phone icon

Ny hjemmeside?

Der er en række relevante emner, som du bør tage stilling til, hvis du skal have udviklet en ny hjemmeside. I denne artikel kigger vi lidt på nogle af de ting, vi mener du bør tage stilling til, hvis du skal ud og investerer i en ny hjemmeside.

ny hjemmeside

Overvejer du en ny hjemmeside?

Overvejer du at få udviklet en ny hjemmeside? Vi har lavet en guide til nogle af de ting, du bør forholde dig til, hvis du er på udkig efter at få designet en ny hjemmeside. Det er selvfølgelig ikke den komplette guide, men en indsigt i nogle emner, som kan være relevante for dig som overvejer at investerer i et nyt website.

Hvad er vigtigt for mig?

Inden du går på jagt efter en leverandør af din nye hjemmeside, så er det vigtigt at du bliver bevidst om hvad det er du søger. Det er en rigtig god idé, at opsætte konkrete mål for hvad den nye webside skal kunne.

Det kan f.eks. være at det grafiske udtryk er enormt vigtigt for dig, eller at siden skal være optimalt optimerer i forhold til søgemaskinerne. Det kan også være du har specielle behov i forhold til adgangsstrukturen - f.eks. ved en større organisation, eller at det er vigtigt at siden er optimeret mod folk med synshandicap.

Ethvert firma eller person har forskellige behov, så derfor det er vigtigt at man bliver bevidst om hvilke behov man har, så man har den bedste mulighed for at finde den hjemmeside leverandør der kan opfylde ens behov.

Fra leverandørens synspunkt, så er det også vigtigt at disse behov bliver klarlagt fra start, da det altid er nemmeste at tænke dem ind i løsningen, hvis de kommer på bordet fra starten af.

Skal din løsning skræddersyes? 

Skal man have udviklet en ny hjemmeside, så skal man også overveje om der er noget der skal skræddersyes. Altså er der noget som der skal udvikles / programmeres, eller om det er ligetil.

Er der noget som skal udvikles, så er det ofte her at fårene bliver skillet fra bukkene - inden for webudvikling. Mange webbureauer kan udvikle en pæn hjemmeside, med de almindelige funktioner, men skal der integreres andre systemer, programmeres avancerede funktioner, laves procesoptimering, mv, så falder mange bureauer fra. De har simpelthen ikke kompetencerne indenfor de mere hardcore del af webudvikling. 

Så hvis du er på udkig efter en ny hjemmeside, som skal kunne nogle komplicerede ting, så bør du:

 

  • Være bevidst om at teknisk udvikling, det koster selvfølgelig penge. Det tager tid at programmerer større funktioner.
  • Ikke alle bureauer kan lave teknisk udvikling - så vær kritisk i dit valg af bureau. Det kan ende rigtigt dyrt, hvis man først vælger et bureau til at lave sin side, hvorefter man bliver nød til at vælge et andet - til at udvikle og integrerer de funktioner som det første ikke magtede. 

Vi har stor erfaring med teknisk udvikling og mener at vi kan udvikle alt for dig. Vores slogan er "kan det tegnes, kan det laves" - og det tager vi seriøst.  

Hvilket CMS system skal jeg vælge?

Webdesign firmaer sværger ofte til forskellige systemer – nogle gange nærmer det sig helt religiøse tilstande, når firmaer skal sælge det system som de benytter. Der er rigtig mange CMS systemer på markedet og det kan være forvirrende at skulle vælge.

Kort sagt, så er et CMS system, det system som håndterer den data som ligger i databasen - og som gør det muligt at både fremvise dataene (Som din hjemmeside) og manipulerer med dataene.

Som sagt, så findes der en lang række CMS systemer – nogle koster penge, altså man køber en licens til at benytte systemet. Andre koster en månedlig pris, typisk systemer udviklet specifikt af webdesign firmaerne og så er der open source systemerne, hvor systemet ikke koster noget.

Open Source

Der kan være fordele og ulemper ved hvert system, men hos redWEB der går vi helt klart ind for open source. Vi benytter Joomla, som er en af de mest populære og benyttede CMS systemer i verden. Fordelen ved open source, er at der sidder mange tusinde mennesker og udvikler på systemet, så det hver dag bliver bedre.

På den måde får man en langtidsholdbar løsning, hvor selve systemet ikke koster noget i drift og som hver dag bliver bedre. Desuden får man den fordel, at der sidder tusindevis af udviklere rundt omkring i verden og laver udvidelser til systemet. Så hvis man pludselig indser at man f.eks. gerne vil have integreret en bestemt mulighed, så er der gode chancer for at den allerede er udviklet og kan hentes gratis.

Skal du bare have en simpel informations hjemmeside, så betyder det ofte ikke det store, hvilket system man vælger, men skal du have en avanceret hjemmeside - som også er fremtidssikker, så kan det være katastrofalt at vælge det forkerte system.

CMS systemer og sikkerhed

At vælge en af de store open source systemer - er både positivt og negativt i forhold til sikkerheden. Fordelen er at når millioner af hjemmesider kører på samme system, så bliver alle tænkelig og utænkelige sikkerhedshuller jo afprøvet. Med et open source system som Joomla, der er der jo løbende kommet sikkerhedshuller, men de er så også blevet hurtigt opdaget og fixet.

Det negative er selvfølgelig at gevinsten ved at knække et så udbredt system, den er noget større for hackerne, da de pluslig får adgang til ekstremt mange hjemmesider, hvilket motiverer hackerne til at blive bedre og bedre.

Ved de mindre systemer - både de små open source systemer, men også ved de privat udviklede CMS systemer, der er gevinsten ikke ligeså stor ved hacking. Det er ikke samme antal websider hackerne får adgang til, hvis det lykkedes dem at bryde ind, omvendt så er det ofte nemmere for en hacker at knække et lille system, da det ikke er så gennemtestet og forbedret igennem mange år.

 

At vælge den rette leverandør

Vi vil selvfølgelig gerne have at du vælger redWEB som leverandør af din nye hjemmeside, men det er ikke sikkert at vores profil matcher med dine behov. Når man skal have udviklet en ny hjemmeside, så gælder det om at undersøge markedet og finde den leverandør som matcher dine behov bedst muligt.

Når du skal finde en leverandør, så er det vigtigt at du har nogle forskellige ting i baghovedet. Først og fremmest, så skal du som tidligere nævnt – være bevidst om hvad der er vigtigt for dig. Hvilke funktioner og kerneområder som du vil fokuserer på. Desuden er der en række andre punkter du bør tage med i overvejelsen.

Prisen

Dit budget kan åbne eller lukke mange døre – Hvis du har 5.000,- kroner til udvikling af ny hjemmeside, så kommer du ikke langt hos os eller hos nogle af vores konkurrenter. Det er bestemt ikke for at lyde snobbet, men sådan er virkeligheden. Skal man have professionelle mennesker til at udføre et arbejde de er specialiseret i - så koster det jo penge.

Pris og kvalitet hænger ofte sammen – og er dit budget ikke særligt stort, så kan det betyde at du bliver nød til at skære ned på ambitionsniveauet.

Husk også at regne den samlede pris ud. Ved nogle selskaber, der binder du dig til x antal år, med en årlig pris på X antal tusinde. For nogle kan det lyde skræmmende med en pris på en ny hjemmeside på 18,000 kroner, hvorimod 6.000,- årligt, med en binding på 3 år - lyder mere spiseligt. I praksis er det dog samme pris. Regn alle de samlede udgifter ud og sæt det op i mod, hvad du får hos de forskellige selskaber.

Leder du efter en leverandør, så er det en rigtig god idé at kontakte interessante leverandører og få en snak om dit projekt. Du bør kunne få et uforpligtende tilbud hos de forskellige selskaber. Du er i hvert fald meget velkommen til at kontakte os – vi står altid klar til at give et uforpligtende tilbud på dit projekt.

Ingen mennesker kan alt

Skal du have en ny hjemmeside af højeste kvalitet, så bør du også være bevidst om at ingen mennesker indenfor webbranchen kan alt. Leder du efter et webbureau, så kan der være fordele ved at vælge ét, hvor deres medarbejdergruppe dækker forskellige kompetenceområder.

En grafisk designer er dygtig til det grafiske, SEO-eksperten kan søgemaskineoptimerer siden, udvikleren kan klare kodningen og tekstforfatteren kan skrive de rigtige tekster. Der kan være store fordele i at vælge et webdesign firma, hvor medarbejderne har forskellige kerneområder - kontra små selskaber, hvor en person har mange hatte på.

Du skal have adgang til dit eget indhold

Du skal have adgang til at ændre dit eget indhold – så simpelt er det. Nogle selskaber har krav om at alle ændringer skal gå igennem dem, eller at de kun vil ændre indhold X antal gange om året. Du bør have adgang til alt selv, ellers svare det lidt som at købe et hus, men ikke må flytte rundt på møblerne, når man først er flyttet ind. Det lyder selvfølgelig lidt skørt, med den praksis, men den findes i Danmark og du bør være opmærksom på den.

Når man har købt et produkt, så bør man få adgang til alle filer, database, indhold på siden, mv.

Vær opmærksom på søgemaskineoptimering (SEO)

Mange webdesign firmaer sælger også søgemaskineoptimering, enten som en del af deres faste pakke eller som tilkøb. Det er et af de vigtigste punkter - i forhold til at få succes med sin nye hjemmeside. Hvis du har kommercielt indhold og regner med at skabe en indtjening, eller skaffe nye kunder via din side, så bør der også tænkes SEO ind i din løsning.

Hvis din hjemmeside derimod blot skal fremvise familiens katte eller lignende, så er det selvfølgelig et punkt som du kan springe over.

Det varierer fra selskab til selskab, hvordan arbejdets sælges og udføres.

Der er dog nogle faldgrupper du skal være opmærksom på:

 

Hvis et selskab vil sælge dig en løsning, hvor du bliver ”fundet af søgemaskinerne”, så kan der i få tilfælde være tale om Google Adwords, hvilket er betalt markedsføring, hvor man køber sig ind på reklamepladserne i Google. Det kan være effektivt, men hvert klik koster penge, hvilket du skal være opmærksom på. Det har ikke nogen direkte relation til søgemaskineoptimering.

I nogle tilfælde kan man købe SEO af enkelte søgeord – her er der 2 ting man bør være opmærksom på:

  1. Nogle søgeord kan være enormt lette at få til at ligge nr. 1 i Google, så hvis du eksempelvis går efter ordet ”Brugskunst i Nørresundby”, så vil det ofte være en dyrt købt placering.
  2. Sørg for at du arbejder med et professionelt SEO-firma, da der kan være risiko for at de påvirker din side negativt, hvis de arbejder for aggressivt med at få gode placeringer til dine søgeord.

Søgemaskineoptimering kan være utroligt forvirrende, der kan være rigtig mange ting man skal forholde sig til. Desuden kan SEO branchen minde lidt om de vilde vesten, da der er en del aktører som har en begrænset viden og som kun er ude på at tjene en hurtig mønt. Der er mange faldgrupper, så det handler om at vælge et firma som ved hvad de gør. 

Hvordan søgemaskineoptimering udføres af de forskellige selskaber - det varierer meget. Men når du er på udkig efter en ny hjemmeside, så sørg for at vælge et selskab som er bevidst om SEO.

Det er vigtigt at søgemaskineoptimering tænkes ind i siden – inden den bliver produceret, da det ofte kan være besværligt at rette en hjemmeside til med henblik på SEO optimering, hvis strukturen og opbygningen af siden har været forkert fra start af.

Vær bevidst om at du også bør involveres

Hvis du skal have fremstillet en ny hjemmeside, så er det vigtigt at du bliver involveret fra start af. Først og fremmest, så skal du jo dele dine tanker med leverandøren, f.eks. om dine behov og hvad der er vigtigt for dig.

Hvor mere du bliver involveret fra start - desto større chance for at projektet bliver en succes. Du skal dog også være opmærksom på at når man arbejder med et professionelt webdesign firma, som f.eks. redWEB, så har firmaets medarbejdere en kæmpe viden indenfor området, så du bør også være åben overfor input og ideer fra webudviklerne. Sammen kan i skabe den bedste løsning, hvor dine ønsker bliver blandet med deres kompetencer.

Hos redWEB, der har vi det synspunkt at et godt og seriøst webdesign - det tager udgangspunkt i wireframes. En wireframe er et designmæssigt værktøj, der benyttes af grafikkerne når der udvikles hjemmesider. Man tegner simpelthen en kladde over hvad de enkelte sider skal indeholde, hvordan navigationsstrukturen bør være. Desuden hvilke funktioner siden skal have, hvordan de skal virke og hvor de skal placeres. En wireframe tegnes ud fra kundes indledende ønsker og benyttes til:

 

  1. At give kunden et indblik i designet, så der kan justeres, så der er størst mulig chance for at webdesignet bliver godkendt første gang.
  2. Skabe den rette struktur, så de besøgende kan finde det de søger.
  3. Være bevidste om eventuelle call-to-action og hvor de skal placeres.
  4. Skabe en gennemarbejdet og gennemtænkt webløsning.

På den måde bliver et godt webdesign skabt, hvor tingene er gennemtænkte og kunden involveres i designet.

Det er også en god idé at involverer sig løbende og give konstruktiv kritik og feedback. Involverer du dig i projektet, så er der størst mulig chance for at slutproduktet bliver som du vil have det, men husk at også webdesign firmaer jo er eksperterne på området, så når de siger en løsning er bedre end den anden, så er det ofte baseret på erfaring og viden.

Husk smartphones og tablets

Markedet for smartphones og tablets bliver større og større, det skal du huske når du får designet en ny hjemmeside. Det er ikke unormalt at mere end 20 procent af trafikken kommer fra enten mobiltelefoner eller tablets. Det kan være rigtig fornuftigt at få et webdesign som er responsive, så det tilpasser sig den enhed der ser siden. Der er ingen sammenhæng mellem CMS systemer og muligheden for responsive design, det bør kunne kodes ind i alle løsninger.

Personlig kontakt

Det er altid en god idé at vælge et firma hvor du kan få personlig kontakt. Det kan være lige fra indledende møde, til løbende dialog igennem designperioden. Desuden skal dit projekt overdrages på ordentlig vis, med undervisning og gennemgang af funktioner og muligheder.

Gode referencer

Det kan være en god idé at undersøge et referencer fra de forskellige firmaer – det giver et godt overblik over evner og muligheder. At undersøge referencer kan også benyttes som inspiration, da man ser en lang række flotte webdesign, som man kan blive inspireret af.

 

Efter leveringen af ny hjemmeside

Der er også nogle emner som er relevante - i forhold til forløbet efter ens nye hjemmeside er blevet færdig.

Sikkerheden

Hacking problemer og menneskelige fejl – det kan opstå på alle sider. Det er vigtigt at du vælger et selskab som er bevidst om at disse problemer kan opstå og som har nogle klare retningslinjer omkring problemstillingen.

Skal du selv stå for opdateringen af siden, eller gør webbureauet det for dig? Hvem står med aben, hvis siden bliver hacket?

Som eksempel, så har vi hos redWEB denne politik:

Kunden skal selv opdatere siden – dette er dog nemt via Joomla´s indbyggede opdateringssystem. Hvis man ikke er interesseret i dette, så kan man tilkøbe en vedligeholdelsespakke. Hvis ens side bliver hacket, eller f.eks. ødelagt ved en menneskelig fejl, så tilbyder vi en gendannelse (Hvis siden er hostet via redHOST) og vejledning omkring udbedring af fejlen.

Man kan også overlade sikkerhedsansvaret til os og få opsat en sikkerhedspakke.

Uddannelse

Hvad nytter det at have en fantastisk hjemmeside, hvis man ikke forstår at benytte den. Hvis du selvfølgelig er en haj indenfor CMS systemer, så er tingene selvfølgelig nemmere. Men det er det de færreste som er - derfor er det en rigtig god idé at undersøge om der er undervisning med, hvis du køber en ny hjemmeside hos et webbureau, eller om det er nok som eventuelt kan tilkøbes.

De sidste ord

Det var en hurtig gennemgang af nogle af de ting du skal forholde dig til, hvis du skal ud og finde en leverandør til en ny hjemmeside. Listen af selvfølgelig ikke komplet, men giver et indblik i nogle af de områder der kan være relevante for dig.

Artiklen er selvfølgelig farvet af vores holdninger til de forskellige ting, men det med at have en holdning til tingene, det er kun positivt. Det er bedre at et webbureau har holdninger og faste politikker omkring de forskellige problemstillinger, end at der opstår situationer hvor forventning og praksis ikke matcher.

Er du interesseret i at få et tilbud på en ny hjemmeside, så er du selvfølgelig velkommen til at kontakte os.

Overvejer du at investere i en ny webshop? Læs vores artikel "Ny webshop? 25 punkter du bør overveje, hvis du planlægger at starte en webshop".

ny hjemmeside.png