Kunderejser viser vejen til bedre salg og marketing

Ved at kortlægge dine kunderejser kan du aktivt hjælpe kunderne med at finde den rigtige vej til det, de vil have.

Kortlægning af kunderejser

Kunderejser er en fælles betegnelse for alle de interaktioner, som en bruger har før, under og efter deres købsoplevelse. Kortlægning af kunderejser er en metode, der visualiserer de forskellige trin i deres rejse, fra idé til køb og endda længe efter.

For at kunne gøre besøgende til kunder, er det op til virksomhedens at levere det rette budskab, til den rette person, på det rette tidspunkt - at kunne sørge for, at hver gang brugeren står overfor et knudepunkt, så har du en positiv effekt på deres kunderejse.

For uanset om du er bevidst om det eller ej, så er alle besøgende, der kommer forbi din hjemmeside, på en rejse - og har du evnen til at kunne påvirke den eller skabe helt nye rejser, så vil du kunne levere brugeroplevelser, der bygger langvarige forhold og får dine kunder til at vende tilbage, igen og igen.

Men hvordan ser en sådan kunderejse ud, og hvordan kan man bruge den til reelt at skabe praktiske forbedringer for de rejser, der kommer i kontakt med dit brand? I gamle dage ville din direkte indflydelse over rejsen typisk starte og slutte med købet, men i dag har vi evnen til at måle kunderejser og pleje forholdet længe før, produktet eller ydelsen bliver købt, og samtidig længe efter.

Hos redWEB definerer vi denne proces ud fra tre faser:

Capture

Læs mere om vores tilgang til kunderejser her

Skal vi hjælpe med at guide dine kunder?

Vi bruger kunderejser i vores daglige arbejde med markedsføring, og vi ved, at det skaber værdi for de besøgende.

Vil du vide mere om, hvordan kunderejser fungerer i praksis, så kontakt os gerne, vi tilbyder også strategisk rådgivning.

Bliv ringet opSkriv til os

CTA_sign.jpg

Et effektivt strategisk værktøj

Bedre kunderejser fører til bedre brugeroplevelser, og det fører til gladere kunder. At fokusere på dette aspekt af din forretning kommer til at skabe resultater i takt med, at kunder stiller større og større krav til deres oplevelser på nettet. Derfor er kortlægning af kunderejser et uundværligt værktøj til optimering af din e-handelsstrategi.

Det fører bl.a. til

  • Højere konverteringsrater
  • Større bruger engagement
  • Tættere kunderelationer
  • En mere effektiv website eller shop
  • Flere tilbagevendende kunder

Formålet med at optimere dine kunderejser er at bringe dine kunder tættere på dit produkt og skabe et forhold baseret på hjælpsomhed og troværdighed. Når kunder er loyale, køber de selvfølgelig mere, men du kan ikke få dem til at blive loyale uden at gøre noget for dem.

Sådan fungerer det

Kunderejser er en del af hver kundes livscyklus og er ikke noget, der kun sker en enkelt gang. En enkel idé kan føre til flere kunderejser, f.eks. køb af hus kan føre til mange forskellige ydelser og produkter, der skal anskaffes.

Kortlægning af kunderejser har bl.a. til formål at segmentere dine kunder, så du kan differentiere din kommunikation på den rigtige måde. Dette kan gøres ved at analysere de forskellige touchpoints og observere generelle adfærdsmønstre direkte.

Det kræver selvfølgelig den rette teknik til at kunne måle de forskellige touch points på en enkel og letforståelig måde, og samtidig skal du have muligheden for at kunne se, hvor i rejsen, at kunden er tilfreds, og hvor de er frustrerede.

For i sidste ende er kunderejser blot data, og det kan samles på mange forskellige måder. Du kan sagtens begynde at optimere på egen hånd ved at gøre en indsats for at styrke din personlige kommunikation med kunder, f.eks. gennem support, interviews eller via testing, men for at kunne måle adfærdsmønstre, touch points/pain points, engagement osv. for tusindvis af brugere på én gang skal du have adgang til en data-drevet oplevelsesplatform.

Læs mere om Digital Experience Platforms

Se hvert trin i kunderejsen med Aesir

Aesir er vores egenudviklede Digital Experience Platform, der er bygget til at personalisere og optimere kunderejsen for alle brugere på samme tid.

Fra din virksomheds perspektiv vil du kunne følge kunderejsen i real-tid og sætte notfiikationer og andre regler op, når et specifikt adfærdsmønster dukker op. F.eks. vil du kunne se en kundes aktiviteter på hjemmesiden, når de besøger den fysiske butik - og butiksassistenten vil dermed kunne yde mere personlig og hjælpsom service.

Det er kun et eksempel på, hvordan automatisk indsamling af data kan omdannes til mere relevante oplevelser, som kunden ikke glemmer foreløbigt. Du vil også f.eks. kunne vise personlige tilbud og varer, der er relateret til deres præferencer. Eller belønne kunden for at nå et vist engagement niveau.

Ikke blot gør Aesir det let og overskueligt at optimere dine kunderejser, du vil altid have evnen til at kunne reagere på forandringer i trends eller generelle tendenser, hvis du holder øje med udviklingen på din hjemmeside. Derfor kan en Digital Experience Platform gøre en kæmpe forskel for dig både nu og i fremtiden.

Skal vi optimere dine kunderejser?

Det handler om at appellere til det følelsesmæssige frem for det rationelle. Derfor kræver det en forsigtig hånd at ændre på rejsen undervejs.

Vi kan hjælpe dig med at finde hoved og hale i dine brugeres adfærd og omstille denne information til konkrete forbedringer. Kontakt os for en snak om, hvad der skal til.

Kontakt mig

Ronni K. Gothard Christiansen

CEO

+(45) 23 88 87 70

ronni@redweb.dk