler. Men det er langt fra alle der har en god opsætning og det er langt færre der faktisk bruger Google Analytics til andet end at se om trafikken går op eller ned.

Derfor er det en konkurrenceparameter for jer, at få en god og målrettet Google analytics opsætning og vide hvordan i kan bruge den viden i får ud af at analysere jeres data.

Opsætning af mål

Det er ikke så svært at opsætte mål, men der er mange som ikke gør det. Det er ærgerligt, da de går glip af en masse værdi og viden om deres egen forretning.

På nettet drejer alt sig om målsætninger og hvordan de målsætninger opfyldes. Mål kan være mange ting i Analytics, men er altid centreret formålet og strategien for jeres webshop eller website.

Det kan eksempelvis være, at et af jeres strategiske formål er opsamling af mailadresser til jeres nyhedsbrev. Så skal analytics naturligvis sættes op så det registrerer hver gang der er en der tilmeder sig nyhedsbrevet.

Det kan gøres på mange måder, men en af de simpleste, er at tage url'en fra "tak for din tilmelding"- siden fra email-tilmeldings formularen og fortælle analytics, at det er et mål.

Det kan se sådan ud: 

Gå til: "Administrator -> Mål -> Nyt mål"

tak_for_din_henvendelse.JPG

Når en kunde udfylder og sender formularen, så opfanger Analytics henvendelsen og sender den ind i systemet. Dermed kan i efterfølgende se hvordan kunden har fundet siden, hvilke sider han/hun har besøg og meget mere.

Hvis i har en side med en kontaktformular, som jeres kunder kan bruge til at henvende sig til jer, så kan du opsætte det som et mål i Google Analytics, på samme måde som med mailopsamlings-formularen.

Har i kommercielle mål for websitet eller webshoppen, eksempelvis henvendelser til din forretning, eller direkte salg, er det også smart at opsætte mål i Google Analytics. På den måde kan i holde øje med hvordan forretningen går og spore hvor jeres konverteringer kommer fra.

Det er ekstremt vigtige data, som kan benyttes til at forbedre din side, så du opnår flere henvendelser.

Eksempler på de mest anvendte mål:

  • Destination – Målet bliver udløst, hvis brugeren besøger en bestemt side. Her kan man f.eks. opsætte et mål, hvis man har en speciel ”tak for din henvendelse” side, når folk kontakter en.

  • Varighed – Der bliver målet udløst, hvis brugeren er på siden i f.eks. over 2.5 min.

  • Sider/skærmbilleder pr. session – Hvis brugeren besøger x antal sider på sitet.

  • Hændelse – Her kan du angive forskellige hændelsesbetingelser, for at målet udløses.

Sælger du produkter på siden, så bør du indsætte e-handels tracking.  Så får du alle data med ind i Analytics der vedrører salg.

På den måde får du indblik i ekstremt værdifulde data for din forretning. Eksempelvis hvilke sider som skaber hvad i omsætning, hvilke trafikkilder der skaber indtjening og hvor meget, osv.

Stop med at spore jer selv og få korrekt data

De personer som besøger jeres website mest, er højst sandsynligt jeres egne medarbejdere og dig selv. Derfor skal den trafik sorteres fra den data i analyserer, så i ikke ødelægge relevansen. Gå til:

"Administrator -> Filtre -> Nyt filter"

Derefter skal i ekskludere din/jeres ip adresse(r).

Brug tiden effektivt - Opsæt underretninger

Underretninger er et super værktøj, hvis i ikke ønsker at holde øje med analytics konstant, men samtidig vil være de første til at vide hvad der sker på websitet.

underretning.jpg

 Man kan via ”Administrator -> Tilpassede underretninger” opsætte underretninger, hvor du får en mail hvis en begivenhed indtræffer.

Du kan selv definere begivenheden. Det kan være at besøgstallet stiger eller falder meget, eller en vigtig side bliver besøgt.

 

Integrere med Google Search Console

Google Search Console kan bl.a. bruges til at finde ud af hvad dine besøgende søger efter, inden de besøger din side. Den viden kan bruges til at målrette jeres kampagner.  

kobling.JPG

Google Search Console er et genialt værktøj til at holde øje med driften af ens website. I kan integrere Google Search Console med Analytics og få direkte adgang til data omkring hvilke søgeord i bliver fundet på, hvilke sider der tjener mest og meget mere.

For at aktivere det, der skal man have en Google Search Console konto tilknyttet domænet. Derefter skal man i Analytics gå til:

Administration -> Ejendomsindstillinger -> Indstillinger for Search Console

Ser du webadressen på dit site er alting godt og det er registreret i Search Console. Hvis du ikke ser webadressen, skal du føje dit website til Search Console.

Under Search Console skal du vælge de rapporteringsvisninger, hvor du gerne vil se Search Console-data i din analyticsmenu. Husk at gemme.

Se hvad folk søger efter på jeres website

Det kan være rigtigt brugbart, at få et indblik i hvad folk søger efter på ens side, forudsat at der er en søgefunktion på sitet.

Det kan f.eks. benyttes til at skabe nyt eller omstrukturer eksisterende indhold, så jeres besøgende let kan finde det de efterspørger.

I kan også bruge denne viden til at danne grundlag for adwordskampagner, da I får de søgeord som jeres besøgende benytter serveret på et sølvfad.

Ønsker du at vide hvad dine besøgende søger efter på dit website, så er Site Search der hvor du skal lede.

site_search.JPG

Via ”Administrator -> Indstillinger for visning” der kan man slå ”Site search” til og opsætte hvilke forespørgelsesparameter Google skal spore.

På dansk betyder det, at i kan sætte Google Analytics til at spore hvilke søgeord jeres besøgende benytter, når de søger på jeres side.

Skab overblik med tilpassede betjeningspaneler

Synes du visningen af data i Analytics er uoverskueligt, så kan du opsætte dine engen tilpassede betjeningspaneler. På den måde kan du hurtige få et hurtigt overblik over de data som du syner er relevante.

Du kan opsætte widgets med alle de typer af data, som det er muligt at trække ud af Google Analytics. Der er nærmest uendelige muligheder. 

betjeningspanel.JPG

Som bonustrick, kan du sætte Analytics til at sende en ugentlig rapport, med data fra betjeningspanelet. Så får du de data du ønsker, serveret i din indbakke hver uge.

Betjeningspaneler finder du i sidemenuen under ”tilpasning -> Betjeningspaneler”.

Opdag sider med høj afslutningsprocent

Afslutningsprocenten viser hvor mange af dine besøgende der forlader dit website fra en given side. Sider med høj afslutningsprocent performer ikke nødvendigvis dårligt. Sider der indeholder kontaktformularer har helt naturligt en høj afslutningsprocent. Typisk vil jeres besøgende også forlade jeres site, efter de har lavet et køb.

Men har du sider der har til formål at lede trafik ind til dine produkter eller services, som har en høj afslutningsprocent, så skal du se nærmere på den side og finde ud af, hvorfor dine brugere forlader den.

Afslutningssider i Google Analytics

Under ” Adfærd -> Webstedsindhold -> Afslutningssider” der har man mulighed for at se, hvor ens besøgende forlader siden.

Spor jeres eksterne kampagner med UTM

Deler du dit indhold via kampagner på sociale medier, nyhedsbreve, eksterne merdie eller andet, der ikke er direkte forbundet med dit website, kan det være svært at se hvordan de kampagner klarer sig.

Ved at bruge UTM eller Urchin Tracking Module, kan i holde fuldstændig styr på hvor mange der klikker på kampagnen og rammer dit website.

Også selvom trafikken kommer fra en "ukendt kilde", såsom et eksternt nyhedsbrev.

utm links

Hvis i kører kampagner via 3. parts medier, så kan det være en god ide at bygge linksene op med UTM parameteret. Google har selvfølgelig en generator til at oprette links, som samtidig importerer data direkte til Analytics.

Den kan i finde her

Effekten af ens kampagner kan man se i Analytics under:  
Anskaffelse -> Kampagner -> Alle kampagner

I skal ikke bruge UTM ved f.eks. Adwords, hvor data automatisk bliver tilføjet til linksene. Men hvis man køber trafik fra andre sites, f.eks. et banner, hvor man gerne vil måle effekten, er det en virkelig god ide for at holde øje med hvad i får for pengene.

Vil du have hjælp med Analytics?

Hvis du vil have hjælp til Google Analytics, kan jeg hjælpe med alt, f.eks. installationen, undervisning og opsætning af betjeningspaneler.

Jeg er ekspert i Analytics og kan helt sikkert hjælpe dig, ud fra dine behov.

Send mig en besked og jeg kontakter dig

Jim Vestergaard

CEO - DK

(+45) 22 91 96 84

jiv@redweb.dk