phone icon

Boost dine konverteringer med ét simpelt værktøj

Vi sætter fokus på, hvordan du kan tage dine nuværende konverteringer - og fordoble dem.

Denne artikel handler ikke om, hvordan du kan lokke flere besøgende til din hjemmeside, hvilket vi uden tvivl også kan hjælpe dig med, men i dag sætter vi fokus på, hvordan du kan tage dine nuværende konverteringer - og fordoble dem.

Mange virksomheders hjemmesider oplever store mængder af trafik hver eneste dag, men oftest lykkes det ikke at konvertere størstedelen af de besøgende til betalende kunder. Dette er et udbredt problem, uanset om du leverer løsninger, ydelser eller hoster en webshop.

 

Lad os vise dig scenariet fra en helt anden vinkel.

 

Prøv at tænke på forskellene mellem en butik i den virkelige verden og en digital webshop. Lad os sige, at vi er indehavere af en fysisk tøjforretning, og lad os sige, at vi har 100 besøgende i løbet af en dag.

Som indehaver begynder vi underbevidst at vurdere alle potentielle kunder, der træder ind i vores butik. Vi prøver at engagere dem og stille dem spørgsmål for at åbne en dialog - ser de interesserede eller forvirrede ud, når de træder ind i butikken? Er de tidligere kunder eller helt nye? Hvordan kan vi være behjælpelige? Vores mål er at hjælpe dem med at finde præcist, hvad de leder efter, og give dem den bedst mulige service ved at være personlige og vise dem de produkter, som de er mest tilbøjelige til at købe.

Det, vi prøver, er at gøre deres besøg meningsfuldt. Hvis ikke vores besøgende har en meningsfuld oplevelse i vores butik, hvis vi ikke er relevante for dem eller deres behov, så vil de vende om og gå ud på gaden igen uden at købe noget.

Konverteringsprocenten i en butik i den virkelige verden, der forstår vigtigheden af god service og en meningsfyldt købsoplevelse, kan nå op på omkring 20-30%, hvis ikke højere. Selv 40-50% i konverteringer er ikke ualmindelige afhængig af branche.

Sammenlign det med den digitale verden. De samme kvinder leder efter de samme beklædningsgenstande, men hvad mange webshops ikke forstår er denne personlige historiefortælling; de er mere produktorienterede. Hvis man visualiserer en typisk webshop i den virkelige verden, ville det ikke være et særligt indbydende syn. Det ville ligne en kedelig discountbutik med et uorganiseret udbud af varer og en disk med et kasseapparat. Webshops udstiller typisk ikke deres produkter, som man ville gøre i en rigtig butik, og de tilbyder ikke deres kunder en behagelig og personlig købsoplevelse.

 

aesirstory2

 

Intelligens, der konverterer

Hvis du har 100 besøgende på din hjemmeside, der alle er anonyme, hvordan er det så muligt at vurdere sine kunder på samme måde som i en virkelig butik? Mange webshops vil sige: “Vi bruger Google Analytics”, hvilket er et godt værktøj. Det indsamler en god mængde data fra dine besøgende, det viser dig nogle potentielle salgstragter, og det viser dig antallet af dine konverteringer. I vores erfaring fortæller Google Analytics os, at ud af de 100 besøgende, så vil 98,5% af dem forlade webshoppen igen uden at foretage et køb.

I den virkelige verden har vi en konverteringsprocent på omkring 20-50% i en butik, men i den digitale verden, forlader 98,5% butikken med det samme.

Det er fordi, vi næsten ingen viden har omkring de 98,5%. Vi har Google Analytics, og vi har vores salgstragter, men vi har ingen konkret information omkring de brugere, der forlader webshoppen. Måske har vi noget statistik, men dette kan være svært at omdanne til noget brugbart. Mange firmaer logger bare ind i Analytics et par gange om måneden for at se, om kurverne går op eller ned, men at gå i dybden med disse tal kræver en masse tid og kræfter, og der findes ingen nem metode til direkte at anvende denne data i din marketingstrategi. Google Analytics er et eksternt system, og tallene er for abstrakte.

Med Aesir integrerer vi vores data platform, så den bliver en del af din hjemmeside. Vi kalder løsningen Aesir Context Marketing. Aesir analyserer adfærden af vores 100 besøgende og måler dermed deres engagement niveauer. Nu leder de efter en kjole, så sorterer de efter kategori, så sorterer de efter farve, og til sidst finder de det, produkt, der tiltaler dem mest og tilføjer det til kurven. Aesir genererer “Business Intelligence” baseret på brugernes adfærd. Vores system beregner, hvilke besøgende, der tager de mest lovende aktioner, og identificerer de brugere, det er mest tilbøjelige til at købe et produkt.

I stedet for at have 1,5% besøgende, som vi ved alt om, og 98,5%, som vi ved intet om, så gør Aesir det muligt at dele de 98,5% op i flere kategorier. Måske var 20% meget tætte på at købe et produkt. Måske var 35% mindre parate til at købe, men brugte stadig lang tid på at søge efter et produkt. Måske var 20% endnu mindre engagerede, men deres adfærd kan stadig fortælle os noget om, hvorfor de besøger vores shop. Og til sidst, kun de resterende 23,5% var fuldstændigt kolde leads, der forlod vores shop, så snart de åbnede den.

 

aesirstory3

 

Få det meste ud af dine besøgende

Mange webshops er for opsatte på at tiltrække nye besøgende. Flere besøgende er fint, men hvis du kun konverterer 1,5% og stort set ignorerer de resterende 98,5% af dine potentielle kunder, fordi du ingenting ved om deres adfærd og ikke kan kommunikere med dem, så hjælper det ikke noget at bruge penge på marketing for at tiltrække flere besøgende. Det vil ikke nødvendigvis øge dine konverteringer.

Det handler om at bruge tid og kræfter på at fokusere på de brugere, der allerede besøger din webshop. At udnytte det potentiale, der allerede findes. Men det kræver også, at du gør din brugeroplevelse mere meningsfuld for dine besøgende.

Hvis du tager de 20%, der er “meget tæt på at købe”, og fokuserer på, hvordan du kan gøre deres brugeroplevelse mere meningsfuld, kan du potentielt øge din konverteringsprocent fra 1,5% til 21,5%.

Ved rent faktisk at bruge tid og kræfter på at analysere de oplysninger, Aesir har indsamlet, vil det derfor også blive muligt at øge din indtjening med 20%.

Aesir sporer brugeradfærd og italesætter det ved brug af letforståelige målinger. Det betyder, at din “Business Intelligence” ikke kun er baseret på teorier og antagelser, som du foretager på baggrund af tidligere erfaringer, men på hård og konkret data, der fortæller dig, hvordan folk bruger din hjemmeside. Dette giver dig mulighed for at observere dine brugeres praktiske tendenser og reagere på dem, så du kan differentiere din kommunikation baseret på hver enkelt gruppe.

Hvis en bruger besøger en møbelforretning på udkig efter en sofa, og de vælger en sofa af lys eg, så ved vi med Aesir, hvad deres præference er, og hvor dominerende den er for deres beslutningsproces. Dette giver os mulighed for at tilbyde intelligente forslag baseret på dette valg - bare det faktum, at vi gør mere end at vise en tilfældig sortering betyder at vi kan tre- eller firdoble omsætningen ved at fokusere på disse brugere.

 

aesirstory7

 

Realisér dine ambitioner

Det er dette potentiale, som Aesir opfylder. Gør dit indhold mere meningsfuldt for de brugere, der allerede besøger dit site, så der er større sandsynlighed for, at de konverterer. Kernen i Aesirs filosofi er at hjælpe vores kunder med at opnå deres potentiale, så vi skaber vækst for os begge.

Med Aesir vil du kunne opdage dit uudnyttede potentiale, og du vil have de nødvendige værktøjer til at opfylde det og dermed drastisk øge din omsætning.

Hvem kan sige nej til det?

konverterings-boost.jpg