phone icon

Ny webshop? 25 punkter du bør overveje, hvis du planlægger at starte en webshop

Alle kan i dag, for meget få midler, starte en ny webshop op, i håbet om at få succes.

I mange tilfælde, sætter folk sig ikke ordentligt ind i tingene og søsætter projekter der ikke er gennemtænkt og gennemarbejdet.

Denne artikel er for dig som overvejer at starte en ny webshop, men som måske ikke helt har den store viden indenfor området.

Artiklen er ikke nogen facitliste i forhold til at starte en webshop, men kan forhåbentlig sætte nogle tanker i gang omkring hele processen og nogle af de ting man bør forholde sig til.

Forhåbentlig kan artiklen inspirere dig til at researche videre på de områder, hvor du føler du mangler viden.

Husk artiklen er selvfølgelig subjektiv og baseret på mine egne holdninger og erfaringer.

 

1: Hvad skal jeg dog sælge?

Tendensen er at webshop markedet udvikler sig i en retning, hvor det er de store webshops som vinder.

Store webshops kan købe stort ind, og dermed give priser som de små ikke kan konkurrere med.

Hvis du sidder hjemme med et enkeltmandsfirma og tror at du kan skabe en succesforretning indenfor de store områder, som f.eks. tøj eller elektronik, vil du få det ekstremt svært.

Mulighederne findes mere i nicheområderne, hvor de store butikker endnu ikke har overtaget markedet.
Når du overvejer hvilke produkter du vil sælge, så er det en god idé at gøre dig tanker omkring:

  • Er produktet nemt at sende / fragte?
  • Hvor høj er dækningsgraden?
  • Vil der komme mange reklamationer?
  • Er produktet nemt at håndtere lagermæssigt?
  • Er det et produkt som er nemt at skaffe flere af?
  • Kan du tilbyde kunderne en pris som er attraktiv? Især hvis andre webshops sælger samme produkt.

 

2: Skal jeg lave en forretningsplan?

Det kan være en rigtig god idé at lave en god forretningsplan. I det lange løb, kan det være med til at spare dig både tid og penge og vil være altafgørende, hvis du f.eks. skal optage et lån til projektet.

Det kan også bruges som et redskab til at se om din idé rent faktisk er realistisk. 

Hvis du er i tvivl om hvordan du laver en forretningsplan, findes der mange skabeloner på nettet.

 

3: Hvem skal levere mine produkter?

Inden du sætter alt for meget i gang, så er det vigtigt at du finder leverandører til din webshop.

Du bør gøre dig nogle overvejelser, som f.eks:

  • Findes der danske leverandører?
  • Skal du importere fra et andet EU land?
  • Skal du importere fra udenfor EU? (Hvilke krav er der?)
  • Hvilke krav har leverandøren? Er der f.eks. et mindstebeløb for bestilling?
  • Hvilke priser kan de tilbyde? Er priserne holdbare i forhold til hvad andre webshops sælger produkterne til?
  • Tilbyder leverandøren dropshipping?
  • Hvad er leveringstiden?

Det er rigtigt vigtigt at du kan få produkterne til en pris, hvor du også kan tjene penge når du videresælger dem.

Har du f.eks. konkurrenter som kan købe meget store mængder, så har de højst sandsynligt bedre aftaler med leverandøren, hvilket giver dem mulighed for at sælge produkterne til en lavere pris. 

 

4: Hvilket webshop system skal jeg vælge?

Hos redWEB der benytter vi redSHOP, som er vores eget open source system.

Der findes en lang række open source webshop systemer, som varierer meget i kvalitet. Derudover findes der også mange hosted løsninger, hvor du typisk ikke har adgang til kildekoden.

Find et webshop system der passer til dig og dine kompetencer. Hvis du f.eks. er teknisk anlagt, så vil det være en god idé at vælge et system der er open source, da du i det lange løb vil kunne spare rigtig mange penge ved selv at tilpasse/tilføje funktioner.

 

Fordele ved open source:

  • Typisk gratis / licensfrit.
  • Masser af gratis udvidelser.
  • Hurtig udvikling af systemet.
  • Du er ikke bundet til en leverandør / programmør.
  • Ekstremt fleksible systemer uden de store begrænsninger – næsten alt kan lade sige gøre.
  • Nemt at få hjælp, da der potentielt findes rigtig mange mennesker med erfaring indenfor systemet.

Ulemper:

  • Kan være svært at komme i gang med, da der ofte er rigtig mange funktioner.
  • Kan være tungt at sætte op, hvis man selv vælger at opsætte sin webshop.
  • Kan komme løbende kompatibilitetsproblemer, hvis man benytter 3. parts plugins, hvor udviklingen stopper.

Fordele ved hosted løsninger:

  • Færre bekymringer – shoppen burde spille fra dag 1.
  • Du kender dine webshop udgifter og de er konstante.
  • Bliver løbende opdateret.
  • Det er en nem og hurtig måde at komme i gang med e-handel på.

Ulemper:

  • Det kan hurtigt blive rigtigt dyrt, især hvis du har specielle ønsker.
  • Udviklingen af systemet går sjældent så stærkt som ved Open Source.
  • Du kan sjældent selv lave de store tilpasninger.
  • Du er låst til 1 udbyder og bliver du utilfreds med udbyderen, så skal du skifte hele systemet.
  • Udover du er låst til udbyderen, har du typisk også bundet dig for en længere periode og kan derfor ikke nemt komme videre hvis du skulle blive utilfreds.

5: Domænenavn

Skal du sælge i Danmark, så vælger de fleste at benytte et .dk domæne. Er der bare en lille chance for at forretningen udvikler sig internationalt, så vil det være en god idé at registrere .com domænet, hvis det er ledigt.

Langt de fleste gode domæner at taget, så mange går efter at finde et domænenavn der er kort og nemt at huske. Som f.eks. ”Wupti”, ”Stylepit”, ”Happii”.

Det vil være en god idé at undlade at vælge et domænenavn med bindestreg. Hvis du vælger et domænenavn med æøå, så bør du også registrere domænenavnet uden æøå, altså hvis du forelsker dig i domænenavnet: ”Hævy.dk” – så bør du også registrere ”Haevy.dk” (Google, Facebook, mv, er ikke så glade for æøå).

Hvis du kun vil sælge chokolade, så vil chokolade.dk selvfølgelig være rigtigt fint, men som sagt er langt de fleste gode domæner taget, så det kan være svært at få det perfekte domæne.

Vælger man et ”keyword” domæne, som f.eks. chokolade.dk, så kan det også være en ulempe med tiden, f.eks. hvis man en dag beslutter sig for også at sælge tyggegummi.

 

6: Hosting

Medmindre du vælger en hosted webshop, hvor hosting er en del af pakken, så skal du også have fundet hosting til din nye webshop.

Hvilken slags webhosting du bør vælge, det afhænger af hvor tungt dit webshopsystem er og hvor mange besøgende du regner med at ville få.

Nogle klarer sig fint med et helt billigt webhotel, mens de helt store webshops med mange tusinde daglige besøgende - typisk ligger på en hurtig VPS server eller dedikeret server.

 

7: Hvad med fragt?

Danske webshops benytter Post Danmark og GLS, men også mindre spillere som Bring og Swipbox kan være relevante.

Mange webshops tilbyder flere fragtmuligheder, da kunderne ofte har deres favorit, men som en nystartet mindre webshop, så bør du nok kun starte med 1 mulighed.

Undersøg de forskellige fragtpriser og regn det med i din forretningsplan. For nye webshops, der kan der være mange penge at spare, ved at vælge den rigtige fragtløsning.

 

8: Skal jeg have mit eget lager?

Du kan vælge at have dit eget lager, eller du kan benytte et eksternt lagerhotel, eller du kan benytte dig af dropshipping direkte fra leverandøren, hvis de tilbyder det.

Lagerhotel - (Pick & pack) er en service hvor man har sit lager et eksternt sted, hvor lageret modtager forsendelserne fra leverandørerne, klarer forsendelserne til kunderne, holder styr på lageret, osv. Det forøger selvfølgelig udgifterne, men kan være fornuftigt for dig, som ikke har plads til det store lager, eller som bare gerne vil outsource den del.

Dropshipping er ikke så udbredt, men nogle leverandører tilbyder det. Med dropshipping videresender du dine ordrer til leverandøren, som så sender pakkerne til kunderne ud i dit navn.

Typisk formindsker det avancen, og der kan dukke problemstillinger op i forhold til returpakker, osv. Men det kan være fornuftigt for dig som ikke har økonomien til at købe stort ind hos leverandøren. 

Eget lager er den mest tidskrævende form for lager, men det vil også i langt de fleste tilfælde være den løsning hvor du har færrest udgifter.

Har du dit eget lager, så skal du dog også tænke på emballage, forsendelseskasser, labels og labelprinter.

 

Hvordan er det lige med betaling?

Der dukker hele tiden nye betalingsmuligheder op på nettet, så det er et emne hvor der er løbende udvikling.

 

9: Dankort betaling

Hvis du ønsker at modtage Dankort betalinger, så skal du have en indløsningsaftale med NETS og en betalingsgateway.

 

10: Internationale betalingskort

Hvis du ønsker at modtage betaling med internationale betalingskort, som f.eks. MasterCard og Visa, så skal du have også have en indløsningsaftale og en betalingsgateway.

Der findes en række udbydere som tilbyder indløsningsaftaler, som f.eks. Teller, Euroline, Swedbank, mfl.

 

11: Betalingsgateway

For at kunne koble dine betalinger i webshoppen med din indløsningsaftale, skal du have en betalingsgateway. Der findes en række firmaer som tilbyder betalingsgateways, som f.eks. ePay, Quickpay, DIBS, mfl.

 

12: Handelsbetingelser

Når du går og planlægger at starte en ny webshop, så vær opmærksom på at du ret tidligt i processen skal kunne fremvise dine handelsbetingelser (Ved godkendelse hos NETS skal du kunne fremvise shoppen + handelsbetingelser).

Der findes en del fyldestgørende skabeloner på nettet, husk bare at de bør vær opdateret til den nye forbrugeraftalelov, der kom i 2014.

 

13: Support

En god kundeservice er selvfølgelig afgørende for at drive en langtidsholdbar forretning. Du bør gøre op med dig selv hvilken slags kundeservice du vil levere, altså om det skal være pr. telefon, mail eller måske via et online chatsystem (Som bliver mere og mere udbredt).

Det er vigtigt at du vælger en løsning som er realistisk at overholde. Hvis du giver folk mulighed for at ringe, så skal der være en som tager telefonen. Hvis du har en supportmail, så bør man få et hurtigt svar og hvis man kan kontakte dig via online chat, så bør den besvares indenfor meget kort tid.

 

14: Hvordan markedsfører jeg webshoppen?

Inden ens nye webshop kommer i gang, så kan det være en god idé at gøre sig lidt tanker omkring hvordan man vil markedsføre den.

Ingen butikker er ens og det vil selvfølgelig være forskelligt hvilke markedsføringsmetoder som virker bedst, men du bør helt sikkert overveje:

  • Søgemaskineoptimering
  • Adwords
  • Nyhedsbreve
  • Sociale medier

 

15: Søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering er ekstremt vigtigt, hvis man ønsker at blive fundet på nettet – og hvilken webshop ønsker ikke det?

Din webshop bør være søgemaskineoptimeret fra start af, så det er vigtigt at du vælger en webshop leverandør, der kan give dig en løsning som rent teknisk spiller i forhold til søgemaskineoptimering.

Husk at søgemaskineoptimering tager tid og successen kommer ikke fra dag 1, men hvor hurtigere man kommer i gang med arbejdet, desto hurtigere kommer successen.

 

16: Adwords

Adwords kan være et rigtigt godt værktøj, til at skabe relevant trafik til en ny webshop og skaffe omsætning fra dag 1.

Er man indenfor brancher hvor der er meget konkurrence, og hvor ens konkurrenter har styr på deres konvertering og har optimeret Adwords grundigt, så kan det være meget svært at få succes med fra start af.

Hvis du vil benytte Adwords, så sæt dig grundigt ind i det, eller få fat i nogle som har forstand på det. Husk at det er vigtigt at du ikke bare køber trafik i blinde, men tracker konverteringer direkte i Adwords.

 

17: Nyhedsbreve

Nyhedsbreve kan have en ekstremt høj konverteringsrate, da ens modtagere typisk er folk som allerede har handlet i webshoppen og som er interesseret i den type produkter man sælger.

Når man planlægger sin nye webshop, så bør man tænke nyhedsbrev signups med ind i det hele, så man kan begynde at få folk ind på sin nyhedsbrevsliste fra dag 1.

Det kan både være at lokke besøgende på siden til at signe op, og selvfølgelig få kunder der laver en bestilling i webshoppen, til samtidigt at samtykke at de vil modtage nyhedsbreve.

 

18: Sociale medier

Det er aldrig nogen dum idé at være til stede, der hvor ens kunder er. Overvej om Instagram, Twitter, Facebook, Youtube eller Linkedin kunne være relevant for din forretning.

Men skal du have nogle salg igennem systemet, så vil din tid i starten, højst sandsynligt være givet bedre ud, ved at bruge tiden på søgemaskineoptimering, Adwords og nyhedsbreve.

 

19: Google Analytics

Google Analytics er et online statistikprogram, hvor du har mulighed for at se nærmest alt omkring dine besøgende. Det er vigtigt at din webshop bliver koblet sammen med Analytics, så du får aktiveret e-handels tracking i Google Analytics, hvilket betyder at dine salg bliver integrereret i systemet.

På den måde kan du se data som f.eks:

  • Hvor kommer kunderne fra?
  • Hvilke sider genererer salgene?
  • Hvordan er købsflowet?
  • Hvor falder folk fra i processen?

Det er vigtigt at du har Analytics på fra dag 1. Måske du ikke vil bruge Analytics så aktivt i starten, men du bør samle data fra dag 1.

 

20: Hvad med produktfotos?

På din webshop skal der selvfølgelig være billeder af produkterne.

Du skal overveje hvordan du vil skaffe billederne. Ofte så tilbyder leverandøren gode billeder af sine produkter, som du frit kan benytte.

Det kan være en god måde at komme i gang, men med tiden kan der komme et behov for selv at producere ens billeder, f.eks. hvis man har 2 forskellige leverandører, som tager billeder på 2 forskellige måder. Det kan ende med at se lidt forvirrende ud i shoppen. 

Når du vælger din webshop løsning, så vil det være en god idé at få opbygget en shop der tillader flere billeder pr. produkt. Folk vil gerne kunne se hvad de køber.

 

21: Hvad med produkttekster?

Hvis din leverandør tilbyder dig produkttekster, så bør du omskrive dem 100%. Hvis du benytter samme tekster som ligger andre steder på nettet, så vil Google ikke give dig meget kærlighed, da Google ikke kan lide dobbelt indhold.

Alternativt kan du selv skrive alle dine tekster eller få en tekstforfatter ind over. Det hjælper rigtig meget i forhold til søgemaskinerne, at man har fyldige produkttekster.

Det vil også kunne mærkes på konverteringsraten, hvis man har tekster af høj kvalitet. Afhængigt af hvor mange produkter du skal sælge i din nye webshop, så kan tekstarbejdet være en tidsrøver, så derfor kan det være fornuftigt at afsætte en del tid til arbejdet tidligt i processen.

 

22: Trustpilot

Trustpilot er en god måde at fremvise sin gode service, men det er også dyrt for den nye webshopejer. Det kan være fornuftigt at starte med gratisudgaven, så kan man med tiden overveje om man vil investere i betalingsudgaven og de udvidede muligheder.

Benytter man Trustpilot aktivt, så bør man være bevidst om at gode anmeldelser sjældent kommer af sig selv. Mange har succes ved at f.eks. udsende en opfordring til anmeldelse X antal dage efter salget.

 

23: E-mærket

E-mærket er billigere end Trustpilot, hvis man ser bort fra deres gratis version. Om e-mærket vil være fornuftigt for din forretning, det er svært at sige, men hvis man opnår en fin omsætning, så kan der være fornuft i at give ens brugere den ekstra sikkerhed, som mærket indebærer.

For langt de fleste nye webshops, så vil det dog næppe kunne betale sig at hoppe på e-mærket fra dag 1.

 

24: Hvordan er det med returvarer?

Ved køb på nettet, der har man som minimum 14 dages returret. Det er vigtigt at man oplyser på webshoppen omkring ens returregler, da fortrydelsesretten ellers forlænges i op til 12 måneder.

Ved salg skal man også gøre opmærksom på ens returregler via et varigt medie, typisk via mail i ordrebekræftelsen.

Man bør sætte sig ind i returreglerne og være skarp når man skriver sine handelsbetingelser, så man ikke ender i en uheldig situation.

I forhold til returvarer, så kom der jo i 2014 den nye regel, der siger at der må returneres brugte varer. Man skal dog kun returnere varens aktuelle værdi. E-mærket har lavet en god artikel omkring emnet.

 

25: Bogføring

Alt din økonomi i webshoppen skal selvfølgelig bogføres. Livet er for kort til bogføring i Excel.

Der findes en lang række gode regnskabsprogrammer på markedet og vælger du den rigtige løsning, så vil dit webshop system højst sandsynligt kunne kobles sammen med dit regnskabsprogram, så bogføringen går som en leg.

 

Konklusion

Det var det! 25 punkter som er yderst relevante, for dig som overvejer at starte en webshop. Listen kunne have været meget længere, f.eks. kommer vi slet ikke ind på webdesign, men vi vil på et tidspunkt præsentere et blogindlæg omkring webshops og design der konverterer. 

Husk at det er faktisk nemt at starte en webshop. Hvis du vil, så kan du ignorere mange af punkterne og komme hurtigt i gang. Men vil du have succes med din webshop, så hjælper det meget at gøre sit forarbejde ordentligt.

 

Hos redWEB kan vi ikke bare udvikle din webshop, vi kan også være en aktiv medspiller i hele processen. Vi har hjulpet mange med at etablere deres webshop og vi kan selvfølgelig også hjælpe dig. Hvis du skal have hjælp til opstarten af en ny webshop, så er du meget velkommen til at kontakte os.

 

programmering af apps.png