phone icon

Træt af ”Not provided” i Google Analytics? Øg salget på de søgeord som sælger!

Denne artikel handler om at benytte Google Analytics og Webmaster Tools til øge antallet af salg på søgeord, som man ved konverterer.

For bedst muligt at kunne arbejde med anbefalingerne, så bør man have en Analytics konto, hvor man måler konverteringer, som f.eks. indtjening på ens webshop eller målkonvertering. Desuden skal man have Google Webmaster Tools tilkoblet.

Denne guide er mest ment som inspiration. Der er ingen konklusioner eller facitliste, men derimod inspiration til at forhåbentligt forøge salget / antallet af henvendelser. 

Af gode grunde, er alle eksemplerne censureret, så brug din fantasi :-)

 

En kort intro

Siden Google begyndte at køre alt deres trafik via https, så er information omkring organiske søgeord så godt som forsvundet i Google Analytics.

I de gode gamle dage kunne man i Google Analytics se, hvilke søgeord man var blevet fundet på og hvordan de enkle søgeord performerede (F.eks. konverteringsraten på det bestemte søgeord og hvor meget omsætning søgeordet genererede).

Dengang var alting dejligt simpelt. Hvis man så at man lå nr. 2 i Google på et søgeord som genererede XX.XXX,- i omsætning, så gav det selvfølgelig mening at optimere mod at indtage førstepladsen i stedet.

 

Men det skal jo ikke være nemt!

Heldigvis kan man dog stadig få adgang til lignende data og optimere ens side, så man forøger omsætningen.

Det kræver dog lidt manuelt arbejde og lidt reverse engineering!

 

Skridt 1: Find ud af hvilke sider som konverterer

Først og fremmest skal man finde ud af hvilke sider, der skaber salg/henvendelser via Google.

I Google Analytics kan man i menuen Anskaffelse->Søgeord->Organisk få et overblik over hvilke søgeord man er blevet fundet på. Desværre er den data som vises som standard, dog ikke særlig brugbar, da det primære søgeord som bliver registreret er (not provided).

Hvis man sætter den til at sortere efter ”Landingside” i stedet, så kan man dog få en liste over hvilke landingssider, som skaber flest konverteringer fra søgemaskinerne.

1 - webmaster tools

Hvis man sorterer listen efter konverteringer eller omsætning, så kan man se hvilke sider skaber mest omsætning fra søgemaskinerne.

Eksempel:

oversigt over indtjening i analytics

Lav en liste over dine bedste landingssider og smid dem ind i et excelark.

Om man vil optimere 1 eller 100 sider, det er det samme, det er kun et spørgsmål om hvor meget tid man ønsker at afsætte.

Eksempel:

indtjening

Forsiden er højst sandsynligt den side som skaber mest i omsætning, men den kan være svær at bruge i dette eksempel.

 

Skridt 2: Find ud af hvilke søgeord som skaber trafikken

Det næste skridt kræver at du har en Google Webmaster Tools konto tilknyttet domænet. Hvis du ikke har det, så bør du oprette en hurtigst muligt, da det er et genialt værktøj.

Under Søgetrafik->Søgeforespørgsler kan du se et uddrag af hvilke søgeord brugeren benytter til at finde din side:

oversigt søge

Vi vil dog bruge funktionen ”Mest populære sider”:

mest populære sider

 

Vælg de sidste 3 måneder:

3 måneder

Nu har du en oversigt over de fleste af dine sider og hvordan de performer i Google.

populære sider

Vælg en side som du i Google Analytics har set skaber omsætning. Tryk derefter på pilen til venstre for URL. (Bemærk at man kun kan få udvidet data for sider med mere end 10 klik)

Nu kan du se et stort udvalg af de søgeord som har skabt trafik til din landingsside.

Du kan også se gennemsnitspositionen som siden vises i når folk Googler og CTR for siden. Og du kan se hvor mange eksponeringer og klik at siden har haft fra Google.

Tallene stemmer ikke overens med Analytics, da Webmaster Tools ikke helt tager alle data med, men viser et uddrag:

analyse

Gennemsnits positionen: Den position som siden har i Google på tværs af de forskellige søgeord. Hvis en side har en gennemsnitsposition på ”3”, så betyder den at den i snit ligger som tredje resultat i Googles liste (Når folk anvender søgeordene).

CTR: Klikraten i forhold til eksponeringer.

 

Skridt 3: Brug din data!

Hvad du vil bruge dataen til er op til dig, men her kommer der en række eksempler på hvordan man kan forøge omsætningen via tallene.

 

1: Forøg din CTR.

Den nemmeste og hurtigste måde at øge omsætningen er ved at forøge antallet af mennesker, som klikker sig ind på ens side.

Hvis man har 10000 eksponeringer i Google på en landingside, med en klikrate på 3%, så får man 300 klik. Med få midler vil man ofte kunne forøge CTR, f.eks. ved at fokusere på ens USP (Unique Sellings Proposition) i ens titel og meta beskrivelse.

Eller hvis man ikke har ens søgeord i titel + meta beskrivelsen, så kan man øge synligheden ved at tilføje søgeordet til titlen og meta beskrivelsen.

Via Webmaster Tools, der kan man hurtigt spotte de sider som har en lav CTR og forbedre deres synlighed ved at optimere overstående.

Det tager 5-10 minutter at skrive en ordentlig titel og meta beskrivelse og hvis det er med til at forøge CTR til eksempelvis 6%, så har vi lige fordoblet vores besøgstal til landingssiden.

Husk dog at hvis man ændrer i ens titel på siden, så vil det også kunne påvirke ens placeringer i Google.

Richsnippets kan også være med til at forøge CTR.

 

2: Forbedre placeringen i Google

Via listerne i Webmaster Tools, der får man en overskuelig liste over søgeord man bør ranke på. Hvis et søgeord giver mange eksponeringer om måneden og man ikke ligger i toppen i Google på søgeordet, så kan det give god mening at arbejde mod at få søgeordet frem.

Der er mange måder man kan forbedre ens placering på søgeordet. F.eks. ved:

Intern optimering – F.eks. intern linkbuilding, titler, korrekt brug af h1, h2, h3 tags, brug af søgeord i tekst, tagging af billeder og meget mere!

Ekstern optimering – Linkbuilding fra kvalitetssider. Links er godt, især hvis det er relevante kvalitetslinks.

Dette er ikke en guide til hvordan man laver søgemaskineoptimering, men dem findes der mange af på nettet, hvis man er i tvivl om hvordan det gøres.

Tip: Hvis man arbejder seriøst med søgemaskineoptimering, så bør man smide alle de relevante søgeord ind i en ranktracker, så man løbende kan følge med i placeringen i Google.

Selvfølgelig skal man prioritere et søgeord med 5000 eksponeringer mere end 50 eksponeringer. Man skal dog lige være opmærksom på, at antallet af eksponeringer afhænger af om siden bliver vist i Google. Så hvis man har en side med en gennemsnitsposition på ”15” (Midt på side 2) – så vil antallet af eksponeringer stige rigtig meget, hvis man kunne få den frem til side 1.

 

3: Adwords

Adwords kan være et super værktøj til at øge omsætningen. De søgeord man finder i Webmaster Tools, kan være relevante at teste af i Adwords.

Man ved at man har en side som konverterer godt. Man har søgeordslisten direkte fra Webmaster Tools, så det er hurtigt at sætte op.

Ved at kigge i ens Analytics data, så ved man også ca. hvad man tjener i snit pr. besøgende til pågældende side. Så man ved hvad man kan tillade sig at byde som maximum i Adwords, for at det er rentabelt.

Adwords kan også bruges til at teste søgeordene ordenligt af, så man får en 100% præcis idé om hvilke søgeord det kan betale sig at søgemaskineoptimere mod.