phone icon

Sådan tester du hastigheden på din hjemmeside

Hastigheden på din hjemmeside har enorm stor betydning for brugeroplevelsen. I denne artikel kan du blive klogere på, hvordan du tester om din hjemmesides performance er god nok.


Et langsomt website koster kunder

Vi har alle prøvet at besøge en hjemmeside, som ikke kører særlig hurtigt. Det er rigtig irriterende som bruger, at vente på hjemmesiden loader næste side. Når brugerne er vant til at tingene sker med det samme, risikerer du med en langsom hjemmeside at det koster dig kunder i sidste ende. Nogle af de negative ting ved en langsom hjemmeside er:

  • Dårligere brugeroplevelse
  • Dårligere konverteringsrater
  • Dårligere genbesøgsrate
  • Dårligere placering i søgemaskinerne

Google proklamerede nemlig helt tilbage i 2010, at hastigheden på dit website også ville have betydning for din rankering på google.
(http://googlewebmastercentral.blogspot.dk/2010/04/using-site-speed-in-web-search-ranking.html)

Google præciserede ikke, hvilke faktorer af hastigheden havde betydning for rankeringen. Altså præciserede google ikke om det var f.eks. sitets størrelse i MB eller Time-To-First-Byte (TTFB), som havde betydning for din rankering. Det er stadig i dag svært at give et præcist svar på, hvilke parametre google kigger på når googles robotter scanner din hjemmeside.

Derfor er det vigtigt at optimere betingelserne for hastigheden på dit site, på tværs af alle parametre både onsite men også i forhold til din hosting udbyder.

  • On-site optimering kunne bl.a. være at komprimere billederne, optimere CSS-levering eller optimere indholdet til enheden det vises på.
  • Af din hostingudbyder kræves det at hardwaren som afvikler siden er af høj kvalitet. Ligesom man kender det fra en computer, som kræver hurtigt hardware for at åbne programmer hurtigt.


Her kan du teste hastigheden på din hjemmeside

Der findes flere forskellige værktøjer til at teste hastigheden på din hjemmeside. Det er vigtigt at pointere, at resultaterne kan variere fra gang til gang på disse services, derfor kan det være en god idé at teste mere end en gang. Nogle af de mest anvendte og anerkendte redskaber til at teste din hjemmesides performance er Pingdom Tools og Google PageSpeed Insights. Hver har de deres muligheder, som vil blive gennemgået herunder.


Pingdom Tools

Med Pingdom Tools kan du se hvor mange og hvor lang tid de forskellige forespørgsler tager på dit site. Det er vigtigt at du vælger Amsterdam som testland, så du ikke kører en forespørgsel fra USA.pingdom setup

Dermed får du et mere realistisk billede af, hvordan din hjemmesides hastighed er i Europa. Du kan også selv vælge om testen skal være offentlig tilgængelig efterfølgende.

Waterfall view

Når testen har kørt får du i ”Waterfall”-viewet vist f.eks. hvor lang tid hentning af billederne tager, svartiden fra serveren på dit site og indlæsning af diverse scripts. Du kan folde delelementerne ud så du kan se udspecificeret omkring cachelagring af elementer osv.pingdom

Performance grade view

Med dette view kan du se lidt omkring, hvilke elementer du kan optimere på dit site, for at opnå en bedre performance grade. Det kan f.eks. være ved at cache nogle elementer på sitet, undgå redirects og cookies. Igen kan du her få uddybet helt ned til de enkelte delelementer, hvad der præcist skal optimeres.pingdom performance grade

Page Analysis view

Dette view giver dig det forkromede overblik over dit websites performance inddelt i Load Time Analysis, Size Anlysis og Request Analysis. Her kan du igen se hvilke delementer som forsinker hastigheden på din hjemmeside.pingdom performance page analysis

Pingdom er god hvis du hurtigt vil sammenligne dit site, mod en af dine konkurrenter i forhold til hastigheden på hjemmesiden/serveren. Samtidig giver den dig et indblik i, hvad du kan optimere for, at opnå hurtigere hastigheder på din hjemmeside. Servicen er i øvrigt 100% gratis at benytte.

Du finder redskabet ved at besøge deres hjemmeside her: 
http://tools.pingdom.com/fpt/


Google PageSpeed Insights 

Det andet redskab som kan anbefales at bruge, er Googles eget redskab nemlig PageSpeed Insights. Du kan prøve redskabet lige herunder. 


Med dette redskab får du et mere dybdegående indblik i, hvordan dit site kan optimeres på henholdsvis en mobil enhed og computer. Det er vigtigt at notere sig i den sammenhæng, at det er svært at score højt på begge parametre. Google stiller nærmest urimelige krav i forhold til at opnå en perfekt score. Faktisk scorer googles egen side ikke engang 100%. Men redskabet kan være med til at belyse nogle af de største problemer i forhold til hastigheden på din hjemmeside og samtidig give dig råd til hvordan du løser disse problemer.

Når testen er færdig får du en score mellem 0-100 som afhænger af hvor hurtig din hjemmeside er. Udover selve hastigheden analyseres også brugervenligheden af din hjemmeside, som får en score under hastighedsscoren. Du får hvad du bør optimere for at opnå en hurtigere hastighed på din hjemmeside.pagespeed mobil

Ligeledes kan du se hvad der fungerer godt på hjemmesiden – eller rettere sagt hvilke regler du overholder ift. googles perception af god kode. Du kan udvide viewet så du får vist endnu mere præcist, hvilke elementer der trækker hastigheden ned på din side.pagespeed mobil optimering klik

Klikker du på linket bliver du sendt videre til en hjælpeside som forklarer, hvordan du udbedrer ”fejlen(e)” på hjemmesiden.pagespeed forbedring

Tit og ofte er det her man skal have hjælp af sit webbureau, da mange af tingene berører kodningen af hjemmesiden. Som tidligere nævnt er det meget svært (hvis ikke umuligt) at opnå en perfekt score, så sørg for at rette fejlene som har størst indflydelse på din hjemmesides hastighed.


Hastigheden på hjemmesiden er ikke afgørende for success

Når alt kommer til alt er hastigheden kun en lille del af, hvordan din hjemmeside fungerer som helhed. Selvom man har en super hurtig hjemmeside er det ikke sikkert, at dine brugere kan finde ud af din hjemmeside. Derfor er det vigtigt at hjemmesiden er gennemtænkt i forhold til usability og hjemmesiden har et gennemtænkt design. Derudover er det selvfølgelig vigtigt at din hjemmeside bliver fundet på google, så SEO er også en del af at have en velfungerende hjemmeside.

Har du brug for hjælp til optimering af din hjemmeside hvad enten det gælder nogle af de ovenstående discipliner, eller om det gælder generel hastighedsoptimering på din hjemmeside så er du velkommen til at kontakte os. Vi tilbyder også en performanceanalyse af din hjemmeside som du kan læse mere om her.