phone icon

Personalisering af websites og shops gør os voksne på nettet

Vil du drive virksomhed på nettet de næste år, bliver du nødt til at udvikle dig sammen med brugerne og agere som voksen på nettet.

Dansk e-handel bliver ved med at vokse, og det er skønt. Samtidig er det også lidt utroligt, fordi langt de fleste virksomheder ikke tager højde for brugernes diversitet

Groft sagt, så forventes det, at alle de personer der bliver inviteret indenfor på landets digitale platforme vil det samme og har samme måde at agere på.

Det forventes bl.a. at digitale kunder lærer butikken at kende, for at kunne handle. Det forventes også, at det samme indhold (billede, video, tekst, produktbeskrivelser osv.) giver samme mening for hver besøgende.

Men sådan er virkeligheden ikke. Langt fra.

Tiden er inde til at blive voksen på nettet.jpg

Brugerne udvikler sig konstant i takt med teknologien. De er blevet voksne sammen med nettet og de forventer i stigende grad, at virksomhederne har udviklet sig sammen med dem og behandler dem personligt. Kan de ikke det, så forsvinder brugerene.

Tiden er inde til at vi begynder at bruge den data vi opsamler nyttigt og tilpasse vores websites og shops til de brugere, der kommer forbi og ikke omvendt.

Vil man blive ved med at drive virksomhed i fremtiden, er det derfor nødvendigt at opføre sig som voksen på nettet.

Det skal virksomheden gøre

  • Websitet skal tilpasses hver bruger, der kommer forbi
  • Skabe meningsfulde digitale oplevelser til den digitale forbruger
  • Skabe det rette digitale setup i virksomheden

Det handler bl.a. om at forsøge at forstå hver enkelt bruger og tilpasse den digitale tilstedeværelse til de mennesker, der kommer forbi virksomhedens websites eller digitale butikker. For ud over høfligheden har det også en anden positiv effekt: Bedre performance og bedre konverteringer.

Meningsfuld personalisering til den digitale forbruger

Det, vi hører fra vores kunder, er, at jo mere personligt og meningsfuldt indhold de giver deres besøgende, jo bedre konverterer de.

Det der er udfordringen er, at være personlig og meningsfuld overfor en stor flok besøgende med mange forskellige præferencer, på samme tid. Men det er det, som den digitale bruger forventer.

Meningsfulde og personlige samtaler er stadig den bedste måde at sælge noget på
Den nye digitale forbruger er klar over, at det er muligt for os at vide, hvad de har klikket på, kigget på, købt eller puttet i kurven, og endda hvor de kommer fra, og hvad deres præferencer er. De ved, at vi kan tracke deres brugerrejser og adfærd. 

Fokus personer.jpg

Den digitale forbruger forventer, at vi ved en masse om dem og derfor forventer de også, at den viden bliver brugt til at gøre deres digitale oplevelser meningsfulde for dem, på det tidspunkt de ønsker det.

Det betyder, at hvis en bruger har en præference for at se billeder, så får brugeren vist mange billeder. En anden får vist en masse specifikationer, mens en tredje får vist en video. De besøger alle tre det samme website på samme tid, men får vist noget forskelligt, ud fra det individuelle data-spor de har sat.

Det tekniske setup er nøglen til meningsfulde brugeroplevelser

Nøglen til personalisering afhænger i høj grad af data, men det afhænger i lige så høj grad af evnen til at omdanne denne data til noget meningsfuldt, både for kunden, men også for dem, der arbejder med platformen i hverdagen.

Kravet om udvikling og øget personalisering betyder, at data er den vigtigste ingrediens i en digital platform. Måden hvorpå denne data bliver til meningsfulde digitale oplevelser bliver det vigtigste værktøjDet er eksempelvis meningsfuldt at kombinere brugerens data med måden produkter bliver vist til brugeren. Så man kan vise store billeder til brugere, der gerne vil have store billeder, eller en masse tekniske specs til brugere, der gerne vil have dem, når de besøger websitet.

Det er også meningsfuldt at måle, hvor tæt en kunde er på at købe, og behandle sine kunder derefter. Eksempelvis kan man personalisere sit indhold ift. kundens engagement niveau, for en kunde, der er tæt på køb, skal håndteres på en anden måde end en, der er langt fra.

Denne enkle procedure har vist sig at være enormt effektiv for en række virskomheder, til bl.a. at hæve konverteringsrater, løfte omsætning og styrke værdikæder.

Konklusionen er klar

Konklusionen er, at virksomheder, der vil eksistere i den digitale verden, bliver nødt til at følge deres kunders ønsker om at være meningsfulde, når de vil sælge produkter til dem. Det kræver, at de tekniske muligheder, der gør det muligt, er til stede i virksomheden, og virksomheden ved hvordan de bliver udnyttet til fulde.

Kunderne er voksne på nettet, så det bør vi også være - det er meningsfuldt på flere planer.

  • Ronni K. Gothard Christiansen
    C.E.O
    +(45) 23 88 87 70
    Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

    Vi er altid til radighed til en uforpligtende samtale omkring PIM-integrationer og vores webshoplosninger.

    Du er meget velkommen til at kontakte mig pa (+45) 23 88 87 77, eller udfylde kontaktformular, sa vender jeg tilbage til dig hurtigst muligt.

Kan jeres website personaliseres?

Vi er specialister i at bygge websites og webshops, der kan personaliseres. Skal vi også bygge jeres? Kontakt os i dag og lad os tage dialogen.

Kontakt os nu - klik her