Online eller offline - der er kun én strategi

Med en veldefineret strategi lægger du pengene de steder, hvor de skaber mest værdi for din virksomhed, dit produkt eller din service.

Rådgivning om (online) strategi

Strategi handler om at opnå mål og finde vejen til de mål, også når man taler om online strategi. I vores arbejde med online strategi er det tydeligt, at den smelter sammen med virksomhedens overordnede strategi og er en naturlig del af denne.

Derfor er der sjældent grund til at opdele virksomhedens strategier i en online og en offline, men bedre kan betale sig, at arbejde med en sammenhængende virksomhedsstrategi.

I vores arbejde med komplette webløsninger er strategien vores grundlag for at opbygge en løsning, der understøtter virksomhedens mål og målsætninger.

Ta' hul på den nye strategi

Har din virksomhed en veldefineret og målbar strategi? Ellers kan vi hjælpe dig på rette vej.

Send os en mail, så sætter vi kaffe over til et indledende og uforpligtende møde.

Bliv ringet opSkriv til os

cta_cup.jpg

Disse virksomheder har omstillet deres strategi

Når man træder yderligere ind i den digitale verden, er der mange muligheder for nye idéer og strategier at træde i kraft. Det har vi hjulpet disse virksomheder med.

Klart definerede mål viser værdien

For at kunne nå et mål er det vigtigt at få det defineret klart og tydeligt. Når vi er i den digitale verden, vil et klart mål også være målBART, dvs. kunne måles på en eller anden måde.

Ofte vil strategiske mål, der er overfladisk defineret, være komplicerede at måle, og yderligere komplicerede at opnå (eller identificere, om det overhovedet er opnået) og samtidig påvise værdien af - og det er en vigtig pointe.

Et typisk eksempel på et overfladisk defineret mål: "Vi skal vækste på B2B markedet i de næste fire år, ved at implementere en ny digital platform."

I eksemplet er der ikke angivet hvor stor vækst, hvad der skal vækste eller hvordan den nye platform skal bidrage til den vækst, og det er samtidig usikkert hvordan væksten skal måles. Derudover er det svært at gennemskue om strategier har hold i virkeligheden, eller det blot er en vision, taget ud af et ønske om vækst.

Derfor vil det være svært at finde ud af, om eller hvornår målet er nået. Klart definerede mål kan også være komplicerede at måle. Men fordi målet er klart defineret, vil det hurtigt fremgå, hvad der skal til, for at kunne måle det, og værdien kan hurtigt påvises og udregnes.

Eksempel på et klart defineret strategisk mål: Vores salg af kerneprodukter til B2B kunder skal stige med 10% hvert år frem mod 2020. Her er der en klar måleenhed, et referencepunkt og en tidshorisont.

Taktikken: Det vil vi gøre ved at implementere en ny digital platform, der understøtter vores sælgere med flere og bedre leads og samtidig skaber grundlaget for meningsfuld dialog.

Vi forventer at den nye platform vil skabe en stigning i konverteringer fra website til salgslead på 20-30% i gennemsnit over 12 mdr. og med vores nuværende konverteringsrate i salgsafdelingen, vil den model stå for den ønskede stigning.

I eksemplet herover er det ene strategiske mål bundet op på en taktik, der fokuserer på at løfte eksisterende arbejdsgange ved hjælp af tilførelsen og investeringen i ny teknologi. Samtidig er der indbygget en vurdering af, hvor væksten skal komme fra og hvorfor der er grund til at tro på, at det kan lade sig gøre.

Definitionen af mål

Selvom en virksomhed har en lang og flot historik eller er nystartet og skal til at opbygge sig selv, vil virksomhedens målsætning ændre sig over tid. Derfor kan det være en god ide at få lavet et tjeck up på strategien, når man ønsker at rykke over på en ny platform, så strategi, mål og tekniske muligheder passer sammen.

Derfor arrangerer vi gerne workshops i opstartsfasen på et projekt, der har til formål at anskueliggøre virksomhedens mål, klart og tydeligt og samtidig optegne vejen derhen for både os og virksomheden.

På den måde kan vi sammen lave en opdateret strategi, med de klart definerede mål og planlægge vejen derhen.

Skal vi hjælpe dig?

Taktikken og vejen mod jeres mål

En del af vejen til virksomhedens mål centrerer sig helt naturligt om markedsføring, efter det nye website er gået i luften. Her er det vigtigt at stille sig selv de vigtigste spøgsmål, for at finde de svar, som SKAL besvares, såsom:

  • Hvad forventer de besøgende at finde på din hjemmeside?
  • Hvordan skal du bruge de sociale medier?
  • Hvordan skal du markedsføre dig og dine produkter?
  • Hvordan ser fremtiden ud og hvordan har i tænkt jer at tilpasse jer?

Svarene på disse spørgsmål afhænger af jeres visioner, forventninger og forretningsmodel, men også af hvilket marked i opererer på. Der er ikke to virksomheder der er ens eller har samme mål, derfor er der ikke to strategier der er ens - heller ikke på nettet. Det betyder, at der ikke er nogen gylden opskrift på den rigtige strategi, fordi den afhænger af den enkelte virksomhed.

Nogle virksomheder kan nå deres mål ved at være til stede og markedsføre sig på de sociale medier, mens andre har stor nytte af at bruge video som en aktiv servicekanal og understøtte salget af deres produkter.

Det handler om at finde frem til den model der passer til jeres virksomhed og det er her vores unikke forretningsforståelse og erfaring fra ti års digital markedsføring og webudvikling for alvor kan gøre en forskel for jer.

Få hjælp og rådgivning om digital strategi

Din strategi er unik, ligesom din virksomhed. Men derfor er der stadig brug for professionel rådgivning for at finde den perfekte løsning.

Har din virksomhed en veldefineret strategi? Ellers kan jeg hjælpe dig på vej og finde svarene på de svære spørgsmål.

Send mig en mail, så vender jeg tilbage til dig.

Kontakt mig

Ronni K. Gothard Christiansen

CEO

+(45) 23 88 87 70

ronni@redweb.dk